Korting bedingen, hoe doe je dat?
Korting bedingen, geen gemakkelijker manier om in crisistijd geld te verdienen of geld over te houden. Een simpele klacht over het geleverde artikel kan in de regel al volstaan om prijsvermindering te krijgen. Onderstaande praktische tips kunnen daarbij van nut zijn.
Waarom winkeliers korting geven bij een klacht
Veel klanten gebruiken het middel van de klacht puur en alleen om korting te krijgen. En veel bedrijven staan daar niet afwijzend tegenover. Per slot van rekening is prijsvermindering de snelste en eenvoudigste manier om een ontevreden klant weer tevreden te stellen.
Weliswaar zal een klant het precieze bedrag van de korting weer snel vergeten zijn, maar winkeliers beseffen maar al te goed dat men zich aan een product met beschadiging bij elk gebruik opnieuw herinneren zal.
Wanneer maakt u de meeste kans op korting?
Een veel gebruikt middel om bij een winkelier korting te bedingen zonder dat daar überhaupt een kortingsite als
Groupon aan te pas komt, is een klacht over het geleverde artikel. De meeste kans van slagen heeft men dan in 3 gevallen:
- als het gaat om een puur optisch/visueel defect;
- als de kosten van reparatie te groot zouden zijn;
- als levering van een nieuw product niet mogelijk of niet reëel is.
Wanneer geven winkeliers geen korting?
Winkeliers zullen niet gauw genegen zijn om u een korting te verlenen als het om een pure functionele storing gaat, als het product defect is derhalve. Zelfs niet als u hen geloofwaardig kunt verzekeren dat u de
schade zelf kunt herstellen.
In het algemeen stellen leveranciers zich op het standpunt dat als een product volstrekt niet functioneert, reparatie of vervanging de enige oplossing is!
Hoe gaat een leverancier te werk bij korting?
Bij het vragen om prijsvermindering kunt u zich het beste in de situatie van de winkelier verplaatsen:
- staat een leverancier niet afwijzend tegenover een korting, dan laat hij de klant in de regel eerst een voorstel over de hoogte daarvan doen. Dan heeft hij in ieder geval al een indicatie;
- kan hij met de beste wil van de wereld niet op uw voorstel ingaan, dan zal hij reageren in de trant van "Hoe komt u precies op dat bedrag?";
- vaak kunnen klanten dat bedrag dan niet goed beredeneren en heeft de winkelier een goed uitgangspunt/argument om zijn eigen prijs te noemen.
In de regel willen winkeliers een korting liever niet
contant betalen, maar op een of andere wijze verrekenen. Zo binden zij de klant aan hun bedrijf. En het biedt hen de gelegenheid om zich opnieuw naar de klant te presenteren, maar dan van een betere kant.
Korting vragen bij visuele gebreken
Nemen we aan, u laat een
huis bouwen of verbouwen. Het werk vordert gestaag en over het algemeen bent u best tevreden. Maar er zijn enkele kleine visuele gebreken, zoals ontstane krasjes op deuren en ramen of misschien ook wel ergere beschadigingen. Stel dat u met de beschadigingen zou kunnen leven, dan wilt u natuurlijk niet de overeengekomen prijs betalen en graag een korting bedingen.
- in beginsel moet u natuurlijk instemmen met herstel van de gebreken, maar als dat niet mogelijk is, is het niet ongebruikelijk om een korting te verlangen. En daarbij hoeft u zich niet met een aalmoes tevreden te stellen. Vraag is dan meestal hoeveel u voor zoiets kunt vragen;
- een opmerking die in dit verband erg effectief is: "Ik wil uiteraard niet met u in discussie gaan maar we kennen allebei de juridische situatie: ik wil u daarom een voorstel doen....";
- meestal zult u dan in eerste instantie misschien een emotionele en afwijzende reactie oogsten, maar als uw opmerking eenmaal doordringt, wordt men meestal al wat vriendelijker;
- maar als u in goed overleg niet tot overeenstemming kunt komen, is het aan te bevelen om uw klacht schriftelijk kracht bij te zetten.;
- en het spreekt voor zich dat men een goede schriftelijke reclame bij voorkeur met foto’s documenteert.