InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Invloed van rente op beleggen

Invloed van rente op beleggen

Invloed van rente op beleggen De geldmarkt rente of “korte rente” wordt bepaald door de ECB (Europese Centrale Bank). De kapitaalmarktrente of “lange rente” wordt bepaald door beleggers en geldvragers. De richting van de rentes is meestal gelijk. De inflatie is een belangrijke sturende factor: bij een hoge inflatie verhoogd de ECB gewoonlijk de korte rente. De belegger baseert zijn rendementseis op de inflatie.

Wat zijn de gevolgen van een stijging van de geldmarktrente voor:

  1. Liquiditeiten: de rendementen in deze categorie stijgen mee.
  2. Obligaties: koers hangt af van de lange rente, heeft dus geen direct effect.
  3. Aandelen: economische groei wordt afgeremd, dus slecht nieuws.
  4. Vastgoed: niet veel effect.

Wat zijn de gevolgen van een stijging van de kapitaalmarktrente voor:

  1. Liquiditeiten: de rendementen reageren op korte rente, dus geen effect.
  2. Obligaties: ongunstig.
  3. Aandelen: investeringen wordt afgeremd, geld is duurder, koersen dalen. Obligaties zijn dan nog beter en er vindt ook substitutie plaats van aandelen in obligaties.
  4. Vastgoed: minder gunstig.

De reële rentevoet is die rentevoet waarop de inflatie in mindering is gebracht.
Nominale rente = reële rente + (verwachte) inflatie

Yieldcurve: grafische weergave van de relatie tussen de resterende gemiddelde looptijd en het effectief rendement van verschillende obligaties uit dezelfde risicocategorie. I.p.v. gem.looptijd kan er ook duration (mate waarin de koersen van obligaties veranderen a.g.v. een verandering in de kapitaalmarktrente) staan.

3 vormen:

  1. Stijgende of normale curve; lange rente ligt boven korte rente en marktpartijen verwachten dat inflatie stabiel blijft. Steil, dan veracht men wel een stijging van de inflatie. Normaal, want de rente stijgt, naarmate de periode waarover deze wordt ontvangen langer is.
  2. Dalende of inverse curve; ECB houdt korte rente hoog ter bestrijding van de inflatie, recessie verwacht.
  3. Vlakke curve; economie balanceert tussen groei en recessie of de ontwikkeling van de lange rente loopt vooruit op een renteverlaging van de ECB.

2 functies:

  1. Hulp bij nemen van beter gefundeerde beslissingen (alternatieven vergelijken).
  2. Middel voor het bepalen van de hoogte van het effectief rendement bij nieuwe uit te geven leningen (prijzen van emissies).

Niet de huidige structuur maar de verwachte structuur bepaalt of een belegger obligaties koopt of niet.
© 2007 - 2018 Senger, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rol van banken op Geldmarkt, Kapitaalmarkt en ValutamarktRol van banken op Geldmarkt, Kapitaalmarkt en ValutamarktBanken zijn spelers op de financiële markten, zoals de Kapitaalmarkt, Geldmarkt en Valutamarkt. Wat houden deze markten…
De vermogensmarktDe vermogensmarktVermogensmarkt: markt waar vraag en aanbod van geld bij elkaar komen. De overschothuishoudingen dragen hun besparingen o…
Sparen: het verschil tussen spaarrekening en termijnrekeningSparen: het verschil tussen spaarrekening en termijnrekeningNa de crisis op de beurzen zijn beleggers niet meer zo happig om in aandelen te beleggen en richten zich meer op de veil…
Beleggen: risico & rendementBij beleggen gaan risico en rendement hand in hand. Hoe meer risico’s u bereid bent te nemen, des te hoger het rendement…
Gevolgen rentestijging Europese Centrale Bank (ECB)Gevolgen rentestijging Europese Centrale Bank (ECB)De Europese Centrale Bank (ECB) heeft besloten om de rente te verhogen. Gedurende bijna twee jaar heeft de rente op een…

Reageer op het artikel "Invloed van rente op beleggen"

Infoteur: Senger
Gepubliceerd: 27-04-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!