InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zorgverzekering afsluiten

Zorgverzekering afsluiten

Zorgverzekering afsluiten Ieder jaar omstreeks november ontvangen verzekerden een nieuwe aanbieding van hun zorgverzekeraar. Men kan dan besluiten om op dat aanbod in te gaan of een zorgverzekering afsluiten bij een andere aanbieder. Wie op zoek gaat naar een nieuwe zorgverzekering kan met onderstaande tips wellicht zijn voordeel doen.

Eerst de eigen behoeftes inventariseren

Alvorens zorgverzekeringen te vergelijken, moet u eerst voor uzelf helder hebben wat uw persoonlijke wensen zijn. Op basis daarvan kan gerichter worden gezocht. Onderstaand een aantal aandachtspunten dat daarbij behulpzaam kan zijn.

Uit welke basisverzekeringen kan ik kiezen?

Ten aanzien van basisverzekering onderscheiden we drie hoofdvormen:
  • de naturapolis;
  • de restitutiepolis;
  • een combinatie van beide.

Die onderverdeling heeft te maken met het onderscheid tussen gecontracteerde en niet-gecontracteerde zorg. Verzekeraars kunnen besluiten om voor alle of voor specifieke zorgproducten contracten met zorgaanbieders af te sluiten zoals ziekenhuizen, pedicures met specialisatie diabetische voet, podologen etc.

Als patiënt houdt men dan weliswaar de vrije keuze van zorgaanbieder, maar als men een zorgaanbieder consulteert die geen contract bezit met de verzekeraar, loopt men het risico dat men een gedeelte van de kosten voor eigen rekening moet nemen. Doorgaans vindt men op de website van de zorgverzekeraar een opsomming van alle gecontracteerde aanbieders.

Moet ik een aanvullende verzekering hebben?

Een aanvullende verzekering biedt dekking voor zorg die niet in het basispakket zit zoals alternatieve zorg. Maar het ene aanvullend pakket is het andere niet. Informeer zorgvuldig naar de inhoud van de verschillende aanvullende pakketten voordat u een keuze maakt. Veel mensen vinden aan aanvullende verzekering trouwens niet nodig omdat ze van mening zijn dat de basisverzekering genoeg zorg biedt.

Houd er rekening mee dat voor de aanvullende verzekering in tegenstelling tot de basisverzekering een acceptatieplicht kan gelden! Informeer dus goed of de zorgverzekeraar u wel accepteert voor de aanvullende verzekering van uw keuze. Soms hanteren verzekeraars in dat verband ook een wachttijd (carenztijd).

Wel of geen eigen risico?

  • De basisverzekering kent in 2013 een verplicht eigen risico van 350,-. In 2012 bedroeg dat nog 220,-.
  • Dat houdt in dat de eerste 350,- die men aan zorgkosten zal maken, voor eigen rekening komen, een aantal uitzonderingen daargelaten;
  • Naast het verplichte eigen risico kan men op vrijwillige basis besluiten om een hoger eigen risico te nemen. Dat kan gepaard gaan met een fikse premiekorting;
  • Maar wie denkt veel zorg nodig te hebben kan beter ervan afzien om een hoger eigen risico te kiezen.

Wat verder nog van belang kan zijn

Naast de aandachtspunten zoals hierboven genoemd kunt u bij uw keuze voor een bepaalde zorgverzekering ook nog aandacht geven aan het volgende:
  • het internet biedt tal van mogelijkheden om te zoeken op de laagste premie;
  • komt u wellicht in aanmerking voor speciale polissen voor doelgroepen zoals jongeren;
  • biedt de maatschappij een mogelijkheid om het verplichte eigen risico in termijnen te betalen, interessant voor degenen die veel zorg gebruiken;
  • en uiteraard moet u naast tarieven en inhoud van de pakketten ook het aspect service in uw keuze laten meewegen: spreekt de wijze van declareren u aan en gaat de betrokken maatschappij snel tot vergoeding van gemaakte kosten over?

Is een collectieve verzekering misschien iets voor mij?

Bij een collectieve verzekering is er sprake van een groep verzekerden die opteert voor éénzelfde polis en voor dat doel een collectief contract sluit met een verzekeraar. Die zorgverzekeraar kan tot 10 procent premiekorting bieden aan de betrokken verzekerden, die daardoor aanzienlijk goedkoper uit zijn.

Collectieve verzekeringen zijn er in vele varianten:
  • via de werkgever, vaak met premie-inhouding via het salaris;
  • via patiëntenorganisaties;
  • voor vakbondsleden;
  • via ouderenbonden;
  • via sportverenigingen.

Als u tot een van bedoelde doelgroepen behoort, informeer dan binnen uw organisatie of men wellicht een collectief contract heeft afgesloten.

Online zorgverzekering goedkoper

Anno 2013 is er een aantal zorgverzekeraars dat alleen nog online polissen aanbiedt. D66 pleitte er in 2012 in de Tweede Kamer voor om de zorgpolis voor 2014 standaard via e-mail af te wikkelen. Maar volgens minister Schippers is nog niet elke Nederlander voldoende vertrouwd met de nieuwe media om de zorgverzekering uitsluitend digitaal aan te bieden.

Grote zorgverzekeraars bieden doorgaans een internetpolis aan die maandelijks zo´n 10 goedkoper is dan de gewone zorgverzekering. Enige afwijking met een gewone polis is dat alles via internet gecommuniceerd wordt.
Gerelateerde artikelen
Acceptatie zorgverzekering 2020 verplicht?Acceptatie zorgverzekering 2020 verplicht?De verplichte acceptatie voor een zorgverzekering en niet afgewezen mogen worden geldt niet voor een aanvullende verzeke…
Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?Veel Nederlanders denken een aanvullende zorgverzekering nodig te hebben. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Het k…
Aanvullende zorgverzekering opzeggen?Aanvullende zorgverzekering opzeggen?Zorgverzekeraars blijken succesvolle verkopers te zijn van aanvullende verzekeringen. Uit onderzoek blijkt 90 procent va…
Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren?Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren?Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren? Wanneer je net achttien bent, moet je een eigen zorgverzekering afsluiten…
Overstappen zorgverzekering 2020Overstappen zorgverzekering 2020Als de premie zorgverzekering 2020 omlaag gaat door het overstappen naar een andere verzekering, zult u dan ook overstap…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zorgverzekering afsluiten"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 05-12-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!