InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Het grote voordeel van een doorlopend krediet

Het grote voordeel van een doorlopend krediet

Het grote voordeel van een doorlopend krediet Om een lening aan te gaan kun je bij de bank aankloppen om een doorlopend krediet af te sluiten. Deze lening hoef je slechts eenmalig af te sluiten. Het biedt je de mogelijkheid om langdurig beschikbaar geld op te kunnen nemen om consumptieve aankopen te kunnen doen. Heb je de lening deels of geheel afgelost, dan kun je het opnieuw lenen. Waarom werkt het lenen van geld via een doorlopend krediet goed en welke voordelen heeft het?

Doorlopend krediet

Wat is een doorlopend krediet?

In tegenstelling tot een persoonlijke lening waarbij je te maken hebt met een looptijd is er bij een doorlopend krediet geen einddatum. Dat biedt je de mogelijkheid om:
  • het bedrag compleet of een deel ervan op te nemen, waarbij je op een later moment nogmaals het resterende beschikbare geld kunt opnemen;
  • zelf te beslissen wanneer je gaat aflossen. Zodra het opgenomen bedrag groot is betaal je relatief meer rente. Uiteraard is het altijd verstandig om snel aan maandelijkse aflossing te werken om de schuld te verminderen;
  • wederom op een later moment van je bestaan gebruik te maken van het geld. Zolang je niets leent betaal je geen rente.

Hoeveel kun je lenen?

In principe is de hoogte van je salaris een goede indicatie voor hoeveel je kunt lenen. Met dat inkomen moet je bepaalde uitgaven doen, waardoor je netto salaris reeds voor een deel wordt opgesoupeerd. Op basis van jouw omstandigheden wordt door de bank een inschatting gemaakt van hoeveel financiële ruimte jij hebt. Met die wetenschap kan een maximaal krediet aan jou worden toegekend, welke jij kunt gebruiken om aankopen mee te doen. Let wel dat je daarbij moet aantonen dat je een vaste baan hebt oftewel voor onbepaalde tijd. Zodoende kan een krediet snel aan je worden verstrekt.

De BKR toets

De geldverstrekker zal altijd gaan voor zekerheid en daarom dient je krediet verleden gecheckt te worden. Dit wordt gedaan bij het Bureau Krediet Registratie te Tiel. Alle leningen en hypotheken die je hebt lopen staan daar geregistreerd. Indien er sprake is van een betalingsachterstand dan zal dat bij het BKR staan genoteerd in de vorm van een codering. Geen of een lichte codering kan inhouden dat de lening zonder problemen aan je kan worden gehonoreerd. Is er echter wel sprake van een zware codering wegens stelselmatige betalingsachterstanden dan kan dit betekenen dat de lening niet wordt verstrekt.

Opletten met de rentestand

Een geldlening is altijd gekoppeld aan de rentestand. Hoeveel je per maand kwijt bent aan rente en aflossing heb je zelf niet in de hand. De rentestand is namelijk een variabele rente en kan dus fluctueren. Als je besluit om geld op te nemen dan moet je altijd controleren wat de heersende rentestand is. Je moet namelijk jouw onkosten per maand in bedwang houden, omdat je gezin ook van het verdere inkomen moet kunnen genieten. Let je daar altijd op en heb je zondermeer voldoende financiële middelen binnen het inkomen dan kun je langdurig profiteren van het extra beschikbare geld.

Waarom is het gunstig?

Heb je snel geld nodig dan is het handig dat je reeds een krediet aanvraag gedaan hebt, zodat jij geld achter de hand hebt. Iedereen kan in principe een aanvraag doen, echter hoeft het niet perse direct te spenderen. Het vormt een back-up voor als het er even echt toe doet, zodat je die noodzakelijke uitgave direct hebt gefinancierd. Zodoende kun je snel over geld beschikken om de aankoop te doen. Laat je altijd informeren omtrent de voorwaarden bij het aangaan van het doorlopende krediet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het grote voordeel van een doorlopend krediet"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 07-06-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Bankencheck
Schrijf mee!