InfoNu.nl > Financieel > Geld > Canada: de koop en verkoop van de Canadian Gold Maple Leaf

Canada: de koop en verkoop van de Canadian Gold Maple Leaf

Canada: de koop en verkoop van de Canadian Gold Maple Leaf Er is veel geld te verdienen met koop en verkoop van de Canadian Gold Maple Leaf. De gouden munt is uitgegeven door Canada. Sinds de Kredietcrisis is de goudprijs en zilverprijs fors gestegen en daardoor zijn beleggers meer geïnteresseerd in de handel in gouden munten. Ook zijn er verzamelaars die de verschillende exemplaren van de munt graag willen kopen voor hun verzameling. De Canadian Gold Eagle Leaf is de officiële gouden munt van Canada. De munt wordt geproduceerd door het staatsbedrijf Royal Canadian Mint. De munt is een van de puurste gouden munten ter wereld. Hij bestaat voor 99.99 procent uit goud. Dat betekent dat de munt 24 karaats is. Al het goud dat in de munt is verwerkt is afkomstig uit Canadese goudmijnen. De munt werd in 1979 geïntroduceerd. Op dat moment was Zuid-Afrika met de Krugerrand het enige land met een eigen gouden munt. Zuid-Afrika had op dat moment een groot deel van de wereldhandel met betrekking tot gouden munten in handen. Toch was er veel ruimte voor andere munten. Dat kwam met name omdat er een economische boycot was ingesteld tegen Zuid-Afrika vanwege het apartheidsregime. De uitvoer van de Krugerrand was daardoor officieel illegaal, maar het gebeurde toch, omdat er weinig alternatieven waren. Canada sprong met de Canadian Gold Maple Leaf in dat gat. Kort daarna volgden ook Groot-Brittannië met de Brittannica en Australië met de Golden Nugget.

Waarde van de Canadian Gold Maple Leaf

Er zijn verschillende munten in omloop van de Canadian Gold Maple Leaf. Zij hebben allemaal een andere waarde. Er zijn munten van 1/20, 1/10, 1/4, 1/2 en 1 ounce. Deze munten hebben een waarde van respectievelijk een, vijf, tien, twintig en vijftig Canadese dollars. De munten kunnen ook gewoon in Canada gebruikt worden als betaalmiddel in bijvoorbeeld winkels.De munten hebben allemaal dezelfde vorm en ontwerp. Behalve het gewicht en de waarde die op de munt staan aangegeven zijn er weinig verschillen. In 1994 werd er tijdelijk ook een munt van 1/15 ounce aangegeven. Deze was twee Canadese dollars waard, maar de munt was niet erg populair. De munt werd deels van platina gemaakt. 1994 was het enige jaar dat de munt werd geslagen. Daardoor is deze enigszins zeldzaam en populair onder verzamelaars. Sinds 1988 is er ook een zilveren Maple Leaf. Deze munt is vijf Canadese dollars waard.

Speciale exemplaar van de Canadian Gold Maple Leaf

De Royal Canadian Mint kondigde in mei 2007 aan dat zij een munt zou produceren die een miljoen dollar waard zou zijn. De munt zou drie centimeter dik zijn en een diameter hebben van een halve meter. Het gewicht van de munt zou honderd kilo beslaan. De munt bestond voor 99.999 procent uit puur goud. De artiest die de munt ontwierp was Stanley Written. De munt werd vooral gemaakt om de Gold Maple Leaf te promoten om zo meer kopers aan te trekken. Het ironische feit was dat de hoeveelheid goud die de munt bevatte meer waard was dan twee miljoen Canadese dollars. De munt werd uiteindelijk verkocht voor een bedrag van ongeveer drie miljoen Canadese dollars.

Canadian Gold Leaf Maple kopen en verkopen

Veel beleggers hebben intussen hun toevlucht genomen tot de Canadian Gold Leaf Maple. Doordat deze van goud is gemaakt is het interessant beleggingsobject. Veel beleggers zochten na de Kredietcrisis naar een nieuw alternatief voor hun beleggingen. De huizenprijzen en aandelen waren fors gekelderd. Veel professionele beleggers gingen daarom op zoek naar alternatieven. Zij vonden deze onder andere in de handel in grondstoffen. Deze hebben bewezen altijd een vaste waarde te hebben. Doordat veel beleggers hun toevlucht zochten tot bijvoorbeeld goud en zilver stegen de goudprijs en zilverprijs ook snel. De Canadian Gold Maple Leaf werd daarom opeens een interessante belegging. Daarnaast zijn er nog altijd de verzamelaars die de munt ook willen voor hun verzameling. Zij kopen en verkopen deze onder andere op muntenbeurzen, in winkels en online op het internet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_Gold_Maple_Leaf

Reageer op het artikel "Canada: de koop en verkoop van de Canadian Gold Maple Leaf"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Gouden munten
Schrijf mee!