InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > WOZ-krediet - lenen door overwaarde

WOZ-krediet - lenen door overwaarde

WOZ-krediet - lenen door overwaarde Bestaat het WOZ-krediet nog en wat is een WOZ-krediet voor een lening? Zeker, met een WOZ-krediet benut u de overwaarde van uw huis optimaal en relatief goedkoop. Zo zet de overwaarde van uw huis om in een goedkope hypotheek met fiscale voordelen en haalt u geld uit uw bakstenen. De WOZ waarde is de door uw gemeente geschatte waarde. Daarmee is de WOZ-waarde een gratis taxatie van uw huis, waarmee u eenvoudig een WOZ krediet kunt afsluiten. Het WOZ- krediet is een lening met de kenmerken van een hypotheek. De WOZ-hypotheek heet ook wel eigen huis krediet en kan dan ook eenvoudig en snel voor een eigen woning worden afgesloten.

Benut overwaarde woning slim

Hoogte hypotheek en de WOZ waarde

WOZ staat voor Waarde Onroerende Zaken. De aanslag WOZ valt elk voorjaar in de brievenbus van de huiseigenaar. Velen zien het als slecht nieuws, wanneer de aanslag WOZ is gestegen doordat de WOZ waarde van het huis hoger wordt geschat. Een begrijpelijke reactie, want niemand wil meer belasting betalen. Maar een hogere woningwaarde geeft ook de mogelijkheid om snel een nieuw krediet af te sluiten. Het WOZ-krediet is vaak een doorlopend krediet met een verklaring van hypotheek, maar wordt ook als persoonlijke lening met onderpand aangeboden. De hypotheekrente op deze lening is fiscaal aftrekbaar van de belasting op voorwaarde dat het geld wordt gebruikt voor het huis.

Een apart taxatierapport is niet nodig en dat scheelt in de kosten

De WOZ waarde laat ook direct zien of uw huis overwaarde heeft, dat wil zeggen of uw woning meer waard is dan de hypotheek die er op rust. Als dat het geval is en het betreffende huis is uw hoofdverblijf, dan kunt u een deel van de overwaarde van uw huis benutten voor een WOZ krediet. Normaliter is voor een hypotheek een taxatierapport nodig, maar voor deze vorm van eigen huis krediet heeft u al een taxatie in handen, namelijk de WOZ waarde zoals die is getaxeerd door de gemeente. De gemeente heeft met zijn WOZ taxatie u in feite al veel werk uit handen genomen en dat geeft u weer de mogelijkheid om verantwoord een extra krediet te nemen. Er hoeft dus niet opnieuw een taxateur langs te komen om uw woning op waarde te schatten.

WOZ krediet is goedkoper dan doorlopend krediet

Een WOZ krediet is een doorlopend krediet, maar goedkoper dan een gewoon doorlopend krediet, omdat uw huis als onderpand dient. Dit eigen huis krediet is namelijk een lening met de overwaarde van uw eigen woning als onderpand. Het heeft daarmee kenmerken van een tweede hypotheek, maar valt vooral op door een aantal voordelen van de lening.

De voordelen van een WOZ-krediet

Onderstaand een aantal voordelen van het WOZ krediet op een rij:

1. Er is geen taxatierapport nodig

Meestal is er dus geen taxatierapport nodig, omdat de WOZ taxatie volstaat. Dit scheelt in de kosten. Elk jaar stelt de gemeente de WOZ waarde van uw koopwoning vast voor de gemeentebelastingen en de aanslag WOZ. De door de gemeente getaxeerde WOZ waarde is gratis.

2. Er is geen notaris nodig

Ook een notaris is overbodig. U sluit het krediet direct af bij de bank of kredietverstrekker. Ook dit scheelt in de kosten van de lening.

