InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Doorlopend krediet goedkoper dan creditcard

Doorlopend krediet goedkoper dan creditcard

Doorlopend krediet goedkoper dan creditcard Waarom een creditcard in 2018 en 2019 in plaats van een doorlopend krediet afsluiten? Een creditcard en de prepaid creditcard hebben in het betalingsverkeer vele voordelen. De prepaid card heeft geen enkel risico. Omdat een doorlopend krediet goedkoper is dan rood staan op uw creditcard, kunt u het beste de creditcard met een doorlopend krediet combineren. Dat is veel goedkoper dan rood staan bij een bank. Nieuw is de prepaid creditcard, ook wel debetcard genoemd waarvoor geen BKR toetsing geldt. Ook de ANWB heeft een handige creditcard voor onderweg. U kunt een lening voor de creditcard ook oversluiten naar een goedkopere lening elders.

Creditcard zoals Visa en Mastercard zijn erg handig

De creditcard is zo handig: u hebt geen contant geld nodig en kunt elke maand tot een behoorlijk bedrag aankopen doen. Met een betaling per credit kaart wordt de betaling door de uitgevende maatschappij, Visa, American Express en nog vele andere, aan u voorgeschoten. En omdat bijna niets gratis is in de wereld berekent de maatschappij u hiervoor rente. Dat kan een flinke rente zijn, afhankelijk van de kaart die gebruikt. Daar staat een groot gemak tegenover: uw aankopen zijn verzekerd en u kunt zich ook verzekeren tegen de gevolgen van diefstal van de kaart. Soms is die verzekering automatisch in de prijs van de creditcard inbegrepen. De creditcard maakt het niet alleen mogelijk om extra geld op te nemen, maar u kunt er ook tegen een aantrekkelijke rente creditcard sparen of sparen voor punten, waarmee u ook weer leuke dingen kunt kopen.

Rood staan bij de bank

Als u de rekening van de aankopen met de creditcard niet regelmatig betaalt, staat u in feite rood. Dit is vergelijkbaar met het rood staan op de betaalrekening bij een bank. Rood staan gebeurt veel in ons land en op zich hoeft dat geen probleem te zijn als u uw saldo ook maar weer regelmatig aanvult. Maar rood staan is wel duur. Velen beseffen niet dat rood staan al gauw 15 procent rente op jaarbasis kan kosten. Ja dat kan vaak wel worden vermeden, door de uitgaven wat beter in de gaten te houden, maar het gemak dient de mens en als het niet uit de hand loopt is er ook niet echt een probleem. Het vraagt wel enige discipline.

De prepaid creditcard bij negatieve BKR

De prepaid creditcard is wellicht ook een uitkomst. Deze prepaid versie bestaat nog niet zo lang en is vooral nuttig als u geen gewone creditcard meer kunt krijgen. De procedure is eenvoudiger dan bij het aanvragen van een gewone creditcard. Er wordt bij deze creditcard niet gevraagd naar uw inkomen en het is zonder BKR-toetsing. U betaalt vooraf een bepaald bedrag dat op uw kaart wordt gestort. Vergelijk het prepaid bellen of de OV chipkaart. De prepaid creditcard wordt in het jargon ook wel een debetcard genoemd. U hebt met een debetcard geen extra krediet, geen BKR toetsing en geen variabele rente, terwijl u toch over de gemakken van een creditcard beschikt. Maar ja, extra krediet bij een creditcard is ook wel weer handig. De prepaid creditcard is veilig, want er staat maximaal het geld op wat u erop gezet hebt. Bovendien kan de kaart direct worden geblokkeerd bij verlies of diefstal en is er de beveiliging van de pincode.

Voordelen prepaid creditcard

De prepaid creditcard is wereldwijd te gebruiken voor vliegtickets, het boeken van een hotel en zo verder. Wat dat betreft is het een gewone creditcard. De kosten voor de kaart verschillen per aanbieder. Bekende aanbieders zijn:
  • De Medius Prepaid MasterCard;
  • De 3V Prepaid Visa card;
  • De Exacard Prepaid MasterCard.

Doorlopend krediet is goedkoper dan creditcard

Wie het gemak wil van een gewone creditcard kan ook een doorlopend krediet afsluiten. Een doorlopend krediet geeft u de mogelijkheid om tot een van te voren afgesproken maximaal bedrag geld op te nemen. Ook dit kost rente, maar veel minder dan bij het rood staan op de betaalrekening of een creditcard maatschappij. De concurrentie tussen aanbieders van een doorlopend krediet is groot, wat ook betekent dat de rente vaak scherp geprijsd is. Om rood staan tegen een hoge rente te voorkomen, kunt u uw tegoed eenvoudig aanvullen met geld uit het doorlopende krediet. Dat is meestal een stuk goedkoper. Bovendien kan een doorlopend krediet hier uitkomst bieden. Zodra er weer meer geld is, vult u ook uw doorlopend krediet weer aan. U kunt bij vele aanbieders terecht, zelfs bij drogisterijketen Kruidvat kunt u terecht voor een snelle lening. Wilt u een lening ondanks een negatieve BKR dan is lenen een stuk lastiger. Kijkt u ook eens naar bedrijven zoals Girokrediet en Amstelgeld.

Slot

Een creditcard heeft vele voordelen. Vele maatschappijen bieden een creditcard aan. Ook de ANWB doet dat. Ga met deze kaart altijd verstandig om en profiteer ook echt van de vele voordelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Doorlopend krediet goedkoper dan creditcard"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 25-02-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Kort geld lenen
Schrijf mee!