InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Zelf een huis bouwen op eigen grond

Zelf een huis bouwen op eigen grond

Zelf een huis bouwen op eigen grond Wanneer je je eigen droomhuis zelf wilt bouwen op eigen grond, zijn er veel zaken om aan te denken. Zelf je droomhuis bouwen betekent dat je alles naar eigen wens kunt invullen. Je kunt je droomhuis zo energiezuinig, milieuvriendelijk en duurzaam realiseren als je zelf wilt. Zelf bouwen op eigen grond en het ontwerpen van je eigen droomhuis betekent dat je fases doorloopt, van schets tot oplevering van de woning. Bouwberekeningen en bouwaanvraag kun je uitbesteden.

Je huis ontwerpen

Allereerst ga je een ontwerp maken van je droomhuis dat je zelf wilt gaan bouwen. Je inventariseert het plan. Er zal een kennismaking plaatsvinden met de aannemer en wanneer dit gesprek bevalt, wordt er een bouwteam samengesteld. Het ontwerptraject volgt. Het ontwerp wordt verder uitgewerkt.

Ontwerptraject

Tijdens het proces van het ontwerptraject wordt er steeds tussentijds geëvalueerd of alles volgens plan en prijsopgave verloopt. Deze tussentijdse evaluatie van de bouw van het huis gaat volgens drie toetsingsmomenten. Tijdens deze toetsingsmomenten wordt er gekeken of het ontwerp voldoet conform het Programma van Eisen. Tijdens een toetsingsmoment wordt het ontwerp van het huis gepresenteerd. Tijdens de presentatie van het ontwerp, krijgt de opdrachtgever ook een prijsopgave.

Bouwaanvraag

Het ontwerp zal worden goedgekeurd aan de hand van bovenstaande. De bouwaanvraag zal moeten worden gedaan. Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het doen van bouwaanvragen en die hiervoor een vaste en scherpe prijs hanteren. Dit scheelt je een hoop kopzorg.

Bouwberekeningen

Bij een bouwaanvraag komen aspecten aan de orde als daglichttoetreding, energieprestatie en ventilatie. Er worden bouwberekeningen gemaakt. Ook het maken van bouwberekeningen kun je uitbesteden. Je vraagt hiervoor een offerte aan bij een bureau voor installatietechnisch advies en bouwberekeningen. Gesprekken met Bouw- en Woningtoezicht zullen moeten worden gevoerd.

Ontwerp wordt verder uitgewerkt

En dan wordt het ontwerp verder uitgewerkt. Het ontwerp wordt zeer gedetailleerd beschreven totdat er uiteindelijk geen enkele onduidelijkheid meer is. Dan wordt het pand opgeleverd. Bij de oplevering van het huis worden restpunten bekeken door de aannemer en op kort termijn opgelost.

Het zelf bouwen is klaar

Na oplevering is het huis klaar. Er volgt een onderhoudsperiode van een half jaar, waarin nog steeds door de aannemer aan eventuele gebreken gewerkt wordt. Je kunt dus stellen dat het hele proces van het zelf bouwen van je huis op eigen grond ongeveer een jaar in beslag neemt: een half jaar voor het ontwerp en bouwaanvraag en nog een half jaar voor de bouw van het huis.

Zelf je huis bouwen op eigen grond, tips

Zorg ervoor dat je steeds goed overleg voert met architect, projectontwikkelaar, en aannemer. Wees niet bang om naar onduidelijkheden te vragen. Houdt het kostenplaatje in de gaten en schrijf afspraken zwart op wit.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf een huis bouwen op eigen grond"

Infoteur: Ssandra3108
Gepubliceerd: 09-06-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!