InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Kun je als oudere geld lenen?

Kun je als oudere geld lenen?

Kun je als oudere geld lenen? Wanneer ouderen geld willen lenen, blijkt dit in praktijk nog niet zo gemakkelijk. Banken staan niet te springen om ouderen geld te lenen.

Geld lenen

In onze maatschappij is het heel normaal om geld te lenen. Bijvoorbeeld voor een hypotheek, een verbouwing of een auto. Geld lenen gaat meestal ook redelijk gemakkelijk, wanneer je nog niet veel leningen hebt uitstaan of wanneer je geen schulden hebt. Er zijn diverse soorten leningen zoals een persoonlijke lening, een hypotheek, een minilening of een doorlopend krediet.

Geld lenen wanneer je ouder bent

Naarmate je ouder wordt, dan wordt geld lenen steeds minder makkelijk. Mensen die net de vijftig zijn gepasseerd, kunnen hier al mee te maken krijgen. De banken staan niet te springen om geld uit te lenen aan ouderen. De banken lopen namelijk te veel risico, doordat bij senioren de kans op overlijden groter is. Wanneer de lener op leeftijd is, dan is het namelijk niet meer mogelijk een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Dit houdt in dat de lening bij overlijden van de lener niet terugbetaald kan worden aan de bank. De meeste banken hanteren hierom de regel dat zij geen leningen verstrekken aan ouderen. Voor de meeste ouderen zal het dan ook niet mogelijk zijn om aan extra geld te komen door middel van een lening.

Hoe kun je wel geld lenen als oudere?

Het aanschaffen van creditcards

Als oudere lukt het je waarschijnlijk niet om een persoonlijke lening of doorlopend krediet af te sluiten, wanneer je geld nodig hebt. Dit is lastig, want wanneer je nog fit en gezond genoeg bent om een auto te besturen, wordt het je wel knap moeilijk gemaakt die nieuwe auto aan te schaffen op basis van een lening. Het alternatief is het aanschaffen van een of meerdere creditcards. Met een creditcard kun je betalen en het bedrag later in termijnen terug betalen. De gemiddelde creditcard geeft je de mogelijkheid duizenden euro's op te nemen en later terug te betalen. Per persoon kun je meerdere creditcards aanvragen, zodat je op deze manier een aardig bedrag bij elkaar kunt krijgen. Er is wel een aanzienlijk nadeel verbonden aan het lenen via een creditcard. De rente op de geleende bedragen is zeer hoog, wel 13% of meer. Dit is beduidend meer dan de rente voor een persoonlijke lening of doorlopend krediet. Dit kan wel 6 tot 8% verschillen. Voordat je overgaat tot de aanschaf van creditcards, moet je dus wel zeker weten dat je in staat bent het bedrag plus de rente af te betalen.

Geld lenen van familie of vrienden

Een andere optie is geld lenen van familie of vrienden. Voor ouderen is dit vaak wel moeilijker, omdat hun kinderen in een periode van hoge kosten zitten en ze wellicht niet over veel spaargeld beschikken. Voor veel ouderen geldt ook dat hun kennissen- en vriendenkring beperkt is in de financiële middelen. Maar wanneer men de mogelijkheid heeft om geld te lenen van vrienden of familie, dan is dit de meest goedkope oplossing. Het advies hierbij is wel om niet te hoge bedragen te lenen. Wanneer u toch eerder komt te overlijden dan u had verwacht, dan zullen degenen waar u geld van hebt geleend niets meer van het resterende bedrag terug kunnen ontvangen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Omroepmax.nl

Reageer op het artikel "Kun je als oudere geld lenen?"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 07-12-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!