InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Wat is mijn huis waard?

Wat is mijn huis waard?

Wat is mijn huis waard? U wilt weten wat uw huis waard is in 2017? De WOZ-waarde van de gemeente en het huurwaardeforfait of eigenwoningforfait geven al vast een eerste indicatie van de waarde van uw huis. Maar wat wordt uw vraagprijs als u uw huis wilt verkopen en hoe stelt u deze vraagprijs vast? De locatie van uw woning is de belangrijkste factor bij het bepalen van de verkoopprijs. Bekijk ook hoe u uw geld zo aan een huis kunt besteden dat u daarmee de vrije verkoopwaarde van uw huis verhoogt.

Inhoud

Vastgoed: wat is mijn huis waard?

Het is bijna altijd interessant om te weten wat uw huis waard is, maar hoe kunt u achter de waarde van uw huis komen. Heeft uw huis overwaarde of niet. Als er overwaarde is kunt u aan de hand van de WOZ- waarde eenvoudig krediet aanvragen. We noemen dit het WOZ-krediet. De vrije verkoopwaarde is de waarde die uw woning gaat opleveren bij verkoop. Een paar voorbeelden om de waarde van uw huis te achterhalen loop ik in dit artikel na.

Wat kost een huis in de provincie?

Niet overal is een huis even duur. Een huis kostte in de periode 2010-2012 (voor de crisis) in ons land gemiddeld 239.500 euro. En dat was als volgt per provincie opgebouwd:

Gemiddelde prijs voor een huis in Nederland, cijfers CBS 2010-2012

provincie201020112012
Utrecht287.000 euro281.000 euro276.000 euro
Noord-Holland 270.000 euro262.000 euro259.000 euro
Noord-Brabant 272.000 euro264.000 euro258.000 euro
Gelderland 261.000 euro254.000 euro246.000 euro
Zuid-Holland 227.000 euro222.000 euro218.000 euro
Overijssel 223.000 euro218.000 euro214.000 euro
Flevoland 204.000 euro202.000 euro197.000 euro
Drenthe 216.000 euro212.000 euro207.000 euro
Zeeland200.000 euro198.000 euro194.000 euro
Friesland198.000 euro195.000 euro190.900 euro
Limburg206.000 euro200.000 euro196.000 euro
Groningen243.000 euro237.000 euro232.000 euro

Maar toen kwam de huizencrisis die de huizenprijzen fors verlaagde. In het eerste kwartaal van 2017 bijvoorbeeld bevond de waarde van een gemiddelde koopwoning zich op dat van het voorjaar 2006. En dat we van ver kwamen blijkt wel uit her feit dat in het eerste kwartaal 2017 de huizenprijzen 16,7 procent hoger dan tijdens dal in juni 2013. Bedenk ook dat een gemiddelde prijs niet altijd zo veel zegt. In Amsterdam worden in 2017 records gebroken.

Wat is mijn huis waard in 2017?

De waarde van een huis is vooral afhankelijk van:
  • De locatie en nog eens de locatie. De locatie en omgevingsfactoren, zoals voldoende groen en natuur in de omgeving, gemakkelijke bereikbaarheid, scholen in de buurt, winkelcentra steden en dergelijke, zijn de belangrijkste factor. Wat voor de ene persoon een absolute plus is kan voor de ander juist negatief zijn. Ga altijd na wat vergelijkbare woningen in de buurt momenteel waard zijn.
  • De oppervlakte en inhoud van de woning. Ga na hoeveel er in de buurt per vierkante meter betaald wordt.
  • Wel of niet met tuin. Een mooie grote en goed onderhouden tuin is zeker extra geld waard.
  • Eigen grond of pacht. Op eigen grond is een huis natuurlijk duurder.
  • De staat en het onderhoud van het huis.
  • Het bouwjaar.
  • Verbeteringen aan het huis.
  • Een uitbouw, aanbouw of luxe.

Waardebepaling door makelaar via een taxatie

Een makelaar kan u gratis een goede indicatie geven van de waarde van uw huis. Hij kent de waarde van de woningen uit de buurt en kan dus ook aangeven wat waarschijnlijk een goede vraagprijs zal zijn. Maar u kunt natuurlijk altijd kiezen voor een officiële taxatie met bijbehorend taxatierapport. Deze waarde bepaling is niet gratis, maar geeft een veel uitgebreider beeld van de verkoopmogelijkheden.

WOZ waarde van het huis

Elk jaar komt de gemeente met een nieuwe waarde bepaling van uw huis. De zogenaamde aanslag onroerend goed, WOZ en OZB. U wilt toch graag weten of de aanslag redelijk is of dat u bezwaar moet maken. De WOZ waarde werkt namelijk in allerlei andere heffingen door. Denk bijvoorbeeld aan het het eigenwoningforfait via de inkomstenbelasting, de waterschapsheffing en zo verder. Bezwaar maken kan dan zeker helpen. Maar de andere kant van de medaille is dat het voor u een gratis taxatie is van de waarde van uw huis. Bovendien vindt u bij de taxatie een taxatierapport van de gemeente met daarin een drietal vergelijkbare woningen en de prijzen waarvoor ze zijn verkocht. Een mooie waarde indicatie en gratis dus.