3. U krijgt een lagere rente

Omdat er een onderpand is, is de rente op een WOZ krediet meestal lager dan die op andere soorten krediet en manieren van lenen, zoals een doorlopend krediet of persoonlijke lening. Als er voldoende overwaarde op het huis is, kan ook de hypotheekrente omlaag. Het risico voor de hypotheekverstrekker is dan namelijk kleiner. Daardoor kan de opslag op de rente die regelmatig wordt toegepast bij hypotheken komen te vervallen.

4. Lening met kredietlimiet

Bij een WOZ krediet is een bepaalde kredietlimiet ingebouwd. U betaalt alleen rente over het krediet dat u opneemt. En dat is een stuk voordeliger. U leent slechts wat u op een bepaald moment nodig hebt met de flexibiliteit om meer op te kunnen nemen. Bij vele andere leningen moet u het hele bedrag opnemen, ook al weet u voor een deel misschien geen directe bestemming. In dat geval betaalt u wel over de hele lening een hypotheekrente.

5. Fiscaal voordeel WOZ krediet

U kunt een WOZ krediet vrij besteden. U hoeft het geld niet in uw huis te stoppen. Als u het geld wel voor een deel in uw huis stopt om het verder te verbeteren, is de rente op dat deel van de lening gewoon als hypotheekrente aftrekbaar. WOZ krediet ten behoeve van de verbetering van uw huis heeft een groot fiscaal voordeel. Besteedt u uw krediet op een andere manier, dan is de lening fiscaal aftrekbaar in box 3 en betaalt u minder vermogensbelasting.

6. Dit krediet is goedkoper dan een gewone lening

Al met al is een WOZ krediet is goedkoper dan een gewone lening, omdat de risico's voor de verstrekker van de lening, bank of intermediair, kleiner zijn en door de fiscale voordelen. Dat betekent dat de zogenaamd risico opslag nul kan zijn. Bij een gewone lening wordt het extra risico wel in rekening gebracht door een hogere rente te vragen.

Verstandig lenen blijft belangrijk

Natuurlijk moet u op een verstandige manier gebruik maken van een WOZ krediet. Omdat het zo gemakkelijk te verkrijgen is, hebben mensen wel de neiging om een maximaal krediet te nemen. Het spreekt voor zich dat u eerst moet bekijken wat voor u haalbaar en verstandig is. Ook de bank zal navraag doen bij de BKR om te voorkomen dat te veel krediet wordt verleend.

Slot WOZ-krediet aanvragen

Wie verstandig met een WOZ krediet omgaat, kan er zijn voordelen mee doen. Door de taxatie van de gemeente is u al allerlei werk uit handen genomen, zodat een overeenkomst snel kan worden getekend. Vraag altijd wel voldoende offertes aan bij verschillende aanbieders van leningen om de rente en voorwaarden goed te kunnen vergelijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Flexibel hypotheek krediet tegen laag tariefFlexibel hypotheek krediet tegen laag tariefAls je overwaarde hebt op je huidige woning dan kun je dit opnemen door middel van het flexibel hypotheek krediet. Je ne…
Extra geld lenen door WOZ-kredietExtra geld lenen door WOZ-kredietOverwaarde op uw woning in 2019? Dan kunt u slim en eenvoudig extra geld lenen met een WOZ-krediet, dat is ook nog eens…
Revolving of doorlopend krediet: kenmerken en nadelenRevolving of doorlopend krediet: kenmerken en nadelenHet revolving krediet of doorlopend krediet is een van de handigste vormen van consumentenkrediet. Het is een vorm van k…
Doorlopend kredietDoorlopend kredietBij het lenen van geld zijn altijd diverse mogelijkheden. Je kunt geld lenen middels het afsluiten van een hypotheek, ma…

Reageer op het artikel "WOZ-krediet - lenen door overwaarde"

