Fysieke dekking bij goudfondsen

Fysieke dekking bij goudfondsen Tot een van de fundamentele voordelen van een belegging in goud behoort ongetwijfeld het gunstige perspectief op lange termijn en het feit dat de prijs van het edelmetaal nooit tot nul zal dalen. Bij waardepapieren daarentegen kan het heel goed mogelijk zijn dat men de gehele waarde verliest als de betrokken onderneming insolvent raakt, geliquideerd wordt en niet meer op de financiële markten wordt verhandeld.

Hoe in goud beleggen?

In beginsel zijn er 4 mogelijkheden om in goud te beleggen:
  • goud beleggingsfondsen (goudfondsen);
  • exchange trade funds (ETF´s);
  • goudaandelen;
  • fysiek goud kopen.

Elk van deze beleggingsmogelijkheden kent specifieke voor- en nadelen. Het is uiteraard erg persoonlijk om daaruit de de meest geëigende keuze te maken. Ieder heeft zo zijn eigen redenen om in goud te beleggen en daar past uiteraard ook het juiste beleggingsobject bij.

Veel beleggers vragen zich af waarom door financiële experts steeds weer wordt benadrukt om bij belegging in goudfondsen te opteren voor een fonds met fysieke gouddekking. Welke voordelen heeft deze aanpak en waarover gaat het dan precies?

Waarom goudfondsen fysiek gedekt moeten zijn

Een belegging in goud biedt beleggers een hoog niveau van zekerheid, maar alleen dán als het goudfonds fysiek gedekt is. Bij het kiezen van het juiste goudfonds moet daarom op een aantal dingen worden gelet.

Een ander woord voor fysiek is lichamelijk. In de natuurkunde bedoelen we met iets fysieks een lichaam dat massa heeft en ruimte inneemt. En dus tastbaar is. Daaruit volgt echter meteen een probleem als we het hebben over een goudbelegging die niet direct in fysiek metaal is voorgenomen, maar slechts in waardepapier dat aanspraken op het betrokken metaal vertegenwoordigt. In tijden van financiële crisis kan het echter gebeuren dat de debiteur van dergelijk schuldpapier geen goud meer leveren kan, of dat bij een nationale crisis de juridische claim zelf ongeldig wordt.

In die gevallen kan de goudbelegging daadwerkelijk zijn waarde verliezen. En dat is de reden dat het beter is om alleen in een goudfonds te beleggen alleen als dat met fysiek goud gedekt is.

Waarop letten bij de keuze voor een goudfonds?

Fysiek gedekt in strikte zin is een fonds pas als de beleggingsstrategie ervan voldoet aan een aantal criteria:
  • zo moet het goud uitsluitend in eigen land worden opgeslagen omdat anders bij invoer uit het buitenland belastingen en heffingen extra kosten veroorzaken;
  • en de dekking mag natuurlijk niet door middel van derivaten of edelmetaalrekeningen worden gerealiseerd.
Bij een geplande investering in een goudfonds moet men dus absoluut de prospectus doorlezen en zich ervan overtuigen dat er daadwerkelijk fysieke dekking aanwezig is.

Eigenlijk geldt dat aandachtige bestudering van het prospectus dat elk fonds, en dus ook een goudfonds moet publiceren, essentieel is om de juiste beleggingsbeslissingen te nemen. En de belegger mag daarbij geen details over het hoofd zien. Zo moet absoluut worden vastgesteld of het goudfonds voor de volle 100% fysiek gedekt en niet voor minder. Niet alle fondsen die zich presenteren met gouddekking, kennen immers een volledige dekking met fysiek goud.

Valutarisico's afdekken

En omdat goud geprijsd wordt in dollars, is er ook nog een valutarisico voor beleggers die verplichtingen in andere valuta’s moeten nakomen. Het afdekken van het valutarisico is in zulke gevallen dan ook geen overbodige luxe om waardeverlies van de belegging te voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in goud: waar kan je fysiek goud kopen?Beleggen in goud: waar kan je fysiek goud kopen?Beleggen in goud blijft een klassieke vluchthaven voor de belegger die pessimistisch is over de economie. Goud is ideaal…
Goud kopen als investering, hoe doe je dat?Goud kopen als investering, hoe doe je dat?Bij een economische crisis gaan vermogende mensen hun vermogen beleggen in goud. Ook in de huidige crisis is er dan ook…

Wat is de AEX? En wat betekent de AEX voor Nederland?Wat is de AEX? En wat betekent de AEX voor Nederland?Als u het nieuws bekijkt, gaat elke uitzending steeds weer over de AEX. Voor veel economen is de AEX erg belangrijk, dez…
Wat is goud waard?Wat is goud waard?Wat goud waard is, laat zich niet zo moeilijk beantwoorden. In 1971 kwam een eind aan het Bretton Woods-systeem en de ko…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay

Reageer op het artikel "Fysieke dekking bij goudfondsen"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 19-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!