InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hypotheekrenteaftrek 2020 omlaag

Hypotheekrenteaftrek 2020 omlaag

Hypotheekrenteaftrek 2020 omlaag De hypotheekrenteaftrek 2020 gaat voor vele mensen omlaag. Niet alleen voor hogere inkomens, maar ook voor iedereen met een inkomen in de tweede en derde belastingschijf vanaf circa 36.000 euro. Jaarlijks is er vanaf 2020 minder aftrek voor alle aftrekposten. Voor de hypotheekrenteaftrek omdat u maandelijks moet aflossen, maar ook de verlaging van de belastingtarieven inkomstenbelasting, de versnelde afbouw van de hypotheekrenteaftrek en de verlenging van de derde schijf in de belasting betekenen minder fiscale aftrek bij uw belastingaangifte. Dat is een belastingverhoging en een lastenverzwaring in 2020 in schijf 2, 3 en 4.

Hypotheekrenteaftrek versneld omlaag

Hypotheekrenteaftrek omlaag en in 2020 verliest u nog meer

Het kabinet verplicht iedereen met een nieuwe hypotheek om op de hypotheek af te lossen. Daardoor is de te betalen hypotheekrente lager en gaat dus ook de belastingteruggave als gevolg van de hypotheekrenteaftrek naar beneden. Dat is wel bekend. Nieuw en onderbelicht is dat elke belastingverlaging voor veel mensen ook een verkapte belastingverhoging inhoudt en dat het kabinet Rutte 3 vanaf 2020 de hypotheekrenteaftrek versneld wil afbouwen.

Belastingverlaging 2020 voor werkende mensen

De verlaging van belastingtarieven is in eerste instantie vooral gunstig voor werkende mensen, u houdt immers meer geld over van uw netto loon zeker als er ook een verhoging is van de arbeidskorting. Maar er zit ook een groot nadeel aan de verlaging van de belastingtarieven voor de mensen die aftrekposten hebben, ze krijgen minder geld terug van de Belastingdienst. Denk aan de ziektekosten en de hypotheekrenteaftrek. De hypotheekrenteaftrek krijgt nog een extra slag te verwerken doordat het kabinet Rutte 3 die aftrek versneld wil verlagen.

Minder hypotheekrenteaftrek 2020, minder belasting terug

Wie evenveel verdient in 2020 als in 2019 en een belastingverlaging krijgt met 2%, krijgt ook 2% minder terug van zijn aftrekposten. Als u in 2020 op een aftrekpost van 10.000 euro 2% (of 1,5%) minder terugkrijgt betekent dat een verlies van 200 euro. Het verlies aan hypotheekrente aftrek van het kabinet Rutte 3 kan oplopen tot 9%. Op 10.000 euro is dat 900 euro minder belastingteruggave. Hoe zit dat ook al weer met die belastingaftrek?

Elk jaar 0,5% minder hypotheekrenteaftrek

Hoe zat het ook al weer? Sinds 2014 is het belastingtarief in de hoogste belastingschijf 52%, maar is de aftrek slechts tegen 51,5%. En deze vermindering in fiscale aftrek voor de belasting neemt elk jaar toe in de hoogste belastingschijf de komende jaren, elk jaar een aftrek tegen een lager tarief:
  • 2015: 51%;
  • 2016: 50,5;
  • 2017: 50%;
  • 2018: 49,5%;
  • 2019: 49%;
  • 2020: 48,5%;
  • 2021: 48%;
  • 2042: 38%.

Dit gaat het kabinet Rutte 3 kennelijk te langzaam.

Rutte 3 vermindert versneld uw belastingaftrek voor de hypotheekrente vanaf 2020

Rutte 3 vindt dat de hypotheekrenteaftrek versneld moet worden afgebouwd, niet met 0,5% per jaar maar vanaf 2020 met 3%. De maximale aftrek wordt daarmee:
  • 2015: 51%;
  • 2016: 50,5;
  • 2017: 50%;
  • 2018: 49,5%;
  • 2019: 49%;
  • 2020: 46%;
  • 2021: 43%;
  • 2022: 40%;
  • 2023: 37%

De pijn wordt wat verzacht door het huurwaardeforfait (eigenwoningforfait) minder hard te laten oplopen, maar of dat ook voor u voordelig is hangt er helemaal vanaf. Bij een kleine hypotheek zorgt de wet Hillen er al voor dat u geen last hebt van het eigenwoningforfait.

Conclusie hypotheekrenteaftrek 2020 daalt fors

Op allerlei manieren wordt de hypotheekrenteaftrek door de Belastingdienst belemmerd. De aftrek gaat omlaag, het verlies aan aftrek kan oplopen naar 6% voor hogere inkomens in 2020 en naar 15% in 2023. De eigenaar van een huis die zijn woning voor lange tijd heeft gekocht, heeft bij de berekening van de woonlasten niet met deze extra lastenverzwaring rekening gehouden. Die heeft zo in veel gevallen minder hypotheekrenteaftrek, maar ook chronisch zieken krijgen minder geld terug van de Belastingdienst door de lagere belastingtarieven. Het pijnlijke is dat de belastingverlaging vooral gericht is op mensen met een baan terwijl de lastenverzwaring door minder aftrek elke huiseigenaar en elke zieke kan raken. En daarbij maakt het niet uit of u al dan niet werk hebt. Bovendien worden de mensen met een eigen woning jaarlijks op hun hypotheekrenteaftrek nog eens extra beknot en dat zal ze veel geld schelen. Ook de woningmarkt zal niet blij zijn met dit soort maatregelen. Vraag uw adviseur om ook voor u te berekenen hoeveel u er op achteruit zal gaan door deze belastingmaatregelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe hypotheekrenteaftrek aanvragen bij de Belastingdienst?Hoe hypotheekrenteaftrek aanvragen bij de Belastingdienst?Alles over de aanvraag hypotheekrenteaftrek. Stel u hebt een huis gekocht met een hypotheek, hoe kunt u dan in 2016, 201…
Hypotheekrenteaftrek 2015 omlaagHypotheekrenteaftrek 2015 omlaagDe hypotheekrenteaftrek 2015 wordt verder beperkt en versoberd tot 51 procent voor hogere inkomens, voor bestaande hypot…
Hypotheekrenteaftrek maximaal 30 jaarHypotheekrenteaftrek maximaal 30 jaarMaximaal 30 jaar hebt u hypotheekrenteaftrek en daarna niet meer. Maximaal dertig jaar is uw hypotheekrente fiscaal aftr…
Welke rente is fiscaal aftrekbaar?Welke rente is fiscaal aftrekbaar?Bij de aankoop van een woning in 2017 of 2018 is veel meer rente bij uw belastingaangifte fiscaal aftrekbaar dan alleen…

Reageer op het artikel "Hypotheekrenteaftrek 2020 omlaag"

Reactie

David, 09-05-2016 13:54 #1
"De belastingverlaging is op deze manier voor de eigenaar van een woning deels een belastingverhoging." Hier ben ik het niet mee eens. Je krijgt weliswaar minder terug van de belastingdienst, maar je houdt ook netto meer inkomen over dan voorheen. Ik zou zeggen wel een verlies in teruggave, maar geen absoluut verlies. Reactie infoteur, 09-05-2016
Beste David,
Daarom is het ook deels een belastingverhoging voor de eigenaar van een woning met hypotheek. Hoe nadelig dit uitpakt is afhankelijk van de hoogte van de hypotheek, de hypotheekrente en het inkomen. Het is dus niet allemaal winst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2018
Reacties: 1
Schrijf mee!