InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Aftrek hypotheekrente 2017 verder omlaag

Aftrek hypotheekrente 2017 verder omlaag

Aftrek hypotheekrente 2017 verder omlaag De hypotheekrenteaftrek 2017 is om een aantal redenen lager. Beleidsmatig wordt de hypotheekrenteaftrek 2017 beperkt, de hypotheekrente daalt, u moet aflossen en ook het eigenwoningforfait kost u aftrek. Sinds 2013 is de hypotheekrenteaftrek voor nieuwe hypotheken (de starters) verder beperkt. Deze verandering geldt niet voor de oudere bestaande hypotheken gelukkig. Maar toch, de hypotheekrenteaftrek is zeer bepalend voor de hoogte van uw maandlasten en de hypotheeklasten en daarom kost minder aftrek u geld. Ook fiscaal betaalt u in 2017 meer voor uw eigen woning.

Aftrek hypotheekrente automatisch omlaag

Allerlei maatregelen zorgen ervoor dat de aftrek van hypotheekrente automatisch omlaag gaat. Zo is de rente voor de hypotheek op uw huis maar gedurende dertig jaar aftrekbaar van de belasting. Wie een eigen woning koopt met hypotheek, kan met andere woorden na dertig jaar de hypotheekrente van de hypotheek niet meer aftrekken, aftrek nul. Dat geldt voor iedereen. Gaat u dan net met pensioen en hebt u te weinig afgelost, dan moet u maar zien of u de hypotheek nog kunt betalen. Voor starters op de woningmarkt geldt sinds 2013 de verplichting om een hypotheek met aflossing te nemen om voor hypotheekrenteaftrek in aanmerking te komen. Die hebben dus wel enige bescherming, als ze niet al te vaak verhuizen naar een nieuwe koopwoning met een nieuwe hypotheek.

Aftrek hypotheekrente 2017 omlaag

Vele beleidsmaatregelen zijn debet aan de verlaging van de hypotheekrenteaftrek. In 2017 hebt u vanaf de tweede belastingschijf minder hypotheekrenteaftrek en dit effect wordt nog groter als u meer verdient. In 2016 werden de belastingtarieven verlaagd en omdat lagere belastingtarieven ook betekenen dat er minder belastingaftrek is, is er 2017 minder hypotheekrenteaftrek. Hebt u een inkomen in de hoogste belastingschijf, dan betaalt u wel 52% belasting, maar is de aftrek in 2017 nog maar 50%. De aftrek hypotheekrente is veel beperkter dan u denkt. Starters moeten aflossen en zeker als u een lineaire hypotheek hebt, merkt u een groot verschil. In dat geval lost u elk jaar een dertigste deel af, waardoor ook de hypotheekrenteaftrek snel minder wordt. Wie minder hypotheekrente betaalt, heeft ook minder aftrek. Wie een hypotheek heeft overgesloten naar een lagere hypotheekrente of wie een nieuwe hypotheek heeft afgesloten tegen een lagere rente, heeft minder aftrek. Dan is er nog de fiscale bijtelling van het eigenwoningforfait.

Het eigenwoningforfait als extra inkomen in 2017

Het eigenwoningforfait gaat niet alleen voor de duurdere woningen al enkele jaren fors omhoog, maar is inmiddels voor elke eigenaar bewoner een last. Deze bijtelling bij uw belastbare inkomen beperkt direct het effect van de aftrek van de hypotheekrente en kan er zelfs voor zorgen dat er helemaal geen aftrek meer is en dit gebeurt al snel. En toch zijn er politieke plannen in Den Haag om dit eigenwoningforfait verder te verhogen. Of het gaat gebeuren hangt van de verkiezingen in maart 2017 af. De hoogte van het eigenwoningforfait in 2017 is nog als volgt:

Hoogte eigenwoningforfait 2017:

WOZ-waarde meer danWOZ-waarde is lager danEigenwoningforfait 2017
- 12.500 Geen bijtelling bij uw inkomen
12.500 25.000 0,30 procent bijtelling
25.000 50.000 0,45 procent bijtelling
50.000 75.000 0,60 procent bijtelling
75.000 1.060.000 0,75 procent bijtelling
1.060.000 - 7.950 plus 2,35 procent bijtelling van de waarde die hoger is dan 1.060.000 euro

Hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait

Het idee dat de hypotheekrente volledig aftrekbaar is, is dus een fabeltje. Iedere eigenaar van een eigen huis moet bij zijn inkomen het eigenwoningforfait optellen, waardoor alleen slechts het saldo van de uitgaven aan hypotheekrente en eigen woning forfait daadwerkelijk fiscaal aftrekbaar is. En dit saldo wordt in de tijd ongunstiger naar mate het forfait toeneemt. En dit eigenwoningforfait stijgt de laatste jaren fors.

Dure woning en belastingdienst

Wie een woning bezit van 1 miljoen euro of meer, voelt dat vanaf 2010 helemaal in zijn portemonnee. Vanaf die datum is het percentage van het eigen woning forfait in stapjes verhoogd van 0,55% toen naar 2,35% in 2017. Meer dan een verviervoudiging in heffing dus.

Oplossingen voor een betaalbare hypotheek

Dat betekent dat er een paar mogelijkheden zijn:
  1. U maakt gebruik van de belastingvoordelen van de wet Hillen. Weinig aftrek, maar ook weinig of geen bijtelling.
  2. U hebt weliswaar een aflossingsvrije hypotheek van vóór 2013 en spaart voor de aflossing via een spaarhypotheek of een spaarrekening eigen woning. Zo hebt u nog een maximale aftrek van hypotheekrente gedurende 30 jaar.
  3. U sluit uw hypotheek over en trekt de boeterente eenmalig af als extra hypotheekrente.
  4. U betaalt een half jaar hypotheekrente vooruit.

Hypotheekrenteaftrek 2017 omlaag

De maximale hypotheekrenteaftrek in 2017 is mogelijk tegen 50% in plaats van tegen 52% en dat dit percentage elk volgend jaar met een half procent wordt verlaagd tot 38%. In eerste instantie merken alleen de huidige inkomens in de hoogste belastingschijf dat, maar daarna ook de mensen die nu in een belastingtarief van 40,5% zitten. Bij een geleidelijke verlaging neemt dat wel vele jaren in beslag.

Slot minder hypotheekrenteaftrek 2017

Een tip is om het financiële plaatje van uw woning ook eens te laten doorrekenen voor over bijvoorbeeld 25 jaar. Dan weet u beter waar u aan toe bent en uw portemonnee is dat zeker waard. Doe dat op tijd want elke jaar lijken er weer nieuwe beperkende nieuwe regels voor de aftrek van hypotheekrente bij te komen. In maar 2017 zijn de verkiezingen voor de Tweede Kamer, ook dan zal de hypotheekrenteaftrek waarschijnlijk niet buiten schot blijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eigenwoningforfait 2017Eigenwoningforfait 2017Het eigenwoningforfait 2017 is een dure eigenhuisbelasting. Bezit u een eigen woning dan is het eigenwoningforfait een b…
Hypotheekrenteaftrek wordt een hypotheekrentebijtellingHypotheekrenteaftrek wordt een hypotheekrentebijtellingUw hypotheekrenteaftrek kan in 2017 en 2018 omslaan in een hypotheekrentebijtelling als u een inkomen hebt in belastings…
Tijdelijk twee woningen 2016 en 2017Tijdelijk twee woningen 2016 en 2017U kunt tijdelijk twee woningen in 2016 of 2017 in bezit hebben, omdat het oude huis is nog niet verkocht. Is dat voor de…
Hoe hypotheekrenteaftrek aanvragen bij belastingdienst?Hoe hypotheekrenteaftrek aanvragen bij belastingdienst?Alles over de aanvraag hypotheekrenteaftrek. Stel u hebt een huis gekocht met een hypotheek, hoe kunt u dan in 2015, 201…
Geringe eigenwoningschuld hebbenGeringe eigenwoningschuld hebbenGeen of een geringe eigenwoningschuld hebben is wel prettig. U betaalt dan geen of weinig hypotheekrente voor de eigen w…

Reageer op het artikel "Aftrek hypotheekrente 2017 verder omlaag"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek
Schrijf mee!