InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Betaal minder belasting: hypotheek en schulden in box 3

Betaal minder belasting: hypotheek en schulden in box 3

Betaal minder belasting: hypotheek en schulden in box 3 U kunt minder belasting betalen door uw hypotheek en andere schulden fiscaal te plaatsen in box 3 van de inkomstenbelasting. De hypotheekrenteaftrek daalt door een lagere hypotheekrente en lagere belastingtarieven, terwijl de belasting op vermogen relatief hoog is. Door de hoge vermogensrendementsheffing, levert schulden maken in box 3 van de inkomstenbelasting u vaak meer geld op dan de beperkte hypotheekrenteaftrek in box 1. Benut dit belastingvoordeel. Hoe gaat dit in zijn werk en hoe groot is uw belastingvoordeel bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting 2018 en 2019? Dit kan u een forse aftrekpost op de belastingen opleveren.

Hypotheek in box 3 is fiscaal slim

Betaal minder belasting over uw vermogen door een extra aftrekpost

Wie wat vermogen heeft en daar vaak zijn hele leven voor heeft gespaard, wordt door de politiek gestraft met een hoge vermogensrendementsheffing in box 3 van de inkomstenbelasting. De vermogensrendementsbelasting is voor kleine vermogens in 2017 en 2018 iets verlaagd, maar neemt sterk toe als u een paar ton bezit. En dan te bedenken dat een paar honderd duizend euro's in de huidige tijd van hoge zorgkosten en uitgestelde AOW en pensioen niet eens zo veel geld is. De Belastingdienst ziet bijna alles en de banken geven gretig uw banksaldi door, dus aan die vermogensrendementsheffing is niet te ontkomen in ons land. Wat u wel kunt doen is schulden maken of bepaalde schulden juist aftrekken in box 3. Dan wordt uw vermogen in box 3 lager en betaalt u minder belasting.

Hypotheekrenteaftrek levert bij een lage rente nauwelijks wat op

De politiek heeft al vele maatregelen genomen om de hypotheekrenteaftrek te verlagen. Daar komt nog eens bij dat de hypotheekrente in 2017 en 2018 laag is, wat tot gevolg heeft dat de aftrek van weinig hypotheekrente ook weinig belastingvoordeel oplevert. Wie een hoger inkomen heeft mag in 2018 nog maar 49,5% van zijn hypotheekrente aftrekken. Dat alles leidt ertoe dat de hypotheekrenteaftrek niet meer de zilvervloot van weleer is. Het loont steeds meer om uw schulden juist naar box 3 te verplaatsen. De hypotheek verhuizen van box 1 naar box 3 kan daarom zeer voordelig zijn.

Hypotheek in box 1 inkomstenbelasting

Vele jaren groeiden we op net het idee dat een hypotheek in box 1 een slimme keuze was, maar doordat de hypotheekrenteaftrek steeds meer verpietert, is dat in veel gevallen een achterhaald standpunt geworden. Zeker als u vermogen in box 3 hebt. U kunt uw hypotheek in box 1 wat aflossen ten koste van box 3 en zo winst boeken doordat u minder vermogensbelasting gaat betalen. Een nadeel hiervan is dat u dan ook minder spaargeld ter beschikking hebt voor andere leuke dingen. Neen, uw hypotheek overplaatsen naar box 3, zo minder vermogen in box 3 hebben maar niet minder spaargeld, dat is ook een slimme optie.

Rekenvoorbeeld hypotheek verplaatsen van box 1 naar bos 3

Stel u bezit een woning van 600.000 euro en hebt een hypotheek in box 1 van 200.000 euro tegen 2% hypotheekrente en inkomen in de schijf met 40,4% belastingtarief. Stel u hebt 300.000 euro spaargeld in box 3. Wat gebeurt er dan? In dat geval is de hypotheekrente 4000 euro en het eigenwoningforfait 4500 euro. Dat betekent dat er helemaal geen hypotheekrenteaftrek is. Wat gebeurt er als u de hypotheek verplaatst naar box 3, dan betaalt u over uw vermogen na aftrek van de hypotheekschuld grofweg 2800 euro minder vermogensbelasting. Dat is een groot voordeel dus en de kans is groot dat de tarieven in box 3 in 2018 en 2019 verder omhoog zullen gaan, waardoor uw jaarlijkse voordeel alleen maar groter wordt.