Reacties

Esther, 03-12-2018 13:55 #7
Ik heb een doorlopend krediet welke ik uit overwaarde van mijn woning wil aflossen, en ik wil de overwaarde ook benutten voor een verbouwing. Wat kan ik het beste doen? Reactie infoteur, 03-12-2018
Beste Esther,
Dat hangt van de hoogte van de overwaarde af (kan beide of niet), uw maandlasten en de hoogte van uw inkomen. Als de maandlasten hoog zijn en de verbouwing ook niet direct hoeft bijvoorbeeld, ligt het aflossen van lopende leningen het meeste voor de hand.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Moonlight, 14-09-2015 14:42 #6
Beste Zeemeeuw,
Bestaat deze vorm van 'lenen' nog anno 2015?
Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 28-12-2017
Beste Moonlight,
Ja het WOZ-krediet bestaat nog steeds (bijvoorbeeld bij Frisia), ook anno 2017 en 2018.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

E. Super, 11-12-2012 11:41 #5
Is bij het aangaan van een WOZkrediet het mogelijk om het aldus verkregen kapitaal in zijn geheel direct te gebruiken voor aanschaf van ontroerend goed in het buitenland, en ook fiscaal te profiteren middels rente aftrek?

M.v.g. E.Super Reactie infoteur, 11-12-2012
Beste E. Super,
Bij een WOZ-krediet zal de bank niet vragen waaraan u het geld gaat besteden, maar als u het besteedt aan een tweede huis of consumptief is de hypotheekrente niet fiscaal aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

S. M. Linssen Sikken, 25-10-2012 18:47 #4
Heel veel mensen weten niet dat deze mogelijkheid bestaat
Het wordt tijd dat hier meer aandacht aan wordt besteed, b.v.ver. eigen huis, media etc.
Het scheelt veel huiseigenaren een boel rompslomp om een krediet op deze manier aan te vragen. Reactie infoteur, 25-10-2012
Beste S. M. Linssen Sikken,
Klopt, de WOZ-beschikking met het taxatierapport zijn al beschikbaar waardoor bij voldoende overwaarde een lening zoals een WOZ-krediet snel geregeld kan worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. Beekman, 17-04-2012 07:27 #3
Hoeveel krediet is mogelijk bij een woz-waarde van 635.000 euro? Reactie infoteur, 17-04-2012
Beste C. Beekman,
Hoeveel krediet dan kan, is mede afhankelijk van de hypotheek die erop rust en uw inkomen. Op het internet vindt u een aantal aanbiedingen voor een woz-krediet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. M. Alberts, 26-10-2011 22:52 #2
Wat is gunstiger: een WOZ krediet of een keuzeplushypotheek. En wat is de rente? WOZ waarde 248.000 euro. Nog een hypotheek van 57.000 euro. Mijn leeftijd is 77 jaar en van mijn vrouw 73 jaar. Mijn inkomen is alleen AOW. Dus aanvulling nodig op inkomen. Reactie infoteur, 27-10-2011
Beste A. M. Alberts,
Wat u eigenlijk zoekt is een opeethypotheek, waarbij u de overwaarde benut voor extra inkomen. Dat kan een WOZ-krediet, keuzeplus hypotheek of krediethypotheek zijn. Elke bank heeft zo zijn rente en voorwaarden. Ook uw leeftijd kan een punt zijn. Voor meer informatie verwijs ik u ook naar het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/hypotheek/5569-de-krediethypotheek-een-opeethypotheek-als-extra-inkomen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Petra, 23-02-2010 15:15 #1
Kan iedereen een WOZ krediet krijgen als er voldoende overwaarde is op het huis. Is het het WOZ-krediet een hypotheek of een lening. Reactie infoteur, 24-02-2010
Beste Petra,
Het WOZ-krediet is een doorlopende lening met de overwaarde van uw huis als onderpand. Als er overwaarde is, kunt u het beste een aantal offertes aanvragen, en kijken wie u het beste aanbod doet. Offertes aanvragen voor een lening of krediet kan vaak ook online.
Met vriendelijke greoeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-10-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: WOZ 2019
Reacties: 7
Schrijf mee!