Financiering via crowdfunding
Feitelijk bestaat er geen eenvoudiger manier van financieren dan via internet. Crowdfunding is een nieuwe vorm van geld inzamelen die mensen (de "crowd") via het internet ideeën en "ambities" laat vinden waarin ze geloven, om die vervolgens te financieren. Bij crowdfunding worden kleine bedragen voor grote projecten ingezameld.
Hoe werkt financiering via crowdfunding?
Het idee is even simpel als briljant:
- op internet-platforms kan men zijn project voorstellen zoals een film, een reis of gewoon een studieproject;
- daarnaast moet men aangeven hoeveel geld men nodig heeft;
- internetgebruikers die het project willen steunen, kunnen dan elk gewenst bedrag doneren.
Het concept van Crowdfunding stamt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten en werd aanvankelijk vooral ingezet bij de
financiering van muziekopnames. De Amerikaanse portal-site Kickstarter werd in 2009 gelanceerd en betrof een nieuwe manier om creativiteit aan te moedigen. Sedert toen is ruim € 200 miljoen voor projecten toegezegd. Ruim 1,8 miljoen mensen hebben hun projecten voorgesteld en meer dan 20.000 projecten zijn met succes gefinancierd. Kickstarter werkt op "alles of niets"-basis:
- ofwel het financieringsdoel wordt bereikt en het toegezegde geld wordt op het aangegeven moment uitbetaald;
- of men ontvangt géén geld.
Wanneer heeft crowdfunding succes?
Ook in Nederland ontwikkelt zich een snel groeiende markt want crowdfunding kan lonen. Door crowdfunding kan een idee of initiatief niet alleen financiële steun genereren, maar tegelijkertijd krijgt het ook feedback, men bouwt een community op en wint zo aan omvang en populariteit.
De belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle crowdfunding-campagne:
- vóóraf al een kring van potentiële belangstellenden creëren;
- een informatieve en beschrijvende video kan bezoekers op een eenvoudige manier inzicht geven in concept en aanpak; persoonlijke "presentjes" gerelateerd aan de grootte van de donatie, trekken vaak mensen aan die zich op die manier nóg meer persoonlijk betrokken voelen;
- vooral als men de eigen doelgroep goed kent, kan dat een groot voordeel zijn;
- over het algemeen geldt: authenticiteit en originaliteit zorgen voor succes.
Crowdfunding: een platform voor elk project
Of het nu muziek, artiesten, non-profit-organisaties of verenigingen betreft, voor ieder is er het juiste platform. Twee ‘s werelds meest bekende stammen uit de VS: Kickstarter en Indiegogo. Op beide platforms zijn alle soorten van projecten vertegenwoordigd, maar de nichemarkt breidt steeds verder uit. Hoe zich de markt zal verdelen en in welke projecten het meest wordt geïnvesteerd, werd begin 2012 in de New York Times nog eens treffend grafisch geïllustreerd.
Inzet crowdfunding bij goede doelen
Onder de crowdfundingplatforms in de sociale sfeer heeft het Duitse Betterplace een erg goede naam. Bedoeld platform is van een charitatieve organisatie en het leidt de donaties daarom 100% door aan de respectievelijke projectbeheerders.
De activiteiten van het platform worden enerzijds gefinancierd door
betalingen van organisaties die zich via het platform willen presenteren en anderzijds via donaties van sympathisanten. Om je als sympathisant ervan te kunnen overtuigen dat projecten serieus en goed doordacht zijn, is er het systeem van "web of trust". Zogenaamde voorsprekers die het sociale project ter plekke hebben bezocht of die de initiatiefnemers persoonlijk kennen, kunnen hun meningen, foto's of video plaatsen op de projectsite en staan op die manier enigermate garant voor de ernst van het project.
Zelf een project laten financieren
Crowdfunding is een complexe materie en het groeiend aantal nieuwe initiatieven maakt het overzicht er niet gemakkelijker op. Wie zelf eens een project wil presenteren en wil laten financieren, zou eerst eens goed rond moeten kijken en een passend platform voor zijn idee moeten vinden. Nóg is het volume op de Nederlandse markt vrij klein, maar de prognoses zijn stijgend. Bij een project dat met hart en ziel gebracht wordt, bestaat er een grote kans op financiële ondersteuning.
Presenteren nieuwe producten en trends
In ieder geval is crowdfunding niet alleen spannend voor plannenmakers maar ook voor de consument. Die kan door zijn steun beslissen welke projecten worden uitgevoerd en welke nog in de wachtkamer moeten blijven. Zo bezit hij macht over lukken of mislukken, en indirect ook over nieuwe producten die op de markt verschijnen.
Ook voor
online-winkels kan het observeren van crowdfunding-platforms erg interessant zijn:
- er kunnen nieuwe trends worden getraceerd;
- men kan er de populariteit van individuele ideeën en producten waarnemen of testen;
- bovendien kunnen online-shops met projectbedenkers in contact treden om producten in een vroeg stadium en exclusief in hun shop aan te bieden.
Zijn banken nog wel nodig?
Is dit dus de toekomst?
Kredieten tussen particulieren met uitsluiting van de bank? Van betekenis is deze ontwikkeling in elk geval.
Bij crowdfunding het gaat erom anderen van de eigen ideeën te overtuigen en hen voor hun financiële steun iets te bieden wat ze anders niet krijgen: het gevoel een bijdrage te hebben verleend aan een goede en veelbelovende zaak. Of gewoon het gevoel om geholpen te hebben om zo erkenning te krijgen in de vorm van een premie of alleen al door vermelding van je naam.
Het concept "crowdfunding" (collectieve financiering) brengt geldzoekenden en particuliere investeerders op een eenvoudige manier bij elkaar om projecten via een internetplatform financieel van de grond te krijgen.
Wat ooit als een insider-trend (vooral in artistieke kringen) begon, is inmiddels uitgegroeid tot een financieringswijze die serieus genomen wordt, zelfs door de grote
banken. Het fenomeen
P2P-platforms (financiering tussen particulieren) stond lange tijd nog in de kinderschoenen, maar wordt nu door banken al gerekend tot de vijf belangrijkste belangrijkste branchevreemde concurrenten.