InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld verdienen als je werkloos bent

Geld verdienen als je werkloos bent

Geld verdienen als je werkloos bent Als je werkeloos bent houdt je tijd over die je kunt gebruiken om op andere manieren aan inkomen te komen. Je kunt geld verdienen door dingen te doen voor andere mensen, spullen verkopen, op zoek naar een tijdelijke baan en geld verdienen door te besparen. Door creatief te zijn kun je je inkomen aanvullen tot de tijd dat je weer nieuwe werk hebt. Als je werkloos raakt verlies je vaak een groot deel van je inkomen. In veel gevallen heb je nog wel recht op een uitkering, maar ook in dat geval komt er opeens veel minder binnen dan voorheen. Daarnaast heb je opeens veel meer tijd en veel minder verplichtingen. Hoewel dit in theorie misschien lijkt op de tijdsindeling die je hebt als je vakantie hebt, voelt dit heel anders. Het belangrijkste is vaak dat je zo snel mogelijk weer aan inkomen komt, want alle rekeningen moeten wel betaald worden. Daarnaast heb je ook behoefte aan enige structuur en zingeving in je leven. Hieronder vind je een aantal manieren waarop je daar invulling aan kunt geven.

Geld verdienen met klusjes doen voor anderen

Vaak zijn er mensen in je familie en kennissenkring te vinden die op wat voor manier dan ook jouw hulp kunnen gebruiken. Het kan zijn dat dit klussen zijn die je voorheen ook al voor hen deed, maar waarvoor je je nooit hebt laten betalen. Je kunt overwegen om je situatie uit te leggen en er nu wel een vergoeding voor vragen. Je kunt ook actief op zoek gaan naar klussen waar je een beetje geld aan kunt overhouden. Het kan gaan om klussen in en om het huis, onderhoud van een tuin, oppassen op kleine kinderen of huisdieren, hulp bij computerproblemen, huiswerkbegeleiding, etc. Er zijn talloze klusjes te verzinnen, zowel met je handen als met je hoofd.

Het is wel van belang dat dit tijdelijke en incidentele klussen zijn. Wanneer je dit soort werk op structurele basis uitvoert ben je verplicht dit op te geven aan de belastingdienst en andere overheidsinstanties. Dat betekent dat je belasting moet gaan betalen en dat je mogelijk gekort wordt op je uitkering. Op zich is daar niets mis mee, maar als je echt ergens veel tijd en energie in gaat steken is het van belang om daar een echt plan bij te hebben; iets waar je echt voor gaat en waar je een baan in kunt vinden of waar je je eigen bedrijf voor kunt oprichten. Je inkomen langere tijd vergaren met losse klusjes werkt voor veel mensen niet goed. Het brengt veel onzekerheid met zich mee, en levert vaak te weinig op van rond te komen.

Spullen verlopen

Als je werkeloos bent heb je tijd over. Een deel van die tijd zou je kunnen gebruiken om je zolder, garage en/of schuur op te ruimen en alles uit te zoeken dat je niet meer nodig hebt. Hier kunnen vaak nog heel waardevolle spullen tussen zitten. Het kan behoorlijk wat geld opleveren wanneer je deze verkoopt op marktplaats, op een rommelmarkt of bij een kofferbakverkoop. Als je flink veel spullen hebt kan dat honderden, soms enkele duizenden euro's opleveren. Omdat dit je eigen spullen zijn gaat het niet om professionele handel, en ben je de belastingdienst dus niets schuldig.

Werken via een uitzendbureau

Wanneer je je werk verliest zul je, zeker als je lange tijd hetzelfde hebt gedaan, weer op zoek gaan naar hetzelfde werk. Maar soms is de arbeidsmarkt zo slecht dat de kans op een baan nihil is. Het kan dan de moeite lonen om naar andere banen uit te kijken, bijvoorbeeld bij een uitzendbureau. Dit levert niet alleen geld op, maar ook nieuwe contacten, ritme en structuur in je dagen, nieuwe sociale contacten en het voorkomt een gat in je cv.

Kijk altijd wel goed wat een nieuwe (minder betaalde) baan betekent voor je uitkering. Op zich is er niets mis mee om gekort te worden op je uitkering omdat je zelf voor inkomen zorgt, maar soms is het gewoon verstandiger om nog even niet aan het werk te gaan. Als het je niet zozeer om het inkomen gaat, maar meer om de werkervaring en het werkritme dan kan het ook de moeite lonen om in de branch waar je werkzaam bent geweest op zoek te gaan naar een stageplek of werk op invalbasis. Op die manier kun je misschien ook weer makkelijker in een baan terecht komen die je graag wil.

Geld verdienen door te besparen

De tijd die je over hebt kun je gedeeltelijk besteden aan het besparen op je kosten. Zo kun je bijvoorbeeld beter op reclames letten en verschillende supermarkten langsgaan om je boodschappen zo goedkoop mogelijk te krijgen. Ook kun je proberen om zaken die je eerder uitbesteedde zelf te gaan doen. Dat betekent dus minder bezoekjes aan de fietsenmaker (banden plakken doe je zelf), snackbar (patat bakken doe je zelf) en geen schilder (verven van je huis doe je zelf).

Ook met het vergelijken van verzekeringspremies, energiemaatschappijen en spaarrentes valt geld te verdienen. Door overal de voordeligste aanbieder te kiezen kun je tientallen euro's per maand verdienen.

Op zoek naar nieuw werk

Vergeet niet dat het uiteindelijk nog steeds het meest oplevert en het meest bevredigende is om weer een nieuwe baan te vinden. Zorg er dus altijd voor dat je voldoende tijd en energie blijft steken in het uitkijken naar een nieuwe baan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geld verdienen als je werkloos bent"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 24-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!