InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lening zonder rente

Lening zonder rente

Lening zonder rente Lenen tegen nul procent rente, dat klinkt erg verleidelijk. Meteen doen, zou je zeggen. Maar is zon renteloze lening werkelijk zo goedkoop? Welke adders zitten er onder het gras?

Een lening tegen nul procent rente

Een nieuwe wasmachine, een flatscreen of de allernieuwste tablet-pc. Wie het geld daarvoor even niet heeft, hoeft niet te wanhopen. Bedrijven als Media Markt regelen een lening zonder dat het je iets kost. Ook in de autobranche is een renteloze lening niet ongebruikelijk. Wie daar geen gebruik van maakt, is een dief van eigen portemonnee.

En het kan vreemd klinken maar ook voor de aanbieders van electronica en voor de autobranche is deze vorm van gratis krediet verstrekken een lucratieve bezigheid want men draait daardoor meer omzet en dát op zijn beurt is weer goed voor ´s lands economie.

Maar geld lenen kost toch geld?

Als ú als klant geen rente betaalt, wie betaalt dan wel? Navraag bij een willekeurige autodealer wijst uit dat de importeur die kosten grotendeels voor zijn rekening neemt. Soms doet ook de dealer zelf een duit in het zakje, maar dat is doorgaans te verwaarlozen.

Een aantal aanbieders, waaronder autoproducent Kia, brengt zijn gratis autolening aan de man via een erkende bankinstelling zoals de Spaanse bank Banco Santander. Andere partijen zoals het Franse Renault bezitten daarentegen een eigen financieringsmaatschappij.

De gratis lening van Media Markt

Financieringsmaatschappij Primeline bemiddelt in de renteloze leningen zoals die door electronicaketen Mediamarkt worden aangeboden. Dat is op zich overigens wel verwonderlijk want Primeline biedt op haar eigen website óók kredieten aan, tegen rentepercentages die soms met dubbele cijfers worden geschreven. Hoe verhoudt zich dat dan met de gratis leningen die men verzorgt voor Media Markt?

Volgens ingewijden moet Primeline het voornamelijk hebben van klanten die te laat zijn met betalen. In dat geval is men namelijk alsnog een fikse rente verschuldigd die kan oplopen tot 15% of meer. En omdat een geldverstrekker als Primeline simpelweg kan becijferen hoeveel mensen achterstallig zullen zijn, kan men dat gegeven uiteraard meenemen in het verdienmodel. Voor niets gaat de zon op!

Rente of administratiekosten

De gratis financiering bij Media Markt moet overigens met een flinke korrel zout worden genomen. In plaats van rente betaalt men administratiekosten, een bedrag dat wel kan oplopen tot 50,= per keer. Wie geld leent bij de bank betaalt weliswaar rente maar is doorgaans geen administratiekosten verschuldigd.

Wie komt in aanmerking voor een lening zonder rente?

Niet iedereen komt per definitie in aanmerking voor een renteloze lening bij Media Markt. Studenten die al fors in de schulden zitten en Oost-Europeanen bijvoorbeeld , kloppen tevergeefs aan voor een gratis krediet.

Overigens is lenen zonder rente in de financiële wereld geen onbekend fenomeen. Kern van Islamitisch bankieren bijvoorbeeld is een absoluut verbod op rente; Rentedragende leningen mogen daarom geen voorwerp van Islamitisch bankbedrijf zijn.
Gerelateerde artikelen
Lening met vaste renteLening met vaste renteEr zijn twee soorten leningen: leningen met een variabele rente en met een vaste rente. In dit artikel wordt de lening m…
Lening oversluiten voor een goedkopere leningLening oversluiten voor een goedkopere leningSluit nu uw veel te dure lening over en profiteer van de laagste maandlasten. Deze zin hoor je regelmatig voorbij komen…
Lening met variabele rente goedkoperLening met variabele rente goedkoperEen lening met een variabele rente in 2019, hypotheekrente of leenrente, is vaak goedkoper. Een lening met een lage vari…
Wat kost een lening?Leningen zijn er in veel verschillende vormen. Een uitgestelde betaling is een lening die vaak gratis is, terwijl u voor…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lening zonder rente"

Reactie

S. Chnaou, 20-11-2017 21:30 #1
Ik wil huishoudelijke apparatuur kopen bij mediamarkt met vrijrente in termijnen betalen. Is dat voor mediamarkt mogelijk?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 27-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!