Bespaartips voor studenten

De studententijd wordt vaak opgehemeld en beschreven als 'de mooiste tijd van je leven'. Echter is het ook een periode waarin je het nogal eens met weinig geld moet zien te redden. Bij het besparen zijn het vaak de kleine dingen die een groot verschil maken. Met deze bespaartips heb je als student zijnde geen maand meer over aan het einde van je geld! Daarnaast wat tips voor het vergroten van je inkomen, zodat je niet hoeft te leven op brood met pindakaas.

Besparen

Ook studenten worden getroffen door de economische crisis. Enkele voorbeelden zijn de harde knip en de langstudeerboete. Onder andere door deze maatregel staat er meer druk op studenten om hun studie zo snel mogelijk af te ronden. Hierdoor blijft er minder tijd over om te werken om zo extra inkomsten te genereren. Blijft over: besparen! Zie hieronder het lijstje met bespaartips, die handig van pas kunnen komen tijdens je studie.

Samen eten, samen delen

Eet samen met vrienden of vriendinnen, in plaats van alleen. Niet alleen is dit gezelliger; koken voor meerdere mensen is per saldo vaak goedkoper. Je kunt ook grotere maaltijden voor jezelf koken en deze invriezen, zodat je er meerdere malen van kan eten.

Marktplaats is je vriend!

Studieboeken zijn meestal een grote kostenpost in het studentenleven. Meer dan eens komt het voor dat je van de literatuur die voorgeschreven wordt door docenten, slechts een aantal hoofdstukken hoeft te lezen. Koop daarom niet vooraf de hele literatuurlijst, maar wacht tot de docent de te lezen hoofdstukken bekend maakt. Zo nodig kan je het boek uit de bibliotheek lenen en de te lezen hoofdstukken kopiëren. Mocht het toch nodig zijn om het hele boek aan te schaffen dan, is het aan te raden om deze tweedehands te kopen. Dit kan via internetsites als marktplaats.nl, maar ook de reguliere (studie)boekhandels hebben soms tweedehands boeken in hun assortiment. Als je toch besluit om je boeken nieuw te kopen, wees er dan zuinig op zorg dan dat ze er zo mooi mogelijk uit blijven zien. Dit maakt de kans groter dat je je boeken, als je ze eenmaal niet meer nodig hebt, weer voor een goede prijs door kunt verkopen. Hiervoor kun je wederom terecht op internet, maar er zijn ook boekhandels die tweedehands (studie) boeken inkopen, zoals Studystore en de Slegte.

Niet alleen boeken kun je tweedehands (ver)kopen, ook de meubels en prullaria voor je studentenkamer zijn voor een prikkie op internet te vinden. Dit is vele malen goedkoper dan een nieuwe inrichting bij elkaar shoppen, en met een beetje creativiteit en handigheid is er vaak heel wat leuks van te maken!

Besparen op software

Voor bijna elke studie heb je wel een pc nodig met office programma's. Deze office programma's kunnen erg duur zijn in de aanschaf. Als student kun je op bepaalde websites korting krijgen op de meest uiteenlopende softwareprogramma's. Deze zijn natuurlijk ook (via de illegale weg) te downloaden.

Goedkoper of zelfs gratis printen

Als student werk je je een slag in de rondte aan opdrachten, verslagen en scripties. Deze moeten natuurlijk ook uitgeprint worden, wat ook weer de nodige kosten met zich meebrengt. Dubbelzijdig printen is goedkoper dan enkelzijdig printen. Let hierbij wel op de leesbaarheid. Via Studyprint kun je als student zelfs gratis printen, op de header en de footer van het papier worden reclames afgebeeld. Voor werk dat je in moet leveren is dit niet aan te raden, maar voor aantekeningen of artikelen die je moet lezen, is dit prima te doen.

Maak gebruik van studentenkortingen

Op vertoon van je studentenkaart kun je op vele plaatsen korting krijgen. Een paar voorbeelden zijn de kapper en de bioscoop. Op internet zijn verschillende websites waarop je kunt je zien bij welke winkels je scherpe kortingen kan verwachten. Tevens zijn er speciale studentenaanbiedingen voor mobiel bellen. Dit kan een besparing opleveren van vele euro's per maand.

