InfoNu.nl > Financieel > Geld > Over geld en de functies van geld

Over geld en de functies van geld

Over geld en de functies van geld Geld kwam niet altijd uit de geldautomaat bij de bank. Het kent een rijke historie waarbij munten en biljetten lang de boventoon voerden. Moderne ontwikkelingen leidden tot meer eigentijdse vormen van geld, zoals elektronisch geld.

Wat zijn de functies van geld?

  • Geld ontstond ooit als ruilmiddel voor handelsdoeleinden. Het kon zo goed als ruilmiddel worden ingezet omdat het een waarde bezat waarin iedereen vertrouwen stelde;
  • Geld is ook te beschouwen als waardemiddel voor de toekomst. We kunnen immers geld sparen om er later iets duurs van aan te schaffen;
  • En tot slot is geld ook een rekeneenheid. Het laat zich makkelijk tellen en biedt de mogelijkheid om aan goederen een waarde toe te kennen.

Geld is dus tegelijk betaalmiddel, rekeneenheid en waardeopslag. Maar geld is niet hetzelfde als kapitaal. Zo kan iemand veel kapitaal bezitten en toch een geldgebrek hebben. Hij is dan "niet liquide" zoals dat heet.

Van muntgeld naar bankbiljetten

Ooit bestond geld uitsluitend uit muntgeld. Doordat die munten een bepaald gewicht aan edelmetaal bevatten, kon daar een bekende waarde aan worden toegekend. De kostbare metalen (zoals goud en zilver) die erin gebruikt werden, stonden garant voor de waarde van de munten.

Met de toename van de handelsvolumes, nam ook de behoefte aan geld als ruilmiddel toe. Om die reden startten banken en overheden met de uitgifte van bankbiljetten. Bankbiljetten staan ook bekend als “fiatgeld”. Omdat ze, in tegenstelling tot munten nauwelijks intrinsieke waarde vertegenwoordigen, wordt de waarde ervan gegarandeerd door de uitgevende instellingen.

Geld als ruilmiddel

Ooit leefden onze voorvaderen als jager of landbouwer. Ze bezaten geen bankbiljetten of munten maar ruilden goederen met elkaar: een jager ruilde bijvoorbeeld een dierenpels voor granen bij de boer. Maar dat werd een probleem als de boer in kwestie toevallig geen dierenpels nodig had.

Gebruik van edelmetalen als ruilmiddel maakte ruilhandel een stuk gemakkelijker. Zo kon de boer in het voorbeeld zijn graan voortaan omruilen voor een bepaald gewicht aan goud en naderhand een deel van dat goud aanwenden om daarmee bijvoorbeeld zijn belasting te betalen.

Zo werd waardevol metaal tot 'waardemeter', 'ruilmiddel' en een 'waarde-bewaarmiddel', dat laatste om het te bewaren tot een later tijdstip, wanneer we het nodig hadden.

Het ontstaan van muntgeld

Later werd die betaalmethode met afgewogen gewichten aan goud of zilver verfijnd door de introductie van gouden en zilveren munten. Dat muntgeld bevatte een gestandaardiseerd gewicht van het edelmetaal dat een bepaalde waarde vertegenwoordigde. Een stempelafdruk van de koning of het land van uitgifte moest garanderen dat de munt inderdaad het gewicht aan goud of zilver bevatte dat erop stond. Een groot voordeel van munten was dat men die kon tellen in plaats van wegen.

Europese munteenheden

Vóór de introductie van de euro bestond er een grote verscheidenheid aan muntsoorten in Europa zoals de Nederlandse gulden, de Duitse mark, de Franse frank en de Italiaanse lire. Probleem met zoveel munteenheden was dat de wisselkoersen ervan sterk konden afwijken, wat weer samenhing met de kwaliteit van de individuele economieën per land. Koersverschillen en valutarisico´s vormden een grote handicap voor de internationale handel.
Gerelateerde artikelen
Ontwikkeling van het geldstelselOntwikkeling van het geldstelselGoederen hebben dienst gedaan als ruilmiddel om de handel te versoepelen voordat de ontwikkeling van het geldstelsel ont…
Van contant geld naar elektronisch geldVan contant geld naar elektronisch geldContant geld maakt vooral bij particulieren nog altijd deel uit van het dagelijkse leven, ondanks alle digitale betaalmo…
Het ontstaan van geldHet ontstaan van geldGeld, we kennen het allemaal en we hebben het allemaal. De een wat meer dan de ander. De een geeft het sneller uit dan d…
Goud, geld, banken en toezichtGoud, geld, banken en toezichtOoit was er een tijd dat het gebruikelijk was om in de handel met goud te betalen. Die manier van betalen ontstond naast…
Kosten geld storten op eigen rekening per bankKosten geld storten op eigen rekening per bankHeb je contant geld - muntgeld of bankbiljetten - en wil je deze op je eigen rekening storten dan kun je daarvoor gebrui…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Over geld en de functies van geld"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 09-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!