Hoe voert u een kredietgesprek bij de bank?

Hoe voert u een kredietgesprek bij de bank? Negen van de tien kredietgesprekken zijn niet of slecht voorbereid. Dat is jammer, want het gewenste resultaat blijft dan doorgaans uit en de frustratie neemt toe. Bovendien laat zo’n gesprek een slechte indruk na bij de bank. En wat hier wordt geadviseerd aan de ondernemer, geldt natuurlijk evenzeer voor particulieren die een krediet aanvragen.

Kredietgesprek vaak al op voorhand emotioneel belast

Vaak voelen zich particulieren maar ook startende ondernemers onzeker tijdens het kredietgesprek, omdat ze het gevoel hebben om geld te bedelen. Niet zelden zijn kredietgesprekken bij de bank daarom al op voorhand emotioneel belast.

De regie houden, kenmerk van goed ondernemerschap

Dat kredietgesprekken vaak zo moeizaam verlopen is doodzonde want juist als (startend) ondernemer houdt u natuurlijk graag de regie. Het welslagen van een onderneming of project staat of valt vaak met de benodigde financiële middelen. Het is dan ook niet ongebruikelijk dat ondernemers zich, voordat ze een belangrijk gesprek met banken ingaan, inschrijven voor een workshop of specifieke gesprekstraining.

Zo’n workshop bereidt ondernemers voor op hun eerstvolgende gesprek bij de bank, neemt vooroordelen en barrières weg en behandelt praktijkgerelateerde insiderinformatie. Men leert er onder meer:
  • waarop het in een kredietgesprek écht aankomt;
  • wat een kredietbehandelaar wel en juist niet interesseert;
  • waarom goed voorbereide dossiervorming van cruciaal belang is.

Wanneer is voorbereiding op een kredietgesprek zinvol?

Voorbereiding op een kredietgesprek door het bijwonen van een workshop kan zinvol zijn in de volgende gevallen:

  • u heeft al meerdere kredietgesprekken gevoerd en uw kredietaanvragen worden steeds weer afgewezen;
  • u bevindt zich momenteel in de opstartfase van uw bedrijf en heeft behoefte aan een passende financiering;
  • u wilt een rekening bij een bank openen en wilt vanaf het begin een goede relatie met die bank opbouwen;
  • u heeft kapitaal nodig voor een volgende stap in uw onderneming;
  • uw accountmanager bij de bank wil graag een kijkje nemen in uw actuele cijfers en heeft u voor een gesprek uitgenodigd;
  • uw bank wil u een nieuw financieringsmodel voorstellen;
  • uw rekening-courantkrediet is overtrokken en uw bankadviseur heeft u uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek;
  • een concrete aanleiding zoals herfinanciering, schuldsanering, oversluiten van een lening.

De bank als partner voor u winnen

In zo´n praktische workshop leert u alles voor een goed en succesvol gesprek bij de bank. Van het maken van de afspraak tot en met het voeren van het eigenlijke gesprek, u wordt er perfect op voorbereid.

En vaak wordt alles nog eens extra ondersteund door waardevolle documentatie die u na afloop mee naar huis neemt. Alles is erop gericht dat u straks in uw gesprek met de bank overtuigt met een zelfzeker optreden op een niveau gelijkwaardig aan dat van de bankadviseur.

En voor een goed begrip, bij dergelijke workshops gaat het uitdrukkelijk niet om de verkoop van een product of specifiek financieel advies. Het accent ligt uitsluitend op het uitdiepen van kennis en vaardigheden.

Wat wordt er behandeld tijdens zo´n workshop?

  • afspraak maken met het "juiste" aanspreekpunt;
  • voorbereiding op vragen die relevant zijn in een kredietgesprek;
  • de inhoud van het gesprek: wat moet mijn bank over me weten?
  • duidelijk definiëren van een realistische kapitaalbehoefte en de aanwending daarvan;
  • onderpand en zekerheden: welke accepteren banken;
  • perfect voorbereiden van de benodigde documenten;
  • “to do’s” voor, tijdens en na het gesprek.

Wat levert het op voor het kredietgesprek?

  • u bent perfect voorbereid;
  • u onderhandelt op basis van gelijkwaardigheid met uw gesprekspartner;
  • u bent in het gesprek helder, attent en emotioneel sterk;
  • "zware" gesprekken verlopen rustiger en belasten u minder;
  • u kent uw kredietbehoefte en kunt die duidelijk communiceren;
  • besluitvormingsprocessen worden duidelijk verkort;
  • u kunt de bank beter van plannen overtuigen en als partner voor u winnen;
  • u weet wat uw bank belangrijk vindt en bereikt sneller uw doel.
© 2013 - 2024 Serkozy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Tips voor een succesvol kredietgesprekTips voor een succesvol kredietgesprekVeel consumenten die geld nodig hebben, hebben vaak moeite met de weg naar de bank. Toegeven dat men krap bij kas zit, l…
Leuke en bijzondere workshops in NederlandLeuke en bijzondere workshops in NederlandServies beschilderen, digeridoo spelen, wijn maken of graffiti spuiten; dit zijn slechts een aantal voorbeelden van ding…
Cupcakes workshop – informatie en prijzenBen je op zoek naar een leuke groepsactiviteit voor een verjaardag, vrijgezellenfeest of vriendinnenweekend? Iets wat ni…
Geen geld meer van de bank? Wat nu?Geen geld meer van de bank? Wat nu?Als de bank geen geld meer wil lenen, kunnen daar verschillende redenen voor zijn. Er kan achterstand zijn op een andere…

Persoonlijke lening of hypotheek: Blok-hypotheek?Persoonlijke lening of hypotheek: Blok-hypotheek?Een Blok-hypotheek voor uw woning betekent een combinatie van hypotheken afsluiten. Wat is beter: een persoonlijke lenin…
Hoe werk het BKR?Hoe werk het BKR?Iedere kredietverstrekker in Nederland is verplicht dit krediet te melden bij Bureau Krediet Registratie. Banken, hypoth…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
Serkozy (1.241 artikelen)
Gepubliceerd: 22-02-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.