InfoNu.nl > Financieel > Geld > Huishoudboekje digitaal

Huishoudboekje digitaal

Huishoudboekje digitaal Zit u aan het einde van de maand altijd krap bij kas? Vraagt u zich af waar al het geld blijft? Met een digitaal huishoudboekje houdt u een oogje op de kosten en heeft u uw financiën altijd onder controle.

Financiën op orde met een digitaal huishoudboekje

Het is tegenwoordig heel gemakkelijk om geld uit te geven. Veel handelaren bieden de mogelijkheid voor kopen op afbetaling, banken bieden leningen tegen lage rente, postorderbedrijven lokken met cashloos bestellen. Maar leven op krediet heeft ook zijn valkuilen: in Nederland trappen elk jaar weer vele huishoudens in de schuldenval en is men niet meer in staat om te betalen!

Vroeger hielden veel gezinnen een huishoudboekje bij om het overzicht over de financiën te bewaren. En dat volgens een ogenschijnlijk heel eenvoudig principe: de inkomsten, zoals salaris, kinderbijslag, pensioenen of rentelasten werden vergeleken met de uitgaven. En op het einde van de maand werd er gesaldeerd: wat blijft er na aftrek van alle kosten eigenlijk over?

Saldowaarschuwing en betalingsherinnering

Vandaag de dag hoeft u niet langer naar pen en papier te grijpen. Met de juiste software voert u een huishoudboekje op de computer. Voordeel van de meeste programma's is dat ze naast normaal geldbeheer een aantal extra functies bieden. Zo helpen tabellen bijvoorbeeld om het budget duidelijker te plannen en verborgen kosten bloot te leggen. Zogenaamde saldo-alerts slaan alarm als de getallen langzaam in het rood kleuren, betaalherinneringen attenderen op regelmatig te betalen rekeningen. Veel huishoudboekjes kunt u individueel vormgeven (personaliseren) en exact afstemmen op uw behoeften.

Direct geld besparen

Het besparen van geld begint al met het kiezen van de juiste software. Waarom zou u dure programma's kopen als u gratis topkwaliteit kunt krijgen? Op internet bijvoorbeeld vindt u tientallen programma's, waarvan de meeste gratis zijn of in een demo-versie beschikbaar zijn. De installatie werkt met een paar muisklikken. Ook het onderhoud van de elektronische huishoudboekjes vergt geen grote inspanning. Het is alleen belangrijk dat je consequent alle inkomsten en uitgaven bijhoudt!

Welke digitale huishoudboekjes zijn er?

Zoals gezegd kan men uit talloze digitale huishoudboekjes kiezen:
  • onder de onafhankelijke aanbieders is het commerciële AFAS Personal (voorheen Yunoo) naar eigen zeggen de grootste aanbieder;
  • dan is er natuurlijk het programma "C@shflow Manager" van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD);
  • ook banken hebben zich op het digitale kasboekje toegelegd, zoals onlangs ING Bank met een toepassing onder de naam TIM.

Waarom een digitaal huishoudboekje bijhouden?

Het huishoudboekje biedt u de mogelijkheid om precies te zien wat u uitgeeft. En het is bewezen dat men, alleen al door het systematisch bijhouden van zijn inkomsten en uitgaven, vanzelf al minder gaat uitgeven. En dat is vaak bittere noodzaak want bijna 4 op de 10 huishoudens in Nederland heeft moeite met rondkomen.

Het papieren kasboek

Overigens zijn er tal van oudere mensen die nog steeds het oude vertrouwde papieren kasboekje gebruiken. Daar is uiteraard niets mis mee.

Of het bijhouden van een kasboek (op papier of digitaal) helpt? Wie de discipline kan opbrengen om zijn kasboek consequent bij te houden, zal er zeker niet slechter van worden. Rijk worden we er evenmin van, want per slot van rekening kan je een dubbeltje maar één keer uitgeven.
Gerelateerde artikelen
Huishoudboekje bijhoudenHuishoudboekje bijhoudenVraagt u zich ook wel eens af waarom uw geld in het midden van de maand al op is? Het bijhouden van een huishoudboekje k…
Het online huishoudboekje van AFAS PersonalHet online huishoudboekje van AFAS PersonalMet het online huishoudboekje van AFAS Personal heb je eenvoudig en snel een overzicht van je inkomende en uitgaande fin…
Financiën op orde, besparen op uitgavenOp 1 januari hebben veel mensen goede voornemens. Eén van die voornemens is om minder geld uit te geven. Besparen op uit…
Tim, het digitale huishoudboekje van de INGTim is het digitale huishoudboekje van de ING. Wie goed zicht heeft op zijn uitgaven, weet ook waar hij op moet bezuinig…
Direct geld besparen in en rond je huisDirect geld besparen in en rond je huisWie moeite heeft om maandelijks de 'financiële touwtjes' aan elkaar te knopen, kan baat hebben bij de tips in dit artike…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Huishoudboekje digitaal"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 10-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!