InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Familiehypotheek

Familiehypotheek

Sinds 2013 mag je bij de aankoop van een woning nog maar 105 % van de marktwaarde van de woning laten financieren. Een lening kun je afsluiten bij de bank, maar soms kan een lening bij je familie aantrekkelijk zijn. Daarmee heb je de mogelijkheid om meer dan 105 % te laten financieren. Maar goede afspraken met elkaar en een verantwoorde keuze maken is aan te raden.

Voorwaarden familiehypotheek

Als je wilt lenen van familie zijn er voorwaarden aan verbonden, mits je aanspraak wilt blijven maken op de fiscale rente aftrek:
  • Je bent verplicht de lening schriftelijk aan te gaan, dus vast te leggen via een contract en deze aan te melden bij de belastingdienst
  • Ook deze lening dient tenminste annuïtair te worden afgelost, dit betekend dat je elke dag een zelfde bedrag aflost dat bestaat uit aflossing en rente. Het gedeelte aflossing loopt dus elke maand op, terwijl het bedrag aan rente elke maand minder wordt.
  • De hypotheekrente mag maximaal 30 jaar worden afgetrokken.

Bij het vastleggen van de hypothecaire lening kun je de volgende zaken opnemen

  • De termijn dat er rente en aflossing wordt betaald. Vooraf of achteraf. Maandelijks, per kwartaal of jaarlijks.
  • Het te lenen bedrag
  • Het rentepercentage
  • De duur van een eventuele rentevaste periode
  • De einddatum
  • Eventuele extra aflossingsmogelijkheden

Laat je bij het opstellen van het contract adviseren door een advocaat, notaris of andere deskundige. De rente heeft een zakelijk karakter. Deze is dus gelijk aan de geldende marktrente voor hypothecaire leningen die vergelijkbaar zijn. Mocht ver van de marktrente worden afgeweken, is de kans aanwezig dat de belastingdienst de lening als schenking constateert. Bij een schenking zijn andere fiscale regels van toepassing, zoals een schenkbelasting. De geldnemer mag ten alle tijden een extra aflossing doen. Mits dit tijdig aan de uitlenende partij wordt doorgegeven.

Fiscale regels

Voor de persoon die de lening verstrekt wijzigt er fiscaal gezien niet zoveel. Het uit te lenen bedrag behoort als vermogen in Box 3. Bij het terugbetalen wordt het als vordering gezien en komt het ook in Box 3 terecht. De lening verstrekker betaalt (vrijstellingen daar gelaten) 1,2 % vermogensrendementsheffing.

Voor de persoon die geld leent is de betaalde rente aftrekbaar van het belastbare inkomen, mits deze wordt gebruikt voor de aankoop van een eigen woning en de lening volledig annuïtair wordt afgelost.

Hypotheekakte en notaris

Omdat er geld in de familiesferen wordt geleend, is het aan te raden om de hypothecaire lening door de notaris in een hypotheekakte op te laten nemen. Met deze hypotheekakte heeft de uitlenende partij een juridisch sterkere positie als schuldeiser bij bijvoorbeeld een faillissement. Of wanneer de lenende partij meerdere schulden heeft. Verder neemt de uitlenende partij daarmee de woning als onderpand en heeft met de notariële hypotheekakte het dwingende bewijs van het bestaan van de lening.

Als je een gedeelte van de lening wilt financieren met de familiehypotheek, zal je de eerste geldverstrekker (de bank) toestemming moeten vragen voor de hypothecaire inschrijving. De notaris legt de lening schriftelijk vast in een familiehypotheekakte en zorgt voor inschrijving bij het Kadaster.
© 2013 - 2019 Evertse, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De lineaire hypotheek, voor- en nadelenDe lineaire hypotheek, voor- en nadelenDe lineaire hypotheek is een hypothecaire lening waarmee de aankoop van bijvoorbeeld een huis gefinancierd kan worden. G…
Hypotheek afsluiten bij familieHypotheek afsluiten bij familieVoor het afsluiten van een hypotheek gaat u naar de bank. Weet u dat u ook fiscaal gunstig terecht kunt bij familie? Een…
Lening afsluiten voor een verbouwingLening afsluiten voor een verbouwingU kunt een verbouwing financieren met een tweede hypotheek, maar u kunt ook kiezen voor een vorm van krediet. De rente o…
Dure lening oversluiten: Goedkopere lening of hypotheekWanneer de rente laag is, kan het heel gunstig zijn om een dure hypotheek of lening over te sluiten. Op dit moment zijn…
Bronnen en referenties
  • http://www.ing.nl
  • http://www.eigenhuis.nl

Reageer op het artikel "Familiehypotheek"

Infoteur: Evertse
Gepubliceerd: 30-07-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!