InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Goede schulden, slechte schulden

Goede schulden, slechte schulden

Goede schulden, slechte schulden Niet alle schulden zijn verkeerd. Mensen kunnen dankzij schulden zelfs rijker worden. Hoe je daarbij kansen kan benutten en risico's kan minimaliseren en wat hefboomwerking is. Dat en nog meer in deze bijdrage.

Een woning financieren waarin je niet gaat wonen

Stel je bent jong, dynamisch en net afgestudeerd. Je hebt je diploma op zak en al een goede baan in een gerenommeerd bedrijf. Wat wil je nog meer? Nou ja, een eigen woning, dat zou niet verkeerd zijn. Je hebt al wat vastgoedobjecten in de buurt bekeken en daarbij heeft een appartement je aandacht getrokken:

  • de verkoopprijs bedraagt 120.000 euro;
  • het appartement is nog verhuurd;
  • de netto huuropbrengst bedraagt 750 euro per maand.

Je vraagt je af hoe zou het zijn als je het huis zou kopen en het blijft verhuren? Je maakt een snelle berekening en je komt tot de conclusie dat het appartement je na aftrek van hypotheeklasten en overige kosten per maand een positieve cashflow van ongeveer 160 euro oplevert.

De huizenmarkt zal toch ooit weer aantrekken?

Daarbij ga je er ook nog vanuit dat de waarde van je onroerend goed in de toekomst zal toenemen. De huizenmarkt zal ooit toch weer aantrekken, nietwaar?

Maar je wil niet alleen beslissen en je hebt je ouders om financieel advies gevraagd. Maar die raden je de aankoop af: "Wat? Je bent je carrière nog maar net begonnen en je begint al te lenen? En dat ook nog voor een woning waarin iemand anders zal wonen? "

Je besluit het advies van je ouders op te volgen en van aankoop af te zien. Maar zouden ze het wel bij het rechte eind hebben?

Goede en slechte schulden

Je ouders gingen er vanuit dat alle schulden slecht zijn. Maar zo simpel ligt dat niet, want er zijn goede en slechte schulden.
Niet elke schuldverbintenis is slecht. Een slecht idee zou het zijn om aan het begin van je carrière een financiering voor een peperdure auto te nemen of een dure hypotheek voor aankoop van een riante villa.

Wat onderscheidt consumentenkrediet van investeringskrediet?

Wel, de aankoop van die peperdure auto die wordt gefinancierd door een banklening, die klopt je alleen maar geld uit de zak:
  • enerzijds moet je de krediettermijnen betalen die, afhankelijk van het merk auto en de looptijd, best hoog kunnen zijn;
  • anderzijds betaal je ook voor benzine, verzekering, onderhoud en reparaties enz.

En hetzelfde geldt min of meer voor die gefinancierde riante villa.

Bepalend is de manier waarop schuld wordt ingezet

Slechte schulden scheppen alleen maar dubbele verplichtingen: naast de aanslag van de hypotheek op je budget (het kost je immers geld in de vorm van rente en aflossing), schept het object zelf ook financiële verplichtingen omdat het extra kosten voor exploitatie en onderhoud met zich meebrengt.

Verplichtingen die je alleen maar geld kosten, zijn slechte verplichtingen. Ze maken je armer. Maar naast slechte schulden, bestaan er ook goede schulden. Dat zijn verplichtingen die je maand na maand geld opleveren. Goede schuld onderscheidt zich van slechte schuld, door de manier waarop je die schuld inzet.

Hoe functioneert goede schuld?

Goede schulden kunnen dus worden aangegaan om positieve kasstromen te genereren. Ze hebben de financiering van investeringen tot doel en worden niet aangegaan ter financiering van consumptieve doeleinden.

Het hefboomeffect

Er is een vuistregel, ook wel bekend onder de naam hefboomeffect, die zegt dat een financiering met vreemd vermogen alleen dán de moeite waard is, als het rendement op de betrokken activa hoger is dan de rente van de lening. Met andere woorden, je moet de hefboom niet te nadrukkelijk willen uitnutten, want dan zou het rendement wel eens averechts kunnen uitpakken.

En juist daarom gaat het bij goede schulden: naast de inzet van eigen kapitaal komt ook financiering in de vorm van vreemd vermogen tot inzet. Als de rentabiliteit (winstgevendheid) van het totale aangewende kapitaal hoger is dan de rente van de lening, vermenigvuldigt zich ook het rendement op het eigen vermogen. En zo maken goede schulden rijker, want ze zullen positieve kasstromen genereren.

Effectief risicomanagement: mis geen kansen maar wees je bewust van de risico's!

Men moet er echter rekening mee houden dat elke investering naast kansen ook risico’s inhoudt. Ook bij financiering met vreemd kapitaal moet men rekening houden met een "worst-case-scenario" waarbij bovenstaande theorie niet opgaat. Zoals bijvoorbeeld bij financiering van het appartement als de huurinkomsten onverhoopt wegvallen, om welke reden dan ook.
Gerelateerde artikelen
Schulden een reden om niet te scheidenSchulden een reden om niet te scheidenGeld is vaak een reden om niet te scheiden. De financiële positie van de beide partners wordt namelijk nog slechter als…
Aftrekbare schulden box 3 (aftrekposten box 3)Aftrekbare schulden box 3 (aftrekposten box 3)In box 3 worden de inkomsten uit sparen en beleggen belast. U moet vermogensrendementsheffing betalen als uw vermogen me…
Schulden en jouw gezondheidSchulden en jouw gezondheidSchulden kunnen zorgen voor een slechte gezondheid. Als je in een financiële crisis zit is het belangrijk om op jouw gez…
Huwelijksstelsels in BelgiëAls u huwt zonder huwelijkscontract en zonder een specifiek huwelijksstelsel te kiezen, dan komt u automatisch in het “w…
Een balans maken (boekhouden)Op de balans van iedere onderneming staan drie onderdelen, namelijk bezittingen, schulden en eigen vermogen.Hoe stel je…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goede schulden, slechte schulden"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 20-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!