InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Tim, het digitale huishoudboekje van de ING

Tim, het digitale huishoudboekje van de ING

Tim is het digitale huishoudboekje van de ING. Wie goed zicht heeft op zijn uitgaven, weet ook waar hij op moet bezuinigen. De ING doet daar vanaf augustus 2010 aan mee, door het digitaal huishoudboekje Tim te introduceren voor haar klanten die gebruik maken van internetbankieren via de ING. Maar wat is Tim van de ING? En wat kun je met het digitale huishoudboekje Tim van de ING?

Digitaal kasboek ING heet Tim

Het digitale kasboek van de ING heet TIM of te wel Transacties Inzichtelijk Maken. Het kasboek werd eerst uitgebreid getest, maar is nu klaar voor de markt. De bank hoopt dat over 3 jaar een miljoen mensen gebruik zullen maken van de dienst. Dit is een kwart van alle klanten die via internet bankieren bij de bank.

Wat doet Tim van ING?

  1. Tim brengt de uitgaven onder in overzichtelijke rubrieken.
  2. Ook vergelijkt het de uitgaven met die van andere gezinnen in ongeveer dezelfde omstandigheden
  3. Het geeft een waarschuwing per sms als de klant rood staat of budgetten overschrijdt die het zelf heeft aangegeven
  4. Het programma wordt weergegeven in staafdiagrammen en grafieken

Wat kost Tim?

  • Het digitale huishoudboekje van de ING is het eerste jaar gratis.
  • Daarna kost het 75 eurocent per maand

Tim is gekoppeld aan het internetbankkiersysteem

Het digitale huishoudboekje van de ING is verder gekoppeld aan het internetbanksysteem van de ING. Een klant hoeft zich dus niet bij twee verschillende sites aan te melden, maar kan gebruik maken van beide door zich éénmaal aan te melden.

Nadelen van het digitale huishoudboek van de ING

  1. Het nadeel van Tim is wel dat er veel tijd gaat zitten in het indelen van alle uitgaven. De ING heeft zelf rubrieken bedacht, maar de meeste mensen hebben veel meer zaken die ondergebracht moeten worden. Zo worden creditkaartuitgaven niet meegenomen.
  2. Ook geld dat is gepind en uitgegeven kan niet worden gespecificeerd.
  3. Transacties via andere rekeningen bij andere banken worden ook niet meegenomen in het huishoudboekje waardoor het overzicht dus niet compleet is.

Andere banken gaan ook digitale huishoudboekjes invoeren

Heel waarschijnlijk zullen andere banken het voorbeeld van de ING gaan navolgen. Het inzichtelijk maken van uitgaven en inkomsten is echter juist voor de groep die het het hardst nodig heeft vaak het moeilijkst.

Gebruik huishoudboekje

Volgens het Nibud houdt maar 1 op de 3 Nederlanders een huishoudboekje bij waarin de uitgaven en inkomsten worden bijgehouden. Veel mensen zouden dat ook wel willen doen, maar vinden dat het teveel tijd en energie vergt. Verder vinden heel veel mensen het gewoon heel vervelend werk.

Onderzoek naar digitale huishoudboekjes

De Consumentenbond gaat onderzoek doen naar alle instellingen die mensen een digitaal huishoudboekje aanbieden. Onderzocht worden:
  • Gebruikersvriendelijkheid
  • Privacy
  • Beveiliging van de site
  • Omgang met bankgegevens

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huishoudboekje digitaalHuishoudboekje digitaalZit u aan het einde van de maand altijd krap bij kas? Vraagt u zich af waar al het geld blijft? Met een digitaal huishou…
Penningmeester, het offline digitale huishoudboekjePenningmeester, het offline digitale huishoudboekjePenningmeester is een digitaal huishoudboekje dat gebruikt kan worden om overzicht te behouden op je inkomsten en uitgav…
Huishoudboekje bijhoudenHuishoudboekje bijhoudenVraagt u zich ook wel eens af waarom uw geld in het midden van de maand al op is? Het bijhouden van een huishoudboekje k…
Het online huishoudboekje van AFAS PersonalHet online huishoudboekje van AFAS PersonalMet het online huishoudboekje van AFAS Personal heb je eenvoudig en snel een overzicht van je inkomende en uitgaande fin…
De C@shflow Manager: het digitale huishoudboekjeMensen die goed weten wat hun verwachte uitgaven zijn betalen hun rekeningen vaker op tijd. Ook komen ze beter uit met h…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • ING

Reageer op het artikel "Tim, het digitale huishoudboekje van de ING"

Reactie

Wt, 31-01-2011 22:39 #1
ING heeft vier miljoen klanten. Stel dat de helft hiervan via internet bankiert. Stel dat daar weer de helft van gebruik gaat maken van Tim. Dat zijn een miljoen klanten maal EUR 2,25 per kwartaal = 9 miljoen euro per jaar? Zelfs als ik er ver naast zit, gaat het gewoon om veel geld. En dat voor een armetierige aanpassing die eigenlijk gewoon standaard zou moeten zijn in het pakket waarvoor je toch al (ruim) betaalt. Het is toch gewoon schandalig dat ING - in plaats van te kiezen voor optimalisatie van de bestaande internetbankieromgeving - een add-on bouwt waarvoor je vervolgens als trouwe klant zijnde jaarlijks moet betalen? Een nieuwe melkkoe. Had geen Tim moeten heten, maar gewoon Dagobert. En dan nog vragen: hoeveel bank wil je hebben? Volgens ING staat de mening van de klant centraal. Zo'n statement is werkelijk om te lachen.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 17-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Special: Schulden
Reacties: 1
Schrijf mee!