Royaal rekening ABN: spaargeld of beleggingen schenken

Royaal rekening ABN: spaargeld of beleggingen schenken Spaargeld schenken aan uw kind of beleggingen en een beleggingsportefeuille schenken? De royaal rekening van ABN AMRO is in 2020 de optimale spaarrekening voor wie spaargeld of beleggingen aan een minderjarig kind of kleinkind wil schenken. Met de royaal rekening bepaalt u zelf wanneer het geld beschikbaar komt. U beheert de rekening of wijst een beheerder aan. Handig als iemand onder een testamentair bewind staat dus of nog te jong is om zelf zijn geld goed te beheren.

Wat is de royaal rekening?

De royaal rekening van ABN AMRO is een speciale spaarrekening. Met deze spaarrekening kunt u spaargeld of beleggingen schenken aan een ander, waarbij u zelf bepaalt wanneer betrokkene aan het kapitaal mag komen. Deze spaarrekening is goed te gebruiken als u onder voorwaarden wilt schenken of onder een testamentair bewind een erfenis achterlaat. U opent de spaarrekening op naam van de ontvanger van de schenking. De ontvanger krijgt elk kwartaal de rente uitbetaald. Deze rente bestaat uit een basisrente en een bonusrente. De basisrente wordt altijd uitbetaald, maar de bonusrente wordt berekend over het spaargeld dat tot het einde van een kwartaal op de rekening staat:
  • Op 31 maart;
  • Op 30 juni;
  • Op 30 september;
  • Op 31 december.

Kenmerken van de royaal rekening

De belangrijkste kenmerken van de royaal sparen zijn:
  • Er is een aantrekkelijke rente.
  • U kunt er geld en beleggingen parkeren.
  • Beleggen is mogelijk via de royaal rekening als u dat tijdig aan de bank laat weten.
  • Wie de rekening opent bepaalt wanneer hoeveel mag worden opgenomen en of beleggingen te gelde mogen worden gemaakt. Dit geeft u bij het openen van de rekening aan (zie hierna). U bepaalt zo ook op welke leeftijd bijvoorbeeld uw kind of kleinkind over het geld kan beschikken.
  • U mag altijd geld bijstorten of opnemen.
  • Er is wel een tegenrekening nodig om geld op te nemen.
  • De royaal rekening is een spaarrekening en geen betaalrekening.
  • De spaarrekening openen is gratis.
  • De spaarrente is variabel.
  • Het maximale saldo waarover u rente wordt betaald is 1.000.000 euro.
  • Beheer is mogelijk via internetbankieren, maar kan ook op de traditionele wijze met ook papieren rekeningafschriften.
  • U kunt eenvoudig en zonder extra kosten de rekening beëindigen en opheffen.

Beheer van de rekening, onder bewind?

Het moment dat u de royaal rekening opent is een belangrijk moment. Dan geeft u aan welk bewind er geldt. U kunt de bewindvoerder van de rekening zijn, maar mag ook een andere persoon als bewindvoerder aanwijzen. De regels die volgens u moeten gelden worden in een akte vastgelegd. Dat kan notarieel gebeuren (zitten kosten aan vast), maar ook gratis via ABN AMRO:
  • ABN AMRO kan gratis voor u een akte opstellen.
  • U gebruikt een notariële akte, opgesteld bij de notaris.
  • Er is een testamentair bewind, en dus wordt bij opening het testament overlegd waaruit het bewind blijkt en welke voorwaarden er gelden.

Schenken bij leven (warme hand) of als erfenis

Het schenken bij leven heeft het grote voordeel dat er van de jaarlijkse vrijstellingen bij schenkingen gebruik kan worden gemaakt. Als de ontvanger van de schenking nog te jong is naar uw mening om zelf goed met het geld om te kunnen gaan is de royaal rekening echt een uitkomst. U kunt het schenken een paar jaren herhalen, zodat een aardig kapitaal kan worden opgebouwd, bijvoorbeeld voor de studie van kind of kleinkind. Als er per testament is bepaald dat de nalatenschap nog een tijdje onder bewind blijft, bent u bij de royaal rekening eveneens aan het juiste adres. Gaat het om bedragen die hoger zijn dan 1.000.000 euro, dan biedt de tak Mees Pierson (eveneens ABN AMRO) vast uitkomst. Laat u zich daar altijd goed adviseren over de mogelijkheden, de voordelen en de nadelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Abn amro

Reageer op het artikel "Royaal rekening ABN: spaargeld of beleggingen schenken"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 31-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2020
Schrijf mee!