InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Woonverzekering goedkoper dan losse polissen

Woonverzekering goedkoper dan losse polissen

Woonverzekering goedkoper dan losse polissen Een woonverzekering is een verzekeringspakket dat een aantal verzekeringen combineert die mensen doorgaans afsluiten bij aankoop van een huis. De praktijk wijst uit dat een woonverzekering goedkoper is dan een losse opstalverzekering, inboedelverzekering, en een aansprakelijkheidsverzekering.

Premie besparen met een woningverzekering

Mensen die de aankoop van een eigen huis overwegen, kunnen met een gecombineerde woonverzekering flink besparen op de premie. Want zo'n pakketverzekering kost minder dan de som der delen.

De ervaring leert trouwens wel dat het de moeite waard is om woonverzekeringen te vergelijken. Er zijn immers grote verschillen tussen de maatschappijen als het gaat om de dekking die ze bieden en de verschuldigde premies.

Een vergelijking met behulp van speciaal daarvoor ontwikkelde online modules, biedt huizenbezitters altijd de garantie dat ze een concurrerende premie betalen.

Uit welke verzekeringen bestaat een woonverzekering

Een woonverzekering bevat in elk geval een inboedelverzekering en een opstalverzekering. Maar doorgaans bieden verzekeringsmaatschappijen in zo´n pakket de aansprakelijkheidsverzekering als derde verzekering aan. Voor huiseigenaren zijn deze drie verzekeringen onmisbaar. Men kan bedoelde verzekeringen ook afzonderlijk van elkaar afnemen, maar bij combinatie in één pakket kan men vaak een aantrekkelijke korting op de premie bedingen.

Opstalverzekering

De opstalverzekering betreft het pand zelf, zeg maar “de stenen”. Als er buiten uw schuld schade optreedt aan dat pand dan bent u daarvoor verzekerd. Denk daarbij bijvoorbeeld aan brand of blikseminslag maar ook een auto die uw huis binnenrijdt.

Inboedelverzekering

De inboedelverzekering geeft dekking voor alle spullen die zich in de woning bevinden (een inboedelwaardemeter kan in dat verband goede dienst bewijzen). Als die bezittingen beschadigd of kwijt raken door zaken als brand of diefstal, worden ze vergoed.

De aansprakelijkheidsverzekering (AVP)

Schade kan zich op diverse manieren manifesteren. Zo komt het voor dat men onbedoeld andermans eigendommen beschadigt of iemand verwondt. Een van de meest aansprekende voorbeelden bij de eigen woning is de spreekwoordelijke dakpan die tijdens een storm op de auto van de buurman terecht komt, of erger nog, op de buurman zelf. Ongetwijfeld zal men u daarvoor als huiseigenaar aansprakelijk stellen en zo´n schadeclaim kan in de papieren lopen.

Een aansprakelijkheids verzekering particulieren (AVP) biedt dekking voor de financiële gevolgen daarvan, zowel voor materiële schade als letselschade.

Premies woonverzekering in 2012 onder druk

Hoewel met een woonverzekering dus een aantrekkelijke korting op de premie te behalen is, moest helaas worden vastgesteld dat in de loop van 2012 de premies van diverse woonverzekeringen aanmerkelijk werden verhoogd. Prijsstijgingen van 10 à 15% waren geen uitzondering, wat overeenkomt met tientallen euro’s extra premie op jaarbasis.

En daar komt dan per 1 januari 2013 nog eens een fikse verhoging van de assurantiebelasting bij, van 9,7 naar 21%. Weliswaar zint dat het Ministerie niet, maar wie vóór 1 januari 2013 te kennen geeft dat hij zijn premie per jaar wil voldoen, die betaalt nog het oude percentage van 9,7%.

Waterschade en diefstal debet aan premiestijging woonverzekering

De premiestijging heeft overigens vooral te maken met toegenomen claims voor waterschade. De klimaatverandering doet zich gelden met regenbuien die een steeds intenser karakter dragen. Dakgoten en rioleringssystemen zijn daar niet op berekend, wat leidt tot steeds meer schade-aangiftes.

De praktijk wijst uit dat ook diefstal een van de voornaamste oorzaken is voor een toenemend aantal schadeclaims. Was dat in 2007 bijvoorbeeld nog maar bij 0,5% van het aantal polissen het geval, in 2011 ging het al om 1% van het aantal polissen.
Gerelateerde artikelen
Woonhuisverzekering: Wat is een opstalverzekering?Wat is een woonhuisverzekering? Is dat net als de opstalverzekering een verzekering, waarmee je jezelf beschermt tegen s…
Woonverzekering: Inboedel-, opstal- of woonhuisverzekeringWat zijn woonverzekeringen? Met een zogenaamde woonhuisverzekering, ook wel opstalverzekering genoemd, verzeker je jezel…
Woonverzekering: inboedel, opstal, glas en aansprakelijkheidWoonverzekering: inboedel, opstal, glas en aansprakelijkheidBij de aankoop van een nieuw huis hoort u ook de bijbehorende woonverzekeringen af te sluiten. Een woonverzekering is ee…
Zeer kleine kans op brand, toch brandverzekering afsluitenDe inboedelverzekering en de opstalverzekering keren een bedrag uit bij schade aan uw inboedel of uw huis door een verze…
Glasverzekering: Wanneer is aanvullende verzekering nodig?Glasverzekering: Wanneer is aanvullende verzekering nodig?Bent je wel verzekerd tegen schade aan de ramen in je huis? Veel mensen gaan er ten onrechte van uit dat glasschade meev…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Monam, Pixabay

Reageer op het artikel "Woonverzekering goedkoper dan losse polissen"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 10-12-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!