Buk eens wat vaker

In supermarkten liggen de goedkoopste producten op de onderste planken. Buk dus eens iets vaker, om zo net die paar cent te besparen, wat per maand natuurlijk weer op kan lopen tot tientallen euro's. Ook zijn aan het einde van de dag en op zaterdag de vers producten dikwijls afgeprijsd en is het natuurlijk altijd verstandig om de aanbiedingen in de gaten te houden. Kijk ook eens rond op de markt en dan vooral aan het einde van de dag als de marktkooplui van hun producten afwillen.

Sport verstandig

Vele universiteiten in Nederland hebben een eigen sportcentrum, waarvan studenten tegen een gereduceerd tarief gebruiken mogen maken. Dit bedrag betaal je vaak in 1 keer voor een heel jaar, en is vele malen goedkoper dan wat je per maand bij een reguliere sportschool betaalt. Nog goedkoper is het om buiten te gaan hardlopen, fietsen of wandelen.

Organiseer een ruilmiddag

Ook als student wil je wel eens een nieuwe broek of een lekker luchtje, alleen is daar niet altijd geld voor. Organiseer daarom met je vrienden of vriendinnen een ruilmiddag. Iedereen heeft wel iets waar hij of zij graag vanaf wil en waar een ander weer blij mee is. Bijvoorbeeld die ene spijkerbroek die toch niet zo lekker zit, of dat luchtje dat toch niet helemaal jouw ding is. Zo heb je toch iets nieuws, terwijl het je niets heeft gekost.

Spaar je lege flessen

Zorg altijd voor een voorraadje lege flessen. Wanneer de nood echt hoog is, lever je deze in en kan je van het geld weer een paar dagen vooruit.

Extra inkomsten

Naast het besparen van geld door beter op je uitgaven te letten zijn er ook diverse manieren om als student meer geld binnen te krijgen. Als student is het lastig om op vaste dagen te werken, wegens wisselende studieroosters. Ook wil je natuurlijk wel zo veel mogelijk colleges volgen, om een eventuele langstudeerboete te vermijden. Hieronder enkele tips voor flexibele bijbaantjes.

Wordt een proefkonijn!

Zoek uit of de faculteit sociale wetenschappen van jouw universiteit proefpersonen zoekt. Je kunt je inschrijven om deel te nemen aan (vaak leuke) experimenten, waarmee je geld of cadeaubonnen ontvangt. Altijd leuk meegenomen, daarnaast lever je ook nog eens een bijdrage aan de wetenschap.

Schrijf je in bij een studentenuitzendbureau

Google maar eens op studentenuitzendbureau en je zult zien dat dit een serieuze business is. Bedrijven zoeken vaak studenten die tijdelijk beschikbaar zijn. Daarnaast mag je meestal zelf je uren indelen; ideaal te combineren dus met een studie. Denk hierbij niet aan alleen maar callcenter werk, de functies zijn heel uiteenlopend en staan vaak ook nog eens goed op je cv.

Verdien geld bij via internet

Er zijn diverse sites op internet waarbij je wat extra geld kan verdienen door het klikken van emails of het invullen van enquetes. Je moet hierbij niet denken aan honderden euro's per maand, maar aan enkele tientjes, wat voor een student toch weer mooi meegenomen is!
© 2011 - 2020 Rosan86, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Slim met geld om gaan, meer geld overhoudenIn de tijd van economische crisis hebben veel mensen per maand minder geld om te besteden, of hetzelfde bedrag te bested…
Student verdient geld met lenen en sparen bij DUOStudent verdient geld met lenen en sparen bij DUOHoe verdien je als student snel wat extra geld met een rentedragende lening bij DUO, je studieschuld? Combineer zo lenen…
Geld besparen: begin bescheiden!Geld besparen: begin bescheiden!Je wil wat meer geld overhouden aan het einde van de maand. Maar je weet niet waar te beginnen. Wat is een verstandige a…
Bespaartips voor de minimaBespaartips voor de minimaMensen die maandelijks moeten rondkomen van zeer geringe bedragen, moeten moeite doen om de touwtjes aan elkaar te knope…

Valutarekening: sparen in dollarsValutarekening: sparen in dollarsVeel ondernemers willen graag sparen in dollars. Zij kunnen daar verschillende redenen voor hebben. Het kan een verkapte…
Crisis: cash geld opzij zetten om te sparen of te beleggenCrisis: cash geld opzij zetten om te sparen of te beleggenDe Europese schuldencrisis van 2011 en de twijfelachtige aanpak ervan door de Europese unie zorgden voor veel onzekerhei…

Reageer op het artikel "Bespaartips voor studenten"

Infoteur: Rosan86
Gepubliceerd: 08-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!