InfoNu.nl > Financieel > Geld > Goud kopen of niet?

Goud kopen of niet?

Goud kopen of niet? Moet ik goud kopen of niet? Vooral in tijden van financiële crises en bij inflatievrees spelen mensen met de gedachte om het wél te doen. De reden is dat dat ze zichzelf financieel willen beschermen en hun spaargeld voor inflatie veilig willen stellen.

Wat maakt goud zo bijzonder?

Het bijzondere aan goud is dat het een reële waarde bezit die niet verloren kan gaan. Aandelen of andere waardepapieren herbergen altijd een risico dat ze hun waarde volledig verliezen, omdat het daarbij in materieel opzicht slechts gaat om papier. En een vel papier op zich is nagenoeg waardeloos.

Goud daarentegen ontleent zijn prijs aan zijn gewicht. De waarde van goud wordt niet zoals bij geld simpelweg vastgesteld om een algemeen aanvaard betaalmiddel te creëren, het bestaat écht.

Bezit van goud synoniem voor rijkdom

De gedachte om zijn bezit in goud te investeren is niet nieuw. Al eeuwenlang staat goud synoniem voor rijkdom en wie goud bezit, wordt als vermogend beschouwd. Overal ter wereld zijn de verhalen uit het verleden bekend, hoe zich heersers omringden met goud om extra uitdrukking en glans te geven aan hun positie.

Waarom de prijs van goud stabiel zal blijven

Goud is niet alleen een waarde aan de beurs, maar ook een edelmetaal. Het is zeldzaam en juist om die reden relatief duur. En de schaarsheid van goud is bovendien gegarandeerd, omdat het met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan worden uitgesloten dat nog ergens op de wereld grote goudvondsten worden gedaan die de prijs kunnen doen dalen.

Een andere factor voor de prijsstabiliteit van goud is de moeilijke wijze van delven en de daaraan verbonden kosten. Het is daarom geen toeval dat de inkoop van oud goud altijd al populair is geweest bij juweliers. Goud kopen staat daarom gelijk aan het verwerven van een beleggingsobject zonder noemenswaardige risico's.

Welke voor- en nadelen bij het kopen van goud?

Aankoop van goud kan gebeuren in de vorm van sieraden, wat echter door zijn optische bewerkingen relatief duur is. De materiële waarde ervan wordt daarbij in de regel aanzienlijk overschreden.

Een andere mogelijkheid biedt de verhandeling aan de beurs. Maar als je dáár goud wil kopen, komen er transactiekosten bij kijken die goudhandel in kleine hoeveelheden onrendabel maken. Maar wie over voldoende middelen beschikt, kan bij afname van enige omvang aan een relatief lage prijs per ounce goud geraken.

Wat er meer komt kijken bij het kopen van goud

Goud kopen kan dus zeker de moeite waard zijn, zeker in tijden waarin de financiële markten aan grote fluctuaties onderhevig zijn. En heeft men eenmaal tot het kopen van goud besloten, dan dienen zich ongetwijfeld weer nieuwe vragen aan:
  • moet ik onbewerkt goud of gouden munten kopen?
  • mijn bank adviseert mij een goudfonds? Wat is dat?
  • waar kan ik goud kopen? (Tip: vanaf mei 2010 kan men goud ook bij goudautomaten kopen);
  • kan ik goud ook kopen bij mijn eigen bank?
  • waar kan ik goud opslaan?
  • hoe verkoop ik mijn goud weer?
Gerelateerde artikelen
Keurmerk goud en keurmerk zilverKeurmerk goud en keurmerk zilverWat is echt zilver of echt goud en waaraan ziet u dat? Het keurmerk voor goud of zilver geeft aan wat het gehalte aan go…
Gouden sierraden ruilen voor geldDoor de hoge prijs van goud, wordt het steeds interessanter om gouden sierraden om te smelten. Particulieren worden aang…
Goud belenen  direct contant geldGoud belenen direct contant geldGoud belenen is interessant. Het levert in 2019 direct contant geld op, ook al is de goudkoorts even voorbij. Zet uw gou…
Het inruilen van (oud) goudHet inruilen van (oud) goudHeb je thuis nog wat goud liggen? Een erfenis missschien, of wat sieraden die je niet meer gebruikt? Hier wat tips die j…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istara, Pixabay

Reageer op het artikel "Goud kopen of niet?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 17-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!