InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Het eigenwoningforfait

Het eigenwoningforfait

Het eigenwoningforfait Bij de aangifte voor de inkomstenbelasting moeten huiseigenaren een bedrag bij hun inkomen optellen: het eigenwoningforfait. Deze belasting is een percentage van de WOZ-waarde.

Wat is het eigenwoningforfait?

Het eigenwoningforfait is een onderdeel van de inkomstenbelasting en valt in Box 1. De belastingdienst ziet het feit dat men een eigen woning heeft en dus geen huur hoeft te betalen, als fictief inkomen. Dit fictieve inkomen wordt belast op basis van de waarde van het huis. In 2013 bedroeg deze belasting 0.6% van de WOZ-waarde, maar omdat de huren gestegen zijn is dit per 1 januari 2014 verhoogt naar 0.7%. Deze percentages gelden voor mensen met een huis waarvan de WOZ-waarde niet meer is als 1.040.000 euro. Boven deze grens wordt een hoger belastingtarief gehanteerd.

Villabelasting

Omdat er vanuit de politiek de behoefte was om mensen met bijzonder dure huizen extra te belasten is het belastingtarief voor huizen met een WOZ-waarde hoger als 1.040.000 euro flink hoger als voor huizen onder deze grens. In 2014 bedraagt het eigenwoningforfait voor deze woningen 7.350 euro, plus 1.8% van het bedrag boven de 1.040.000 euro.

Aftrek bij geen of kleine eigenwoningschuld

Naarmate de hypotheek verder wordt afgelost dalen de rentekosten waardoor ook het bedrag hypotheekrenteaftrek wat men terugkrijgt van de belastingdienst lager wordt. Om te voorkomen dat het eigenwoningforfait hoger wordt als de hypotheekrenteaftrek is er sinds 2003 een regeling die voorziet in een aftrekpost ter grootte van het verschil tussen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait. Dit zorgt ervoor dat het dalen van de hypotheekschuld niet ertoe leidt dat de belastingdruk stijgt.

Geen eigenwoningforfait voor meerdere woningen

Alleen voor de woning die als hoofdverblijf wordt aangehouden is er eigenwoningforfait verschuldigd. Een tweede woning wordt namelijk niet in Box 1 belast maar in Box 3. Dit houdt in dat over de waarde van een tweede woning vermogensrendementsheffing is verschuldigd. Deze belasting bedraagt 1.2% van het vermogen boven de vrijstellingsgrens.

Eigenwoningforfait bij een verhuizing

Bij een verhuizing is er vaak onduidelijkheid over de manier waarop het eigenwoningforfait berekent moet worden. Er worden dan namelijk meerdere huizen als hoofdverblijf gebruikt. De oplossing is in feite erg simpel: u betaalt alleen eigenwoningforfait voor de periode dat u daadwerkelijk in het huis woonde. De hoogte van het eigenwoningforfait wordt berekend door de verschuldigde belasting per jaar te delen door het aantal dagen in een jaar en vervolgens te vermenigvuldigen met de tijd dat u in het huis woonde. Als uw woning bijvoorbeeld een WOZ-waarde van 200.000 euro heeft, en u woont er gedurende de eerste 60 dagen van het jaar is de berekening als volgt:
  • 200.000 * 0,6%=1200
  • 1200/365*60= 197 euro
Voor de woning waar men na de verhuizing gaat wonen moet het eigenwoningforfait op dezelfde wijze berekent worden.

Lees verder

© 2014 - 2019 J1989, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Aftrek_wegens_geen_of_geringe_eigenwoningschuld
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigenwoningforfait/

Reageer op het artikel "Het eigenwoningforfait"

Infoteur: J1989
Gepubliceerd: 19-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting
Schrijf mee!