InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kleine besparingen hebben geen zin

Kleine besparingen hebben geen zin

Kleine besparingen hebben geen zin Besparen door iets goedkopere merken boodschappen te kopen heeft weinig effect. Consumenten focussen zich teveel op de kleine besparingen en te weinig op de kansen om echt te besparen. De vaste lasten zijn namelijk de grote geldverslinders. Tien cent besparen op goedkopere cola heeft weinig zin indien u lasten maandelijks honderden euro’s te hoog zijn. Besparen op vaste lasten heeft ook nog als voordeel dat het de kwaliteit van het leven nauwelijks aantast. Nederlanders zijn goed in het besparen en het zuinig omgaan met geld. Op het internet komt u de meest onzinnige tips tegen om een paar euro per jaar te besparen. Deze besparingen leveren zo weinig op dat het de moeite niet waard is. Tips om energie te besparen of het waterverbruik te verminderen zijn niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook voor het milieu. Dus het zijn goede tips om na te leven, maar verwacht hierdoor niet dat u meer bestedingsruimte gaat krijgen. Apparaten van de standby-stand af zetten, geeft u een besparing van een paar euro per jaar. Een beetje jammer om hier bij stil te staan terwijl u tientallen euro’s per maand kunt besparen door u te concentreren op de hoogste vaste lasten.

Besparen op de vaste lasten

U hoeft uw leven niet volledig om te gooien om geld te besparen. U moet een overzicht gaan maken van de maandelijkse inkomsten en uitgaven. De grootste uitgaven zijn vaak ook de onderdelen waar vaak op bespaard kan worden. Indien u in een huurhuis woont, hebt u niet de mogelijkheid om op de huurlasten te besparen. Voor huizenbezitters is het een ander verhaal. Ook de hoge uitgaven aan verzekeringen kunnen vaak wel omlaag. Is het echt noodzakelijk dat u alle verzekeringen blijft houden waar u maandelijks voor betaald? Indien ze wel echt noodzakelijk zijn, loont het de moeite om te gaan vergelijken.

Automatische incasso’s

Consumenten staan vaak ook niet stil bij bedragen die automatisch worden afgeschreven, maar die inmiddels wel bespaard kunnen worden. Dit geldt bijvoorbeeld voor abonnementen op tijdschriften die u niet meer leest of een abonnement op een sportschool waar u toch nooit heen gaat. Een grote besparing kan ook zitten in de vele loterijen. Er zijn gezinnen die met meerdere loten meedoen aan de Nationale Postcode Loterij. Dit is pure geldverspilling, de winkansen zijn namelijk erg klein.

Belastingdienst

Mensen die jaarlijks geen verplichte belastingaangifte krijgen, kunnen vaak veel geld terug krijgen van de belastingdienst. Er zijn namelijk meerdere tegemoetkomingen waar u recht op kunt hebben, zoals het zorgtoeslag. U doet er verstandig aan om u hier in te verdiepen. U kunt tot vijf jaar terug alsnog het geld waar u recht op hebt opvragen.

Hypotheek en verzekeringen

Loopt uw hypotheek al jaren? Vraag dan een keer een gesprek aan met uw eigen hypotheekadviseur om even de zaken weer door te nemen. Mogelijk kunt u uw hypotheek aanpassen waardoor u maandelijks tientallen euro’s kunt besparen. Ook een vergelijking van de verzekeringen kan u geld gaan besparen.

Vaste lasten doornemen

Nadat u uw vaste lasten inzichtelijk hebt, gaat u zeer kritisch kijken in hoeverre de uitgaven zinvol zijn. Ook moet u kijken of de uitgaven verlaagd kunnen worden. Ook gezinnen die maandelijks geen moeite hebben om rond te komen, moeten geen mogelijkheden voorbij laten gaan om te gaan besparen. In de toekomst kan het cruciaal zijn dat u beschikt over een opgebouwd vermogen. Geld is te kostbaar om te verspillen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kleine besparingen hebben geen zin"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 26-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!