InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Wat moet er in een geldlening contract staan?

Wat moet er in een geldlening contract staan?

Wat moet er in een geldlening contract staan? Ga je een geldlening als particulier aan, dan doe je er verstandig aan om een contract op te stellen. Dit gebeurt standaard als je een lening bij een geldverstrekker of bank regelt. Echter, als je een particuliere lening aangaat, is een contract ook van belang. Vaak wordt het echter mondeling afgesproken. Waarom doe je er goed aan om de lening vast te leggen op papier en wat moet er zoal in een geldlening contract staan?

Geldlening contract

Aanleiding voor de overeenkomst

Je gaat geld lenen van of aan je beste vriend en het kan om een aardig bedrag zijn. Ook al ben je beste vrienden, een contract legt helder vast wat de onderlinge afspraken zijn. Ook een mondeling contract is rechtsgeldig, echter daar zitten problemen aan verbonden. Wat als er een ruzie ontstaat wegens de lening of om andere redenen? Dan kan het zijn dat het geldbedrag niet meer retour komt, omdat de afspraken daartoe niet concreet zijn vastgelegd. Oftewel het contract vormt een stukje zelfbescherming van diegene die het geld uitleent. Het is daarom altijd aan te bevelen om een lening op papier vast te leggen om zo onverhoopte problemen in de toekomst te vermijden.

Wederrechtelijke verplichtingen

Een door beide partijen ondertekent contract legt rechten en plichten vast. Er is namelijk een lening verstrekt en daartoe dient de lenende partij rente over het openstaande bedrag te betalen. Daarnaast moet aan aflossing worden gewerkt en dienen harde afspraken te worden gemaakt. Het moet helder zijn wanneer wat moet zijn bereikt binnen de lening. Het concretiseren van de afspraken zorgt ervoor dat er wederrechtelijke verplichtingen ontstaan. Oftewel het gaat hierbij om rechtsgeldig van de afspraken welke concreet staan omschreven. Bij eventuele betalingsachterstanden kan het contract worden gebruikt om het gelijk te halen.

Gebruik van getuigen

Wordt een lening afgesloten dan kan het verstandig zijn om getuigen in te zetten. Het gaat om een groot bedrag en met getuigen zorg je ervoor dat meerdere personen weten wat de afspraken zijn. Je kunt de getuigen dus altijd aanspreken mochten er onduidelijkheden bestaan aangaande de afspraken. Erl kan dan wel worden aangetoond dat de lening feitelijk heeft plaatsgevonden. Ook bestaat de mogelijkheid om eveneens de getuigen het contract te laten ondertekenen.

Noodzaak giraal overmaken

Geef nooit zomaar het geld contant als het om een lening gaat. Je moet bewijs hebben dat de transactie heeft plaatsgevonden. De meest logische methode om dat te doen is het via de bank van rekening naar rekening giraal over te maken. Op die manier staat altijd digitaal vast, wanneer het bedrag is overgemaakt. Eventueel kan een afschrift van de transactie aan het contract worden toegevoegd als bewijs.

Wat moet er in geldlening contract staan?

Met moet bij het aangaan van een lening zakelijk blijven ook al leen je van je beste vriend. Op zich is een met de pen uitgeschreven contract voldoende om wederrechtelijkheid te realiseren. Beide personen moeten het contract ondertekenen, zodat het rechtsgeldigheid heeft. Stel bij voorkeur een uitgeprint contract op, waarmee je de afspraken en voorwaarden vastlegt. De volgende aspecten moeten in het leencontract staan:
  • wie is de geldlener en wie is de geldverstrekker: dat houdt in de naam conform het identificatiebewijs, geboortedatum en verblijfadres. Voeg bij voorkeur een kopie van het legitimatiebewijs toe;
  • hoe hoog is de lening en op welke datum is deze verstrekt;
  • tegen welke rente wordt het bedrag verstrekt. Dit is de vergoeding per maand, zodat de lener van het geld gebruik kan maken;
  • hoe wordt afgelost: de geldverstrekkende partij wil op termijn zijn geld weer terug hebben. Daartoe dient te worden afgelost. Vaak zal dat een lineaire aflossing zijn, waarbij iedere maand eenzelfde deel wordt afgelost. De rentelasten per maand dalen dan ook lineair;
  • wat is de looptijd? Hoe lang wordt de lening verstrekt, oftewel binnen hoeveel maanden moet het uitgeleende bedrag weer terug zijn bij de geldverstrekker.
Op basis van deze concrete vastlegging binnen het contract kan het geld na ondertekening worden verstrekt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Particulier geld lenenParticulier geld lenenParticulier geld lenen is een vorm van lenen die niet veel verschilt van geld lenen via de bank of een andere geldverstr…
Waarom beleggen in obligaties? Wat is het? (obligatielening)Steeds meer mensen lenen geld uit aan bijvoorbeeld bedrijven, gemeentes of de staat. Een veelvoorkomende lening is een '…
FamiliehypotheekSinds 2013 mag je bij de aankoop van een woning nog maar 105 % van de marktwaarde van de woning laten financieren. Een l…
Hypotheekvergelijking naar aflossingHypotheekvergelijking naar aflossingEen hypotheek is een geldlening met een looptijd van meestal 30 jaar met een huis als onderpand. Hypotheken onderscheide…
Hoe kun je de maandelijkse rentelast berekenen?Hoe kun je de maandelijkse rentelast berekenen?Sluit je een persoonlijke lening of hypotheek af, dan moet je werken aan rente en aflossing. Meerdere leningsvormen resu…

Reageer op het artikel "Wat moet er in een geldlening contract staan?"

Reactie

Huys, 19-01-2018 18:41 #1
Kan men wanneer de geldverstrekker geen handtekening gezet heeft op een schriftelijk geschreven papiertje zonder kopie van identificatiebewijs zonder duidelijke afspraken erop wanneer het geld terug betaald zou moeten worden na 13 jaar het geld nog komen opeisen bij de vriendin want ondertussen is de relatie verbroken aan wie het geld toen geleend was? Reactie infoteur, 22-01-2018
Het lijkt mij dat dit weinig kans van slagen zal hebben, omdat niet beide partijen het hebben ondertekend zonder identificatie eveneens.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 16-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Contracten
Reacties: 1
Schrijf mee!