InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wet Hillen afgeschaft (hypotheekrenteaftrek)

Wet Hillen afgeschaft (hypotheekrenteaftrek)

Wet Hillen afgeschaft (hypotheekrenteaftrek) De Wet Hillen wordt afgeschaft. Het kabinet Rutte 3 bereidt voor de woningmarkt een aantal fiscale wijzigingen voor die grote gevolgen kunnen hebben voor elke eigenaar van een woning. Fiscaal zijn aan de orde de Wet Hillen, de hypotheekrenteaftrek, de overdrachtsbelasting en het eigenwoningforfait (huurwaardeforfait). Wat gaat hiermee in 2018, 2019, 2020 en 2021 gebeuren en wat zijn de gevolgen? Juist wie geen hypotheek meer heeft op zijn huis, betaalt door het vervallen van de Wet Hillen een hoge prijs.

De fiscale hervorming van de woningmarkt in 2018, 2019, 2020 en 2021

Hypotheekrenteaftrek wordt steeds minder

Premier Rutte heeft in zijn tweede kabinet de hypotheekrenteaftrek sterk verslechterd en hij lijkt dat ook in het kabinet Rutte 3 te willen gaan doen, samen met het CDA, D'66 en de ChristenUnie. Lange tijd was de aanpak van de hypotheekrenteaftrek bij de VVD en het CDA taboe, maar de lijst van getroffen maatregelen om dit fiscale voordeel te versoberen wordt alleen maar langer. Voor 2018 worden er geen maatregelen meer verwacht omdat dat voor de Belastingdienst te kort dag is, maar vanaf 2019 en zeker vanaf 2020 gaar het mes erin. Dat gaat zoals dat in ambtenarenjargon heet op budgettair neutrale wijze. Dat betekent niet dat u er als woningeigenaar er niet op achteruit gaat, de staatskas gaat er niet op achteruit. Het maakt immers voor de gevolgen voor uw portemonnee nogal wat uit hoeveel hypotheekrente u betaalt en uw woning misschien wel aflossingsvrij is doordat u elk jaar netjes hebt afgelost. Belangrijk is ook hoe hoog uw inkomen is.

Hypotheekrenteaftrek tegen een lager tarief

De maximale hypotheekrenteaftrek zal vanaf 2020 tegen een lager tarief zijn, in 2020 tot en met 2023 wordt de hypotheekrenteaftrek met in totaal 9% verlaagd. Hebt u geen hypotheek, dan hebt u daar geen last van, hebt u wel een hypotheek en een hoger inkomen, dan verliest u een belangrijk deel van uw belastingteruggave door de verminderde aftrek. Hebt u een woning van 400.000 euro dan kunt u er ruim 1.100 euro op achteruit gaan.

Eigenwoningforfait wordt lager

Daarbij wordt om de pijn te verzachten het eigenwoningforfait lager vastgesteld. Deze maatregel kan enige compensatie bieden voor wie nog niet zijn hypotheek heeft afgelost en geen aanspraak maakt op de regeling voor de geringe eigenwoningschuld, ook wel de Wet Hillen genoemd.

De Wet Hillen wordt geschrapt

De Wet Hillen wordt naar alle waarschijnlijkheid geleidelijk afgeschaft. De Wet Hillen betekent dat als u weinig of geen hypotheekrenteaftrek hebt, u ook geen bijtelling van het eigenwoningforfait krijgt. Het afschaffen van de Wet Hillen schaadt dus de mensen die braaf hun hypotheek aflossen en de laatste jaren vervroegd hebben afgelost. In feite betalen de mensen die geen schulden maken dan wel hun schulden extra aflossen de maatregelen van het kabinet Rutte 3. Naar verluidt levert deze maatregel 1 miljard euro op. Niet de veroorzakers van de hypotheekrenteaftrek worden dan gestraft, maar zij die geen hypotheekrenteaftrek hebben. Een opvallende conclusie want tot nu toe werd vooral het aflossen van de hypotheek door verschillende kabinetten gestimuleerd. Hebt u een woning van 400.000 euro dan gaat u er mogelijk 1.475 euro op achteruit.

De overdrachtsbelasting

De overdrachtsbelasting is verlaagd van 6% naar 2% en daarom ligt het niet voor de hand om deze fiscale heffing wederom te verhogen. Hoewel, als het kabinet nog geld zoekt, zou de overdrachtsbelasting omhoog kunnen, dit gebeurt per slot van rekening ook met de lage btw (van 6% naar 9%) en helpt wellicht om de woningmarkt wat af te koelen.