Hypotheek en taxatie van uw woning

Als u veranderingen wilt aanbrengen in uw hypotheek en misschien wel de overwaarde benutten voor opeethypotheek (uw huis verzilveren) of de hypotheekrente aftrek anders of beter benutten, moet meestal de woning opnieuw worden getaxeerd. Het taxatierapport geeft uitgebreid aan wat uw woning waard is en waar u het beste nog verbeteringen aan de woning kunt aanbrengen.

Het Kadaster

U kunt altijd bij het Kadaster opvragen wat een woning bij een eerdere verkoop heeft opgebracht. Ook het de Woningwaarde-index van het Kadaster kan u van dienst zijn. Dit is de manier om een snelle indicatie van de waarde van een woning te krijgen. Tegen een kleine vergoeding kunt u zo niet alleen de waarde van uw huis bepalen, maar ook die van de woning van bijvoorbeeld uw buurman. Het Kadaster kent alle transacties tot nu toe. Dit is dus ook erg handig als u een nieuw huis in de buurt wilt kopen en wilt weten wat een redelijke prijs voor de woning is.

Vastgoed: huren of kopen

Misschien huurt u nu en wilt u gaan kopen, of andersom. In ieder geval wilt u graag weten wat een redelijke prijs is voor een nieuwe woning is. Natuurlijk kan ook het Kadaster u dan helpen. Het Kadaster heeft namelijk veel informatie over de transacties in onroerend goed en de verkoopwaarde van in de buurt gelegen vergelijkbare woningen. Tegen een kleine vergoeding kunt u veel informatie over de prijs van woningen opvragen.

Verbouwen van de woning

Stel, u denkt aan een verbouwing van uw huis. Een nieuwe keuken, badkamer of onderhoud. Maar waarin kunt u uw geld het beste stoppen, is dan de vraag. Een nieuwe badkamer hoeft namelijk niet per se waarde verhogend te zijn, als u bijvoorbeeld impopulaire materialen gebruikt en dito kleuren. Terwijl meer ruimte, twee wastafels en meer licht het bij een nieuwe koper vaak wel goed zullen doen en daarmee zullen bijdragen aan een waarde verhoging van het huis.

Wat wordt de vraagprijs voor het huis

Wat de vraagprijs wordt hangt af van de markt, de waarde van uw huis en de snelheid waarmee u uw huis wilt verkopen. Sommigen denken dat ze het beste een hoge vraagprijs kunnen vragen, omdat de prijs alleen nog maar naar beneden kan. Maar in de huidige markt kan dat er toe leiden dat helemaal niemand is geïnteresseerd, het huis daardoor lang te koop staat en u daarna toch met de prijs omlaag moet. Over het algemeen is een huis dat lang te koop staat geen goed teken voor kopers. Wees dus realistisch met uw vraagprijs als u uw huis wilt verkopen.

Slot wat is mijn huis waard in 2016 of 2017

Er zijn tot slot vele huizensites zoals Funda die een goed vergelijkingsmateriaal kunnen bieden om de vrije verkoopwaarde van uw huis te bepalen. Welke prijzen worden gevraagd, en waarom springt een bepaald huis er qua prijs echt uit. Vergelijk het met uw huis, of een huis waar uw interesse naar uit gaat. Het kan ook geen kwaad om eens vrijblijvend bij een makelaar binnen te lopen, en wat meer over de buurt en de gangbare prijzen van huizen te vragen. Probeer te achterhalen wat een huis waardevol maakt en pas dat thuis ook toe. In 2016 stegen de prijzen van de meeste huizen en in het eerste en tweede kwartaal van 2017, zet die prijsstijging zich verder door. Dat belooft, als de omstandigheden niet grondig veranderen, veel voor geheel 2017 en de voor de woningmarkt in 2017. Wilt u uw woning verkopen, overvraag dan niet als u tot een snelle verkoop wilt komen. Hebt u wat meer tijd om te verkopen dan kunt u een hogere prijs vragen: de handelingssnelheid zal lager zijn, maar u krijgt dan uiteindelijk wellicht wel meer voor uw woning.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het eigenwoningforfait 2017 en 2018 - aanslag onroerend goedHet eigenwoningforfait 2017 en 2018 - aanslag onroerend goedHet eigenwoningforfait 2017 en 2018 is een forse bijtelling bij uw inkomen. De hoogte van dit forfait hangt direct af va…
Eigenwoningforfait 2012Het eigenwoningforfait wordt gezien als een fictief inkomen dat opgeteld moet worden bij het inkomen in box 1 als inkoms…
WOZ-waarde bepalend voor meerdere belastingen?WOZ-waarde is de door de gemeente gehanteerde waarde van een huis. In de wet WOZ staat dat de gemeente jaarlijks de waar…
Wat houdt de WOZ-waarde in?De afkorting WOZ staat voor Wet waardering onroerende zaken. Dit is een waarde-indicatie voor woningen en andere onroere…

Reageer op het artikel "Wat is mijn huis waard?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-05-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Executiewaarde woning
Schrijf mee!