InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zeer kleine kans op brand, toch brandverzekering afsluiten

Zeer kleine kans op brand, toch brandverzekering afsluiten

De inboedelverzekering en de opstalverzekering keren een bedrag uit bij schade aan uw inboedel of uw huis door een verzekerde oorzaak. Schade door brand is één van de verzekerde oorzaken, maar de kans op een brandschade is klein. Op het moment dat een dergelijke schade ontstaat, is de schade over het algemeen groot. Bij het afsluiten van een hypotheek bent u verplicht om een opstalverzekering af te sluiten. Dit is ook logisch als u nagaat wat de gevolgen zijn van een brand waardoor het huis zwaar beschadigd raakt. De hypotheekbanken weten namelijk dat ze het uitgeleende geld niet terug kunnen vorderen als het onderpand verloren gaat. Ze houden wel een claim op de eigenaren van het huis, maar de kans om het bedrag ook daadwerkelijk terug te ontvangen is klein.

Waarvoor biedt de inboedelverzekering en de opstalverzekering dekking?

Schade door brand is slechts een onderdeel van de dekking van de opstal- en de inboedelverzekering, maar wel een belangrijk deel. Daarnaast bieden de polis dekking tegen meerdere risico’s, die in de polisvoorwaarden staan opschreven. Hierbij kunt u onder andere denken aan schade ten gevolge van:
  • blikseminslag
  • storm
  • ontploffing
  • waterschade
  • dieftal en inbraak

Er zijn zelfs verzekeringen af te sluiten die een zogenaamde all risks dekking geeft. Alle onvoorziene van buitenkomende onheilen zijn gedekt, tenzij ze uitdrukkelijk zijn uitgesloten in de polisvoorwaarden.

Wat kost een inboedelverzekering?

De hoogte van de premie is van meerdere factoren afhankelijk. De premie wordt hoger als het risico groter wordt of het verzekerd bedrag hoger ligt. Een gemiddelde inboedelverzekering kost tussen de €9 en €18 per maand. De prijsverschillen tussen de diverse verzekeraars zijn groot, maar ook het risico dat verzekerd moet worden verschilt sterk. De hoogte van de premie kan zelfs verschillen per regio.

Wat kost een opstalverzekering?

De premie voor de opstalverzekering verschilt nog sterker per huis in vergelijking met de inboedelverzekering. Het kost veel meer premie om een huis te verzekeren met een herbouwwaarde van een paar miljoen euro, indien u dat vergelijkt met een huis dat slechts een paar ton kost. De premie wordt uitgedrukt in een promillage over het verzekerd bedrag. Een opstalverzekering kost gemiddeld 0,65 tot 1,20 promille over het verzekerd bedrag.

Kans op brand is klein, maar niet te verwaardelozen

De branddekking in de opstal- en inboedelverzekering, zullen slechts weinig verzekerden in hun leven een keer een claim op indienen. Toch is het noodzakelijk om deze dekking te hebben voor uw huis en uw inboedel. Op het moment dat er brand uitbreekt, zal het waarschijnlijk ook een grote schadepost worden. Een brand kan binnen een paar minuten vernietigend zijn en uw huis volledig verwoesten. Daarnaast is er nog de schade die wordt veroorzaakt door het bestrijden van het vuur. Schade door bluswater kan bij een brandschade ook een grote kostenpost zijn.

Dit maakt de opstalverzekering en de inboedelverzekering twee noodzakelijke verzekeringen. De kans op een grote schade is klein, maar als het gebeurt zijn de herstelkosten hoog.
Gerelateerde artikelen
Verzekeraars – verschillende schadeverzekeringenIn de huidige maatschappij kan er natuurlijk van alles misgaan. Soms kan dit behoorlijke kosten tot gevolg hebben. Om di…
Waar ben ik nu eigenlijk wel voor verzekerd?Waar ben ik nu eigenlijk wel voor verzekerd?Welke schades zijn verzekerd op de inboedelverzekering en welke zijn uitgesloten? Vooral wat betreft de aansprakelijkhei…
Wat kost het verzekeren van een huis?Een eigen huis is een kostbaar bezit die u goed moet verzekeren. Tegenwoordig worden huizen niet meer alleen verzekerd t…
Inboedelverzekering, de meest gestelde vragenInboedelverzekering, de meest gestelde vragenDe inboedelverzekering is een polis die dekking biedt tegen beschadiging of verdwijnen van het inboedel of delen daarvan…
Schade door vuurwerk – Wie betaalt de schade?Schade door vuurwerk – Wie betaalt de schade?Jaarlijks rond de jaarwisseling raken gebouwen, inboedels en motorrijtuigen beschadigd door vuurwerk. Wie zorgt voor de…

Reageer op het artikel "Zeer kleine kans op brand, toch brandverzekering afsluiten"

Reactie

Felix, 23-03-2016 10:24 #1
Hallo,
Ik heb een beleggingspand (2 woningen waarvoor vergunning is verkregen voor het maken van 6 appartementen) dat ik nu ga verbouwen. Ik heb een uitgebreide opstalverzekering die de herbouwwaarde (€ 350.000) dekt. Maar nou wees mij iemand erop dat stel er ontstaat brand of stormschade dat de woning dan niet voor “deze herbouwwaarde” is gedekt. Hoe weet ik of ik wel goed genoeg ben verzekerd? Hoe weet ik wat er wordt uitgekeerd bij blikseminslag, storm of brand?

Mvg Felix

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 19-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!