InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld nodig: Extra geld verdienen of snel lenen

Geld nodig: Extra geld verdienen of snel lenen

Geld nodig: Extra geld verdienen of snel lenen Soms heb je snel geld nodig en moet je op korte termijn een manier hebben om snel aan dat extra geld te komen. Dat kan door extra geld verdienen, of door geld lenen. Extra geld verdienen kun je doen door overwerken bij je baas, maar je kunt ook andere klussen aanpassen. Wanneer je geld gaat lenen, kun je onder andere kiezen uit rood staan op je lopende rekening, een flitslening, of lenen van familie of vrienden. Hoe dan ook moet je goed bedenken wat de kosten zijn van je acties.

Snel geld nodig

Er zijn verschillende situaties denkbaar waarin je snel geld nodig hebt, terwijl je dat op dat moment niet in je portemonnee hebt of op je bankrekening hebt staan. Wanneer huishoudelijke apparaten het begeven, er onverwachte rekeningen binnenkomen of als je inkomsten plotseling tegenvallen, wil het nog wel eens voorkomen dat je even niet uitkomt en er snel extra geld moet komen. In dat geval zijn er verschillende mogelijkheden.

Snel extra geld verdienen

Je kunt uiteraard extra geld krijgen door geld te lenen, zoals verderop uitgebreid besproken wordt, maar soms zijn er ook mogelijkheden om extra geld te verdienen. Omdat je geleend geld altijd weer terug moet betalen, kan het de moeite waard zijn om eerst andere mogelijkheden te onderzoeken.

Extra geld verdienen door overwerken

Een eerste mogelijkheid is overwerken. Misschien is het mogelijk om een extra dienst per week te draaien, of om elke dag een uur langer te werken. Omdat je het geld op korte termijn nodig hebt, is het wel belangrijk dat je met je baas overlegt dat je het extra geld zo snel mogelijk - liefst met je eerstvolgende salaris - op je rekening gestort krijgt. Uiteraard is dit bij lang niet alle banen mogelijk, maar het kan geen kwaad om aan je baas voor te stellen om wat extra uren te maken. Misschien is er wel meer mogelijk dan je denkt.

Extra geld verdienen door klusjes voor mensen op te knappen

Extra geld verdienen met werken hoef je niet noodzakelijk bij je werkgever te doen. Er kunnen in je omgeving allerlei andere mogelijkheden zijn om wat extra geld te verdienen. Mogelijk zijn er verschillende familieleden en vrienden die klussen hebben waar ze niet aan toe komen en die jij kunt doen. Dat kan bijvoorbeeld gaan om kleding verstellen of repareren, hulp bij problemen op de computer, behangen, verven, etc. Wanneer je echt handig bent met klussen in huis of het repareren van auto's zijn er zelfs nog veel meer dingen te bedenken.

Wat het ook is, vaak hebben mensen er wel wat geld voor over om dit soort klussen geklaard te krijgen. Misschien is het niet gebruikelijk in je vriendenkring en familie om elkaar hier geld voor te geven. Maar waarschijnlijk is er wel begrip voor de situatie wanneer je deze uitlegt.

Geld verdienen zonder te werken

Een andere mogelijkheid om aan geld te komen zonder te lenen is om spullen te verkopen. Mogelijk liggen er op zolder verschillende spullen die meer waard zijn dan je zelf denkt. Deze spullen kun je via internet proberen te verkopen op sites als marktplaats, speurders en eBay. Je kunt er ook voor kiezen een dag op een rommelmarkt te gaan staan of mee te doen aan een kofferbakverkoop. Meestal betaal je bij dit soort gelegenheden een klein bedrag aan de organisatie om daar te mogen staan en mag je vervolgens de hele dag je spullen verkopen.

Wanneer je waardevolle spullen wilt verkopen doe je er vaak goed aan dit via internet te doen, omdat spullen daar vaak iets meer opleveren dan op een rommelmarkt. Wanneer je veel kleine spullen hebt die geen grote waarde vertegenwoordigen is een rommelmarkt of kofferbakverkoop waarschijnlijk een betere optie. Je spullen op internet zetten is namelijk erg arbeidsintensief.

