InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Wat als de rente-omslag komt?

Wat als de rente-omslag komt?

Wat als de rente-omslag komt? Voor spaarders zijn deze tijden van historisch lage rente een verschrikking. Maar deskundigen zien licht aan het eind van de tunnel. Wat moeten spaarders bij een naderende rente-omslag doen? Regel nummer één: zeker niet te overhaast handelen.

Staat er een rente-omslag aan te komen?

Deze prangende vraag hebben spaarders en beleggers zich in de afgelopen pakweg 18 maanden steeds weer gesteld. Aandachtig werden de macro-economische cijfers uit de VS gevolgd, zoals van de economische groei, de werkloosheid of de inflatie. Ook uitlatingen van leden van de Fed (Federal Reserve, het stelsel van centrale banken in de Verenigde Staten) werden nauwgezet gevolgd. En aandachtige luisteraars meenden in elke uitspraak een toekomstige ontwikkeling met betrekking tot de renteaspecten te horen.

De rente kan eigenlijk alleen maar omhoog

"Het kan eigenlijk alleen maar omhoog gaan met de rente", was een veelgehoorde opmerking. Maar is dat wel zo? Gaat het niet nóg lager, ook al is de rente historisch gezien nu al extreem laag. Eigenlijk zou men net zo goed van rentebetaling kunnen afzien, want de inflatie is hoger dan de rente en als spaarder leg je er dan alleen maar op toe, zeker als je over de opbrengst ook nog belasting betaalt. Niet voor niets dat het renteforfait in box 3 ter discussie staat.

Inflatie belangrijkste leidraad voor ECB

Voor het monetaire beleid van de Europese Centrale Bank (ECB), is de inflatie een wezenlijk criterium in de besluitvorming. Als de consumentenprijzen stijgen, zal de centrale bank de rente stap voor stap verhogen. Financiële experts zien medio 2014 al de eerste voortekenen die daarop wijzen. Want de neerwaartse trend met betrekking tot de inflatie lijkt medio 2014 in de eurozone te worden onderbroken. Op datzelfde moment staan de Verenigde Staten nóg meer in het middelpunt, omdat hier de kerninflatie al duidelijk omhoog kruipt.

Toenemende kredietverlening stuwt de inflatie

Omdat de inflatiebeweging in de eurozone in het verleden vaak die van de VS volgde, zal de Europese inflatie in de komende maanden naar alle waarschijnlijkheid ook omhoog tenderen, althans dat voorspellen sommige economen.

Economische opleving herstelt kredietvraag

Steun ondervindt die gedachte van de economische opleving in de eurozone, die op haar beurt weer zal leiden tot een betere capaciteitsbenutting. En daar voegt zich een positieve peiling van de ECB bij. Volgens die peiling zette bij commerciële banken een herstel in van de kredietvraag vanuit de particuliere sector, evenals een duidelijk merkbare verbetering van het kredietaanbod. En toenemende kredietverlening is een belangrijke voorwaarde voor een toename van de inflatie.

Wat zal de spaarrente doen?

Gesteld dat er daadwerkelijk een omslag in de rente zal plaatsvinden, dan rijst uiteraard de vraag hoe spaarders zich moeten gedragen. Eén advies vooraf: doe geen overhaaste dingen. Komt het tot een rentestijging, dan voltrekt zich die in eerste instantie heel geleidelijk. In die fase heeft men als spaarder nog de volledige controle. Is er een opwaartse trend in de rentebeweging in de maak, dan is het raadzaam om het kruit nog even droog te houden en het spaargeld voorlopig op een direct opvraagbare spaarrekening te laten staan. Springt de rentevonk écht over, dan kunt u achterover leunen en toekijken hoe zich de omstandigheden verbeteren.

Termijndeposito met korte looptijd als alternatief

Als alternatief hebben spaarders de mogelijkheid hun spaargeld te plaatsen op een termijnrekening met korte looptijd. Wie er niet zeker van is naar welke richting de renteslinger zal uitslaan, die kan zijn geld voor drie of zes maanden vastzetten. De voordelen zijn duidelijk: enerzijds krijg je als belegger een aantrekkelijke rente en anderzijds, dat is althans te hopen, kan je op de vervaldatum switchen naar een hoger rentende termijnrekening. Tot de topaanbieders gold op het moment van schrijven ook MoneYou.

Algemeen advies bij omkeer in de rentebeweging

In tijden waarin de rente zijwaarts of omhoog tendeert, zijn korte looptijden aan te bevelen. Beweegt de rente zich daarentegen naar beneden, dan kan men het beste met langlopende termijndeposito's tegensturen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat als de rente-omslag komt?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 12-07-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!