InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Doorlopend krediet heeft voordelen boven rood staan

Doorlopend krediet heeft voordelen boven rood staan

Doorlopend krediet heeft voordelen boven rood staan Elk jaar als de feestdagen weer aanbreken, zullen veel consumenten weer de beurs trekken. Het zijn topdagen voor het uitgeven van geld en vooral het doorlopend krediet wordt daarvoor aangesproken. Maar welke voordelen heeft nu eigenlijk zo’n doorlopend krediet?

Wat is een doorlopend krediet?

Hoewel onze schulden als gevolg van consumptief krediet ongekende hoogten hebben bereikt, laten we het geld nog volop rollen. Vooral doorlopend krediet is erg populair bij consumenten. Dat is een raamovereenkomst tussen bank en klant waarbij die laatste zich een krediet tussen pakweg 5.000 en 50.000 euro bereid kan laten stellen. Alleen als hij geld nodig heeft, doet hij een beroep op die kredietlimiet. Soms gelden er bij opname minimumbedragen.

Het voordeel van een doorlopend krediet

Het meest in het oog springende voordeel van een doorlopend krediet is, dat de klant alleen rente betaalt als er daadwerkelijk iets wordt opgenomen. Op die manier kan men geld besparen ten opzichte van andere vormen van consumentenkrediet. Daarbij wordt het toegekende bedrag meestal naar een privérekening overgeboekt of rechtstreeks aan de verkoper betaald en wordt er over het totale bedrag vanaf de eerste dag rente gerekend.

Wat is het verschil met rood staan?

Het verschil met een reguliere kredietruimte (contractueel rood staan) zit hem niet alleen in de hoogte van de kredietruimte: mensen in loondienst hebben in de regel een kredietlimiet van drie maal het maandsalaris. Grotere aankopen kan je daar al gauw niet van betalen. En omdat er geen aflossingsverplichting is, staat de salarisrekening van menig werknemer doorlopend in het rood. Het saldo is permanent overtrokken, zonder ooit ook maar in de buurt van de zwarte nul te komen. Ook de rente bij een traditionele roodstand spreekt voor zich: je betaalt al snel 13% of meer per jaar! Bij een doorlopend krediet is dat duidelijk minder.

Minder rente, provisie en kosten betalen

Maar hoe men het kindje ook noemt - doorlopend krediet, afroepkrediet, flexkrediet, rood staan, enzovoorts- er zijn manieren om als consument op rente, provisie en kosten te besparen:
  • wil je iets kopen wat je je financieel niet meteen kan veroorloven, praat dan eerst met je bank;
  • koop niets zonder een contractueel overeengekomen vaste kredietruimte en vaste voorwaarden;
  • even bellen met de contactpersoon bij de bank kan al gauw 5% aan rentebesparing opleveren;
  • banken in Duitsland noemen woekerrentes “Deppensteuer” (belasting voor de dommen). Dat moet te denken geven;
  • neem geen geld op van je doorlopend krediet wat je niet direct nodig hebt onder het motto: ik haal nu 10.000 euro af en dan zie ik wel wat ik er mee doe. Dat is de meest zekere route richting schuldenval;
  • sta je altijd rood op je rekening, praat dan eens met de bank over een terugbetalingsregeling. Dat bespaart je in de toekomst een hoop kopzorgen en rente.

Doorlopend krediet ja, mits tegen aantrekkelijke voorwaarden

Ook met doorlopend krediet heb je minder kopzorgen want je hoeft niet voor elke aankoop naar de bank te rennen. Je wordt immers al snel als notoire bedelaar gebrandmerkt!

En heb je betalingsachterstand, duik dan niet voor dat probleem weg maar ga in gesprek met de bank. Wie de kop in het zand steekt, verliest altijd. Ben je bang om door de bank te worden overrompeld, neem dan een financieel adviseur mee. Dat kost minder dan je denkt en loont altijd de moeite.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Revolving of doorlopend krediet: kenmerken en nadelenRevolving of doorlopend krediet: kenmerken en nadelenHet revolving krediet of doorlopend krediet is een van de handigste vormen van consumentenkrediet. Het is een vorm van k…
Doorlopend krediet, wat is dat?Doorlopend krediet, wat is dat?Wat is een doorlopend krediet? Een doorlopend krediet is een bepaald geldbedrag wat u te allen tijde van de kredietverst…
Doorlopend kredietDoorlopend kredietBij het lenen van geld zijn altijd diverse mogelijkheden. Je kunt geld lenen middels het afsluiten van een hypotheek, ma…
Doorlopend krediet goedkoper dan creditcardDoorlopend krediet goedkoper dan creditcardWaarom een creditcard in 2018 en 2019 in plaats van een doorlopend krediet afsluiten? Een creditcard en de prepaid credi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Doorlopend krediet heeft voordelen boven rood staan"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 18-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!