Rood staan op je lopende rekening

Wanneer je ervoor kiest om toch geld te lenen, zijn er verschillende mogelijkheden. De meest voor de hand liggende is misschien wel rood staan op je lopende rekening. Dit is erg eenvoudig: je pint gewoon meer geld dan er op je rekening staat. Wanneer je niet rood kunt staan of je hebt je limiet bereikt, dan kun je vaak het bedrag dat je rood kunt staan op internet wijzigen. De rente die je betaalt is relatief hoog: 12 tot 20 procent, maar wanneer je het geld terug hebt betaald, stop je ook direct met het betalen van rente.

Een minilening afsluiten voor extra geld

Een andere heel makkelijke oplossing is het afsluiten van een minilening (ook wel flitslening genoemd). Deze kun je via internet afsluiten. Je leent een bedrag van bijvoorbeeld 300 of 500 voor 1 of 2 maanden. Over een minilening betaal je over het algemeen geen rente.

Een minilening is makkelijk, maar kost relatief veel geld

Dat betekent overigens niet dat er geen kosten verbonden zijn aan een minilening. Je betaalt namelijk wel administratiekosten. Voor een klein bedrag kan dit bijvoorbeeld 25 of 50. Wanneer je dit in rentepercentages op jaarbasis uit gaat drukken, kom je behoorlijk hoog uit: vrijwel altijd boven de 50%, vaak boven de 100%. Het bedrag aan administratiekosten blijft laag doordat de looptijd van de minilening is dat je het geld vrijwel direct op je rekening hebt: binnen enkele uren - volgens sommige aanbieders zelfs binnen enkele minuten - is het geld van de flitslening beschikbaar.

Renteloos lenen van familie of vrienden

Een derde mogelijkheid als je wilt lenen is het lenen van familie of vrienden. Omdat zij het geld aan je lenen als vriendendienst zullen ze hier waarschijnlijk geen rente voor in rekening brengen. En mogelijk steekt het ook niet zo nauw met de termijn waarop de lening terugbetaald moet worden.

Denk niet te lichtzinnig over lenen van familie en vrienden

Lenen tegen voordelige voorwaarden van familie en vrienden heeft echter niet alleen voordelen. Geldzaken kunnen het slechtste in mensen naar boven brengen en hebben in vele families voor ruzies en spanningen gezorgd. Het is daarom belangrijk om wel goede afspraken te maken. En wanneer het om grotere bedragen gaat of over een lange periode voordat het geld weer terugbetaald wordt, is het misschien een goed idee om te bespreken of er niet toch rente over betaald kan worden. In dat geval kun je er namelijk beiden voordeel van hebben. De partij die het geld uitleent krijgt dezelfde rente als op een spaarrekening of zelfs nog iets meer, terwijl de partij die het geld leent veel voordeliger uit is dan wanneer het geld bij een bank of andere geldschieter geleend zou worden.

Maak een weloverwogen keuze als je geld nodig hebt

Wanneer je geld nodig hebt, zijn er verschillende mogelijkheden; mee mogelijkheden dan hierboven beschreven staan. Wanner jet het geld heel snel wilt hebben is lenen vaak de enige optie. Maar ook wanneer er tijdgebrek is, moet je toch proberen om een weloverwogen keuze te maken en de verschillende leningen met elkaar vergelijken. Uiteindelijk zul je de lening terug moeten betalen, met daarbij de rente of andere bijkomende kosten. Het is belangrijk om je aar op dit moment al bij stil staan. Door zelf op internet de aanbiedingen van de verschillende van verschillende aanbieders te vergelijken, kun je mogelijk behoorlijk wat euro's besparen. De rente vergelijken van verschillende geldschieters vergelijken kan je op termijn vele honderden euro's opleveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld lenen particulier, alle informatie die u nodig heeftGeld lenen particulier, alle informatie die u nodig heeftParticulier geld lenen kan een uitkomst bieden wanneer u negatief geregistreerd staat bij het BKR in Tiel. Voor een part…
Minilening: voordelen en nadelen van het minikredietMinilening: voordelen en nadelen van het minikredietStel je bent op het einde van de maand een beetje krap bij kas en je hebt dringend geld nodig om een aankoop te doen. He…
Kun je als oudere geld lenen?Kun je als oudere geld lenen?Wanneer ouderen geld willen lenen, blijkt dit in praktijk nog niet zo gemakkelijk. Banken staan niet te springen om oude…

Reageer op het artikel "Geld nodig: Extra geld verdienen of snel lenen"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 13-07-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!