InfoNu.nl > Financieel > Lenen > IB groep: de beste lening bij studie

IB groep: de beste lening bij studie

IB groep: de beste lening bij studie Als je gaat studeren krijg je van de Informatie Beheer Groep (IBgroep) een basisbeurs en afhankelijk van het inkomen van je ouders aanvullende financiering voor je studie. Daar bovenop kun je vrij gemakkelijk extra geld lenen, maximaal 800,- per maand.

Waarom is lenen bij de IBgroep zo voordelig?

De rente bij de IBgroep is met 2,39% (studiejaar 2010-2011) natuurlijk een stuk lager dan bij een bank, maar je moet die wél betalen. Studenten moeten dus goed bedenken wat ze doen. Als we geld lenen bij de bank aanvraagt wordt bovendien gekeken naar ons inkomen. Maar wat het inkomen van een student na afloop van zijn studie zal zijn, is slechts gissen. Bij een hoge studieschuld komt dus aardig wat rente kijken.

Op de site van de IBgroep staat wel een rekentool waarmee je je latere studieschuld kunt uitrekenen, waardoor je als student dus niet geheel voor een verrassing komt te staan. Maar helaas kent slechts een klein deel van alle studenten deze rekentool.

Wanneer moet je studiefinanciering terugbetalen?

De basisbeurs en de aanvullende financiering worden een gift als je je studie binnen 10 jaar afrondt. De rest van de lening plus de rente moet je binnen 15 jaar na afstuderen terugbetalen. De actuele rente is met 2,39% (rente op rente) behoorlijk laag. Maar als je maximaal leent zit je na je studie nog 15 jaar vast aan een extra maandlast van ongeveer 300,-.

Voor het terugbetalen van de studiebeurs staat dus 15 jaar. Het bedrag dat je per maand moet betalen is natuurlijk afhankelijk van de hoogte van je schuld. De IB-groep stelt in eerste instantie een bedrag vast dat je moet aflossen. Kan je dit niet opbrengen dan kan je een draagkrachtmeting laten doen. Dan wordt er ieder jaar gekeken naar je bruto-inkomen en wordt aan de hand dáárvan een bedrag vastgesteld.

Kwijtschelding studieschuld

Als je door de terugbetaling van je studieschuld in financiële problemen komt, kun je verzoeken om een draagkrachtmeting. Die kan uitwijzen dat je minder hoeft af te lossen. En als je een minimaal inkomen hebt, kan het zijn dat je helemaal niets hoeft te betalen. Na 15 jaar wordt de openstaande schuld sowieso kwijtgescholden.

Lenen zonder BKR bij de IBgroep

Voor een goed begrip: een studieschuld wordt niet geregistreerd bij BKR. Dus als je later een hypotheek wil afsluiten, dan staat een studieschuld dat officieel niet in de weg. Maar het is natuurlijk wel verstandig om daar zelf rekening mee te houden.

Misbruik van studiefinanciering

In Nederland ontvangen ongeveer 700.000 studenten een studiebeurs. Bijna 400.000 daarvan ontvangen een thuiswonende beurs van 95,61 per maand. Zo'n 300.000 studenten ontvangen een uitwonende beurs van 266,23 per maand. Deze studenten ontvangen dus 170,- meer per maand.
Op basis van gesprekken met sociale rechercheurs wordt het aantal frauderende studenten geschat op meer dan 40.000. Dat betreft studenten met een beurs voor uitwonenden die in werkelijkheid nog gewoon thuis bij hun ouders wonen.

Hoe controleert de IBgroep?

Er is dus sprake van een massale fraude die zich als een olievlek uitbreidt. Door de IB-groep worden er wel administratieve controles uitgevoerd maar men heeft geen opsporingsbevoegdheid. Men moet helaas volstaan met een vergelijking van de adressen van uitwonende studenten met die van hun ouders volgens de Gemeentelijke Basis Administratie. Als er dan een ander adres uitrolt dan het adres van zijn ouders, dan is een student uitwonend. Zo zouden tienduizenden studenten jaarlijks de dans ontspringen.

Hoe wil kabinet misbruik van studiefinanciering aanpakken?

In november 2010 is door minister Verhagen aangekondigd dat misbruik van studiefinanciering voortaan stevig wordt aangepakt. Bij een eerste overtreding zal men nog coulant zijn, maar wie een tweede keer gepakt wordt moet niet alleen de te veel ontvangen studiefinanciering terugbetalen, maar wordt ook de beurs stopgezet. Tevens zal er aangifte worden gedaan zodat ook een strafrechtelijke vervolging mogelijk wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aflossen van je studieschuld als je weinig geld hebtAflossen van je studieschuld als je weinig geld hebtStudieschuld kan iets zijn wat voor mensen na hun studie jarenlang afbetalen betekent. Maar wie weinig verdient, kan ook…
Kwijtschelding schuldenKwijtschelding schuldenBij kwijtschelding doet een schuldeiser vrijwillig afstand van een vordering, doorgaans omdat de schuldenaar er financie…
Verdienen aan je studieschuldVerdienen aan je studieschuldHoge schuld kan een mens flink in de problemen brengen. Met aflossing kan je dat tegengaan. Maar bij studieschuld daaren…
Studieschuld extra aflossen en hogere hypotheekStudieschuld extra aflossen en hogere hypotheekStudieschuld extra aflossen of niet? Het ligt zo voor de hand, u hebt een studieschuld en een goede baan en wilt nu een…
Rente studieschuld per jaar (2007 - 2018)Rente studieschuld per jaar (2007 - 2018)Wanneer je een studieschuld hebt opgebouwd bij DUO (IB Groep) dan komt altijd het moment dat je moet gaan beginnen met a…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "IB groep: de beste lening bij studie"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 28-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Studievoorschot
Schrijf mee!