Van Postbank tot ING Bank
De Postbank is, gesteund door talloze reclame-campagnes, aanvang 2009 gefuseerd met ING Bank. Wie dat als internetgebruiker anno 2011 toch ontgaan is, en postbank.nl invoert in de adresbalk van zijn browser, wordt dan ook geruisloos doorgeleid naar de site van ING Bank.
Online bankieren bij ING/Postbank
Na het samengaan van Postbank en ING hebben beide organisaties er vooral aan gewerkt om de online afzetkanalen naar een hoger plan te brengen. Hoewel ING-bank van origine geen online-aanbieder maar een financiële dienstverlener is, hecht men grote waarde aan online zakendoen.
Voor een
traditionele bankorganisatie zijn online afzetkanalen van eminent belang. Het hele online-gebeuren kent nog steeds een fikse groei. Van alle klantcontact bij ING verloopt anno 2011 al 98% via de website. Zie het als een overblijfsel van de voormalige Postbank die in de jaren 80 van de vorige eeuw het populaire Girotel introduceerde, voorloper van het huidige
internetbankieren.
TIM: het online huishoudboekje
Met online-diensten probeert ING haar klanten optimaal van dienst te zijn. In dit verband mag een nieuwe service onder de naam TIM, het online huishoudboekje gekoppeld aan de betaalrekening, zeker niet onvermeld blijven. Hoewel de ontwikkeling van het product nog steeds in volle gang is, bezit TIM nu al toegevoegde waarde in de dienstverlening aan de klant. Die wil immers steeds meer en beter inzicht hebben in zijn inkomsten- en uitgavenpatroon. ING bood overigens als eerste een dergelijke tool in ons land aan.
Postbank-systeem nog steeds de basis voor ING
Weliswaar opereren Postbank en ING voor de consument al vanaf 2009 als één gezamenlijke instelling, ten aanzien van de
ICT is de bank nog steeds druk doende om zich volgens één uniform systeem te presenteren:
- naar de buitenwereld profileert men zich met de oranje ING-leeuw;
- de interne automatisering is nog steeds gebaseerd op de blauwe Postbank-look.
Anno 2011 is nagenoeg het gehele klantenbestand overgeheveld, exclusief de grote zakelijke klanten. Naar het zich laat aanzien, zal ook die laatste fase uiterlijk in 2012 zijn afgerond.
Implementatie van ICT-systemen
Ten aanzien van de ICT-strategie bestonden er een 3-tal opties, elke optie uiteraard met voor- en nadelen:
- je bouwt een volledig nieuw concept en migreert 2 bestaande werelden. Het opzetten van een geheel nieuw concept kost echter tijd en geld terwijl men aanvullend toch nog 2 oude concepten moet migreren;
- je inventariseert per onderdeel wie de betere systemen bezit en integreert die onderdelen tot één nieuw systeem. Een interessante optie, maar het zou uitermate gecompliceerd zijn om alles aan elkaar te verbinden. Dat brengt te veel risico´s met zich mee;
- de 3e strategie bestond eruit dat uit 2 werelden rigoureus voor één nieuw concept gekozen werd. Hierbij waren de operationele risico’s te overzien en was met name de overheveling van databestanden een uitdaging. Nog steeds worden er rekeningen overgezet.
Uiteindelijk heeft ING gekozen voor de laatste optie. Dat oogt dan weliswaar op bepaalde plekken wat minder mooi, maar het werkt wél.
Omzetting postbankrekeningen
Het was in 2009 het eenvoudigst om alle postbankrekeningen te converteren naar tiencijferige nummers, op dat moment de standaard voor
bankrekeningnummers. Girorekeningen waren slechts 7 cijfers lang en het zou aanzienlijk meer inspanning vergen om die in de ING-bestanden op te nemen. Daar kwam bij dat de Postbank qua aantallen veel meer volume bezat, waardoor schaalproblemen vermeden werden.
Door de conversie aan te vangen met de miljoenen rekeningen van particulieren, was meteen de grootste horde genomen. Daarna werden achtereenvolgens de volgende klantbestanden geconverteerd:
- beleggingsrekeningen;
- zakelijke rekeningen van MKB-ers;
- private banking-accounts;
- het groot-zakelijk-segment.