InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geldverslinders in uw budget opsporen

Geldverslinders in uw budget opsporen

Geldverslinders in uw budget opsporen Als uw portemonnee ruim vóór het einde van de maand al weer leeg is, dan ligt dat gewoonlijk niet aan onverwachte uitgaven maar aan het feit dat er een serieuze planning in uw budget ontbreekt.

Budgetplan in plaats van buikriem aanhalen

Nauwelijks heeft u de biljetten uit de geldautomaat getrokken, of de bodem van de schatkist is al weer in zicht. En dat terwijl u helemaal geen gekke dingen heeft gedaan. En dán al die rekeningen:
  • de onvoorziene behandeling bij de tandarts;
  • verzekeringspremies;
  • en tot overmaat van ramp ook nog die belastingaanslag.

Als u behoort tot diegenen die op dergelijke momenten het voornemen maken om de buikriem zo lang aan te trekken tot uw budget weer in balans is, maakt u precies dezelfde fout als veel anderen. Ongetwijfeld zult u over enkele maanden weer met hetzelfde probleem geconfronteerd worden.

De dagelijkse praktijk van budgetadviseurs

Bij budgetadviseurs en bureau´s voor schuldhulpverlening melden zich dagelijks mensen die met financiële problemen kampen of niet meer van hun inkomen rond kunnen komen. De meeste mensen houden nauwelijks bij waaraan ze zoveel moeten betalen. Ze geven net zo lang geld uit tot er niets meer is.

Sommigen gaan zelfs nog verder. Blijven er rekeningen onbetaald of volstaat het loon niet voor de vakantie of de nieuwe auto, dan is roodstaan de enige uitweg. Of men stopt het gat met het afsluiten van nóg een kleine lening. Terwijl de terugbetaling daarvan, in combinatie met een hoge rente, hun budget nóg meer zal belasten.

De meeste mensen weten precies hoeveel ze verdienen. Maar over hun regelmatige uitgaven kunnen maar weinigen details geven. Wie weet bijvoorbeeld hoeveel hij uitgeeft aan restaurantbezoeken, voor kleding of voor geschenken?

Zin en functie van een budgetplan

Wat voor elk bedrijf een vanzelfsprekendheid is, wordt verwaarloosd in veel huishoudens: het bijhouden van een gedetailleerd budgetplan dat aantoont:
  • waar het geld blijft;
  • waaraan we hoéveel uitgeven;
  • en waar besparingen mogelijk zijn.

Budgetteren begint met inzicht in vaste lasten

Wie een serieus budgetplan wil opstellen, moet eerst inzicht verkrijgen in zijn vaste lasten. Daartoe behoren onder andere:

  • woonlasten;
  • premies zorgverzekering;
  • verzekeringspremies;
  • belastingen;
  • communicatie-kosten(telefoon, radio/tv, internet);
  • energie- en mobiliteitskosten (elektriciteit, auto, openbaar vervoer);
  • abonnementen op kranten en tijdschriften;
  • kontributies voor verenigingen.

Wat resteert voor variabele uitgaven?

Wat na aftrek van deze vaste lasten overblijft, moet volstaan voor de zogenaamde variabele budgetposten, zoals voor:

  • voedingsmiddelen;
  • uitgaven voor kleding, kapper, vrije tijd;
  • voorzieningen voor kosten van gezondheidszorg;
  • geschenken en nieuwe aankopen;
  • vakantie;
  • uitgaven voor studie en opleiding;
  • om te sparen.

Elektronische huishoudboekjes op internet

Instellingen voor budgetadvies bieden op internet gratis rekenmodellen aan gebaseerd op ervaringscijfers, onder meer voor diverse doelgroepen zoals:
  • allenstaanden;
  • gezinnen;
  • studenten.

Geadviseerd wordt om de variabele uitgaven eens voor een periode van drie maanden in een huishoudboek te noteren. Mensen zullen hierdoor met andere ogen gaan winkelen, veel bewuster. Men zal versteld staan hoe uitgaven voor schijnbare kleinigheden kunnen oplopen of hoeveel men uitgeeft aan dingen die eigenlijk overbodig zijn:

  • regelmatig buitenshuis eten bijvoorbeeld, slaat grote gaten in de begroting;
  • of bijdragen voor clubs en verenigingen waar men geen relatie meer mee heeft.

Vaak gaan mensen pas op basis van zo'n kasboek nadenken of een of andere activiteit hen wel zoveel waard is als ze er tot dan toe aan hebben uitgegeven.

Succesvol besparen

Uw financiën ordenen is een eerste stap om succesvol te besparen. Wie zijn budget onder controle heeft en het lukt om twee tot drie maanden loon voor onvoorziene uitgaven opzij te leggen, zal nauwelijks meer in de financiële problemen raken.

Tot het zover is, kan wellicht het goede oude spaarvarken de interesse in sparen weer opwekken: voed het diertje konsekwent elke keer als u een "een-euromunt" in uw portemonnee heeft. Dergelijke bedragen mist u nauwelijks. En van tijd tot tijd kunt u zich van dit spaargeld iets veroorloven wat u anders niet zou hebben gekocht. Misschien zelfs voor iets totaal onzinnigs.
Gerelateerde artikelen
Budgetteren voor beginnersBudgetteren voor beginnersHeb je wel eens het gevoel dat je niet meer weet waar al dat geld blijft. Iedere maand krijg je netjes je loon en voor j…
Huishoudboekje: weet hoe je moet budgetteren!Huishoudboekje: weet hoe je moet budgetteren!Geen overzicht hebben over je inkomsten en uitgaven is misschien wel de belangrijkste oorzaak van geldtekort en/of schul…
Schulden oplossen met budgetbeheerBudgetbeheer is eigenlijk het (gedeeltelijk) uit handen geven van de financien aan een budgetbeheerder. Er worden duidel…
Loon per vier weken vraagt om disciplineLoon per vier weken vraagt om disciplineDe meeste werknemers ontvangen hun salaris eens per maand op vaste dagen. Salaris uitbetaalt krijgen per vier weken vraa…
Eén bespaartip: geef minder uit dan dat er binnen komtEén bespaartip: geef minder uit dan dat er binnen komtGeld beheren is eigenlijk ontzettend eenvoudig. U hebt iedere maand een inkomen, en u kunt niet meer uitgeven dan dat er…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geldverslinders in uw budget opsporen"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 25-06-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!