InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost het plaatsen van een schutting?

Wat kost het plaatsen van een schutting?

De kosten voor het inrichten van de tuin wordt vaak onderschat. Een schutting plaatsen kan een dure klus zijn die veel mensen uitbesteden. Er moet goed gelet worden op de manier van plaatsen van de schutting en op de kwaliteit van het materiaal. Het grote voordeel van een schutting is dat de tuinafscheiding gelijk de juiste hoogte heeft. De meeste mensen geven de voorkeur aan begroeiing, maar begroeiing heeft als nadeel dat het eerst nog geen volwaardige tuinafscheiding is. Voor het kopen van bomen op de juiste hoogte moet u meer geld neertellen.

Een ander voordeel van een schutting is dat het in vergelijking met bomen onderhoudsvriendelijker is. Een groot nadeel van een schutting is dat het vaak een killer uiterlijk geeft. Een tuin dat in ingesloten door bomen, lijkt groter er ziet er aangenamer uit.

Zelf plaatsen van een schutting

Een schutting plaatsen kunnen u ook zelf doen. Door op het internet te zoeken kunt u handige tips krijgen om de schutting zo eenvoudig mogelijk te plaatsen. Dit is in ieder geval een klus waarvoor u meerdere personen nodig hebt. In ieder geval twee, maar drie personen zal geen overbodige luxe zijn. Bij het kopen van de schutting en de verdere benodigdheden moet u goed letten op de kwaliteit van het materiaal.

U kunt zeer goedkoop tuinafscheidingen plaatsen die de naam schutting niet mogen dragen, maar denk er wel bij na dat de levensduur een stuk korter is. Het plaatsen van een schutting kost u zoveel moeite, dat u in ieder geval vijf tot tien jaar met de schutting moet kunnen doen.

Het plaatsen van een schutting uitbesteden

U kunt ook een hovenier of een timmerman inschakelen om een erfafscheiding te plaatsen. Op die manier kunt u ook een schutting krijgen die niet de standaard schutting is, die u in de bouwmarkt kunt kopen. U moet er wel vanuit gaan dat de kosten veel hoger zullen uitvallen. Naast het materiaal wat de vakman moet gebruiken, moet u ook nog uitgaan van een uurtarief tussen de 30 en 45. U mag dan wel een schutting verwachten van hoogstaande kwaliteit.

Wat kost een schutting?

Er zitten grote prijsverschillen in de schuttingen die u kunt kopen in de bouwmarkt. U kunt delen kopen voor minder dan twintig euro, maar u krijgt dan niet de beste kwaliteit. Naast het hout zelf moet u ook investeren in materiaal wat u erbij moet gebruiken om de schutting in de grond te bevestigen en de palen om de delen aan elkaar te bevestigen. Voor een schutting moet u ongeveer uit gaan van kosten tussen de 65 en 75 per meter. Daarnaast moet u tussen de 100 en 300 betalen voor een deur met de benodigde hang- en sluitwerk.

Kiezen voor een hekwerk of een betonnen tuinafscheiding

U kunt ook kiezen voor degelijker oplossingen. Door een hekwerk te plaatsen kiest u voor degelijkheid, maar dit is minder geschikt bij het plaatsen van een afscheiding in verband met de privacy in de tuin. Een betonnen afscheiding is zeer degelijk en onderhoudsvriendelijk, maar het geeft niet de uitstraling die u wenst voor uw tuin.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost het plaatsen van een schutting?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 07-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!