InfoNu.nl > Financieel > Geld > Van Postbank tot ING Bank

Van Postbank tot ING Bank

Van Postbank tot ING Bank De Postbank is, gesteund door talloze reclame-campagnes, aanvang 2009 gefuseerd met ING Bank. Wie dat als internetgebruiker anno 2011 toch ontgaan is, en postbank.nl invoert in de adresbalk van zijn browser, wordt dan ook geruisloos doorgeleid naar de site van ING Bank.

Online bankieren bij ING/Postbank

Na het samengaan van Postbank en ING hebben beide organisaties er vooral aan gewerkt om de online afzetkanalen naar een hoger plan te brengen. Hoewel ING-bank van origine geen online-aanbieder maar een financiële dienstverlener is, hecht men grote waarde aan online zakendoen.

Voor een traditionele bankorganisatie zijn online afzetkanalen van eminent belang. Het hele online-gebeuren kent nog steeds een fikse groei. Van alle klantcontact bij ING verloopt anno 2011 al 98% via de website. Zie het als een overblijfsel van de voormalige Postbank die in de jaren 80 van de vorige eeuw het populaire Girotel introduceerde, voorloper van het huidige internetbankieren.

TIM: het online huishoudboekje

Met online-diensten probeert ING haar klanten optimaal van dienst te zijn. In dit verband mag een nieuwe service onder de naam TIM, het online huishoudboekje gekoppeld aan de betaalrekening, zeker niet onvermeld blijven. Hoewel de ontwikkeling van het product nog steeds in volle gang is, bezit TIM nu al toegevoegde waarde in de dienstverlening aan de klant. Die wil immers steeds meer en beter inzicht hebben in zijn inkomsten- en uitgavenpatroon. ING bood overigens als eerste een dergelijke tool in ons land aan.

Postbank-systeem nog steeds de basis voor ING

Weliswaar opereren Postbank en ING voor de consument al vanaf 2009 als één gezamenlijke instelling, ten aanzien van de ICT is de bank nog steeds druk doende om zich volgens één uniform systeem te presenteren:
  • naar de buitenwereld profileert men zich met de oranje ING-leeuw;
  • de interne automatisering is nog steeds gebaseerd op de blauwe Postbank-look.
Anno 2011 is nagenoeg het gehele klantenbestand overgeheveld, exclusief de grote zakelijke klanten. Naar het zich laat aanzien, zal ook die laatste fase uiterlijk in 2012 zijn afgerond.

Implementatie van ICT-systemen

Ten aanzien van de ICT-strategie bestonden er een 3-tal opties, elke optie uiteraard met voor- en nadelen:
  • je bouwt een volledig nieuw concept en migreert 2 bestaande werelden. Het opzetten van een geheel nieuw concept kost echter tijd en geld terwijl men aanvullend toch nog 2 oude concepten moet migreren;
  • je inventariseert per onderdeel wie de betere systemen bezit en integreert die onderdelen tot één nieuw systeem. Een interessante optie, maar het zou uitermate gecompliceerd zijn om alles aan elkaar te verbinden. Dat brengt te veel risico´s met zich mee;
  • de 3e strategie bestond eruit dat uit 2 werelden rigoureus voor één nieuw concept gekozen werd. Hierbij waren de operationele risico’s te overzien en was met name de overheveling van databestanden een uitdaging. Nog steeds worden er rekeningen overgezet.

Uiteindelijk heeft ING gekozen voor de laatste optie. Dat oogt dan weliswaar op bepaalde plekken wat minder mooi, maar het werkt wél.

Omzetting postbankrekeningen

Het was in 2009 het eenvoudigst om alle postbankrekeningen te converteren naar tiencijferige nummers, op dat moment de standaard voor bankrekeningnummers. Girorekeningen waren slechts 7 cijfers lang en het zou aanzienlijk meer inspanning vergen om die in de ING-bestanden op te nemen. Daar kwam bij dat de Postbank qua aantallen veel meer volume bezat, waardoor schaalproblemen vermeden werden.

Door de conversie aan te vangen met de miljoenen rekeningen van particulieren, was meteen de grootste horde genomen. Daarna werden achtereenvolgens de volgende klantbestanden geconverteerd:
  • beleggingsrekeningen;
  • zakelijke rekeningen van MKB-ers;
  • private banking-accounts;
  • het groot-zakelijk-segment.
Gerelateerde artikelen
Postbank bestaat niet meerPostbank bestaat niet meerHet voortbestaan van onze Postbank is per 10 februari 2009 beëindigd. Een oude vertrouwde bank is verdwenen.
Bankzaken veilig regelen met online bankierenBankzaken veilig regelen met online bankierenOnline bankieren is in Nederland redelijk veilig. Toch is fraude met internetbankieren niet helemaal uit te sluiten. Als…
Voordelen van internetbankierenVoordelen van internetbankierenHet internetbankieren is in Nederland in 2019 de normaalste zaak en heeft vele voordelen. Zelf thuis bankieren met de ba…
Business' Bank van ING: online banking voor professionelenBusiness' Bank van ING: online banking voor professionelenING Bank beschikt naast de gewone formule van elektronisch bankieren voor particulieren ook nog over een online bankingf…
ING Bank biedt nu Toprente Sparen toprekeningING Bank biedt nu Toprente Sparen toprekeningSparen bij de voormalige Postbank is sparen bij de huidige ING bank. De activiteiten van de Postbank en de ING Bank zijn…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Van Postbank tot ING Bank"

Infoteur: Bonafide
Gepubliceerd: 05-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!