Hoe verplaatst u uw hypotheek als aftrekpost van box 1 naar box 3?

We onderscheiden twee soorten hypotheken: de hypotheken van voor 2013 en die daarna. De hypotheken van voor 2013 kunnen worden afgelost waarna u een lening voor hetzelfde bedrag aangaat in box 3. De hypotheken van 2013 en daarna kennen allerlei voorwaarden. Een belangrijke voorwaarde is dat de hypotheek maandelijks en in maximaal dertig jaren is afgelost. Als u niet meer aan de voorwaarden voldoet, vertrekt uw hypotheek automatisch naar box 3. Vroeger zou u dat erg hebben gevonden, maar na het lezen van dit artikel ongetwijfeld niet meer. Laat u zich wel goed hierover inlichten en pak dit soort zaken dus fiscaal slim aan.

Niet alle schulden mogen in box 3

Behalve een hypotheek die niet valt in box 3 zijn alle schulden die niet aftrekbaar zijn in box 1 of box 2, aftrekbaar in box 3. Zet die schulden op een rij, trek er de drempel van 3.000 euro vanaf (2018 en 2019) en u hebt een extra aftrekpost. Aftrekbaar zijn zo:
  • Een negatief saldo op uw bankrekening.
  • De consumptieve schulden zoals een doorlopend krediet voor een vakantie, wasmachine, een auto, tweede woning.
  • Schulden die u maakt om aandelen te kopen.
  • Studieschulden, levenlanglerenkrediet (althans het deel dat u moet terugbetalen).
  • De erfbelasting die u moet betalen.
  • Schulden door een schenking op papier.
  • Wat u aan toeslagen in een jaar moet terugbetalen.

Niet aftrekbaar zijn bijvoorbeeld de volgende schulden:
  • Ondernemersschulden.
  • Belastingschulden (met uitzondering van de erfbelasting) en premies.
  • De niet direct opeisbare kindsdelen van een langstlevende partner.
  • De verplichte kinderalimentatie (met uitzondering van 2015 en 2016).

Conclusie schulden als aftrekpost in box 3 bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting

Het kan fiscaal slim zijn om een hypotheek niet in box 1 te plaatsen maar in box 3. U hebt dan het nadeel dat er geen hypotheekrenteaftrek is, maar die is in veel gevallen toch laag en de aftrek zal door het kabinet Rutte 3 verder worden beperkt. Neen, dan kan een hypotheek in box 3 u veel meer geld opleveren, omdat deze aftrek in box 3 ervoor zorgt dat u minder vermogensbelasting betaalt. Natuurlijk zet u ook andere schulden in box 3 neer en bespaart u zo op de inkomstenbelasting. Bekijk uw mogelijkheden en benut deze aftrekpost in box 3.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lening, schulden en belasting betalenLening, schulden en belasting betalenEen lening, een hypotheek of andere schulden kunnen ook een grote fiscale aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelas…
Inkomstenbelasting 2011 - 2012, box 3: Sparen & BeleggenInkomstenbelasting 2011 - 2012, box 3: Sparen & BeleggenIn 2011 is er een aantal zaken gewijzigd in box 3 van de inkomstenbelasting. Zo is de peildatum veranderd en de schulden…
Huis met winst verkocht! Overwaarde belast?Huis met winst verkocht! Overwaarde belast?De waarde van uw huis wordt fiscaal niet belast. Een gerealiseerde overwaarde is belastingvrij, maar u gaat er in de toe…
Ook een consumptieve lening geeft fiscaal voordeelOok een consumptieve lening geeft fiscaal voordeelGeld lenen betekent ook minder belasting betalen doordat schulden aftrekbaar zijn bij uw belastingaangifte. Bij de fisca…
Wat is de vermogensrendementsheffing?Wat is de vermogensrendementsheffing?Al jarenlang is belasting betalen één van de minst populaire maatregelen die de overheid heeft ingesteld. In 2001 wordt…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Betaal minder belasting: hypotheek en schulden in box 3"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2018
Schrijf mee!