InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Berekenen van dag- en maandrente, hoe doe je dat?

Berekenen van dag- en maandrente, hoe doe je dat?

Berekenen van dag- en maandrente, hoe doe je dat? Ga je een lening aan dan moet je rentevergoeding betalen. Op basis van de jaarrente (dagelijks opnieuw vastgelegd) wordt de hoogte van de maandelijkse rentelast bepaald. Het vormt de basis voor hoeveel er kan worden gedragen binnen de gezamenlijke inkomsten. Daarnaast kan in uitzonderlijke omstandigheden (zoals een rechtsverordening) een dagrente als boeteclausule worden opgelegd. Hoe reken je op basis van een jaarrente de dag- en maandrente uit?

Dag- en maandrente uitrekenen

Dagrente als hypotheekbegrip

Sluit je een nieuwe hypotheek af of sluit je de oude hypotheek over dan heb je te maken met de dagrente. Iedere dag verandert de gevraagde rentevergoeding voor alle hypotheekproducten en dus dien je te vergelijken. De dagrente is hierbij de gevraagde rente op jaarbasis. Als je de lening op die dag contractueel vastlegt dan maak je gedurende de looptijd gebruik van de jaarrente, welke op de des betreffende dag van toepassing is. Deze term verschilt echter met de te vergoeden dagrente, waarbij de hoogte wordt berekend middels de jaarrentestand.

Dwangmiddel en bij vergoeding hoge lening

Indien er sprake is van een extreem hoge lening dan kan de geldverstrekker eisen dat de rente per dag wordt vergoed. Daarnaast vormt het een dwangmiddel of boete binnen een opgelegde rechtsverordening. Indien bijvoorbeeld een woning nog niet is overgedragen aan de nieuwe eigenaar dan kan er een boete per dag worden opgelegd. Dit kan een dagboeterente ten opzichte van de marktwaarde van de woning of het pand zijn. Zeker binnen vastgoedverhuur waarbij complete verdiepingen of gebouwen opgeleverd moeten zijn, kan de schadepost per dag behoorlijk in de papieren lopen. Het is dus noodzaak om de dagrente feitelijk te berekenen.

Maandrente versus jaarrente

Sluit je een hypotheek af dan doe je dat tegen een bepaalde jaarrente. Het is echter niet zo dat je onkosten per jaar worden bepaald. Je betaalt namelijk iedere maand rente en dus verschilt het met de jaarrente. Vaak wordt de maandrente bepaald door de jaarrente door twaalf te delen, echter dat is onjuist. Er zit namelijk een groeifactor in. Wil je de rente per tijdseenheid vastleggen dan zal er een tot de machtsfactor geïntroduceerd moeten worden. Hoe kun je de rentestand per maand of per dag uitrekenen?

Hoe kun je het berekenen?

Iedere dag zie je online de laatste dagrentestand gevraagd voor leningen en hypotheken met verschillende looptermijnen aangegeven als rente per jaar. Om te weten hoeveel je per maand of per dag kwijt bent aan rentelasten hoe kun je het dan berekenen?:
  • maandrente = (1+i)^(1/12) 1 met i = jaarrente;
  • dagrente = (1+i)^(1/365) 1 of (1+i)^(1/366) 1 indien er sprake is van een schrikkeljaar;
  • jaarrente vanuit maandrente = (1+i;mnd)^12 1;
  • jaarrente vanuit dagrente = (1+i;dag)^365 1 of (1+i;dag)^366.

Voorbeeld berekening

Met voorgaande formule kun je voor iedere termijn bepalen hoe hoog de werkelijke rentestand is. Stel je voor er is sprake van 4% en 5% rente hoeveel bedraagt het dan per maand en per dag:
  • i;mnd 4% = 1,04^(1/12) 1 = 0,3274%;
  • i;dag 4% = 1,04^(1/365) 1 = 0,0107%;
  • i;mnd 5% = 1,05^(1/12) 1 = 0,4074%;
  • i;dag 5% = 1,05^(1/365) 1 = 0,0134%.

Check altijd of de maandrente van jouw lening op de juiste manier is bepaald, zeker als je een particuliere lening aangaat. Delen door twaalf om de vergoeding te bepalen is onjuist.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.verhuisvriend.nl/verhuis-woordenboek/vastgoed/dagrente
  • http://tomleppens.brinkster.net/sparen/maandjaarrente.asp

Reageer op het artikel "Berekenen van dag- en maandrente, hoe doe je dat?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Annuiteitenhypotheek
Schrijf mee!