Conclusie gevolgen aanpak woningmarkt Rutte 3 voor uw portemonnee

Ook het kabinet Rutte 3 zal eerst de nieuwe wetgeving door de Tweede en Eerste Kamer moeten loodsen voordat de wijzigingen worden ingevoerd, in de tussentijd kan er nog van alles veranderen. Een belangrijke voorwaarde is ook dat er niet te snel nieuwe fiscale wetgeving wordt doorgevoerd, de wijzigingen moeten namelijk ook voor de Belastingdienst uitvoerbaar en behapbaar zijn. De gevolgen voor uw portemonnee kunnen best groot zijn en als de Wet Hillen wordt afgeschaft, betalen de mensen zonder hypotheekrenteaftrek voor een groot deel de rekening van de mensen die wel hypotheekrenteaftrek hebben. Wie netjes extra aflost betaalt de rekening. Dat is op zijn minst zeer opvallend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheek aflossing fiscaal aftrekbaar makenHypotheek aflossing fiscaal aftrekbaar makenDe hypotheekschuld bedraagt circa 650 miljard euro in ons land, maar die zou door het fiscaal aftrekbaar maken van de af…
Hypotheekrenteaftrek 2020 omlaagHypotheekrenteaftrek 2020 omlaagDe hypotheekrenteaftrek 2020 gaat voor vele mensen omlaag. Niet alleen voor hogere inkomens, maar ook voor iedereen met…
Geringe eigenwoningschuld hebbenGeringe eigenwoningschuld hebbenGeen of een geringe eigenwoningschuld hebben is wel prettig. U betaalt dan geen of weinig hypotheekrente voor de eigen w…
Overdrachtsbelasting 2012 is 2%Overdrachtsbelasting 2012 is 2%De overdrachtsbelasting is verlaagd van 6 naar 2%, om de vastgelopen woningmarkt een impuls te geven. Het kopen van een…

Reageer op het artikel "Wet Hillen afgeschaft (hypotheekrenteaftrek)"

Reacties

Martijn, 09-10-2017 13:33 #4
Tenenkrommend deze maatregel, om de wet Hillen langzamerhand te killen en het eigenwoningforfait weer mee te laten tellen bij je belastingen.

Dit laat zien hoe onbetrouwbaar onze Nederlandse Overheid, met alle politieke maatregelen is geworden. Lijkt me niet gezond voor de woningmarkt. Heb je je eigen woning met hard werken afgelost voordat je pensioen gaat, wordt je daarna nog gepakt op een verondersteld voordeel op wonen (de nadelen zijnde het onderhoud etc. van je woning mag je niet aftrekken van de belastingen).

Onbegrijpelijk dat vooral VVD en CDA hiermee tevoorschijn komen met de nieuwe plannen van het aanstaande kabinet, ik voorspel voor deze partijen mocht dit in deze vorm doorgang gaan vinden in de Eerste en Tweede kamer, eenzelfde lot als de PVDA namelijk groot zetelverlies.

Nee, je toekomst opbouwen met dit wispelturige politieke beleid is uiterst moeilijk. Reactie infoteur, 09-10-2017
Beste Martijn,
Zeker, vergeet ook D'66 niet. Er wordt een nieuwe aflosboete ingevoerd voor wie braaf zijn hypotheek aflost:

https://financieel.infonu.nl/belasting/184566-aflosboete-eigen-woning-meer-belasting-betalen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rien Geurken, 07-10-2017 20:30 #3
Onbegrijpelijk, ondoordacht, onbehoorlijk bestuur. Brengt veel alleenstaande ouderen in de problemen. Eerst stimuleren dan financieel plukken. Dit om de rijken met hoge schulden de pamperen. Kan dit bijna niet geloven. Ben boos! Reactie infoteur, 09-10-2017
Beste Rien Geurken,
Zeer merkwaardig inderdaad.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. V. D. Burgt, 07-10-2017 14:18 #2
Vraag: Heb een huis van 400000,- hypotheek 35000,- het huurwaardeforfait is dus 3000,-
Waar moet ik deze 3000,- straks bij optellen. Box 1 Of box 3? Reactie infoteur, 09-10-2017
Beste H. V. D. Burgt,
De bijtelling voor de eigen woning is in box 1, u gaat er dus het hoge belastingtarief over betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Niels, 07-10-2017 00:25 #1
Met verbazing lees ik het voornemen om de wet Hillen af te schaffen. Als ik mij niet vergis is deze wet in het leven geroepen om de voordelen voor diegenen die rente aftrekken deels te beperken. Ik begrijp niet goed dat indien iemand zijn hypotheek heeft afgelost en derhalve geen voordeel meer kan hebben van de renteaftrek in de nieuwe plannen dan wel een volledig eigen woning forfait zou moeten gaan betalen. Dat is onrechtvaardig en ook volledig tegen de geest in van de politieke oproep om meer af te lossen. Ik hoop en verwacht dat de Tweede en Eerste Kamer de plannen op dit punt zullen wijzigen. Vanuit politiek besef zou ik het heel goed begrijpen dat deze afschaffing van de Wet Hillen geheel niet ter tafel gaat komen. Reactie infoteur, 09-10-2017
Beste Niels,
Klopt, maar de politiek is nogal eens grillig. De inkomensafhankelijke ziektenkostenpremie was bijvoorbeeld ook zoiets uit het concept regeerakkoord van Rutte 2 dat verbazing wekte en het niet haalde. Wie weet?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Hypotheekrenteaftrek
Reacties: 4
Schrijf mee!