InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kopen op rekening

Kopen op rekening

Kopen op rekening Kopen op rekening of kopen op afbetaling in 2018 of 2019 is vooral comfortabel kunnen kopen. Niet meer contant afrekenen, maar kopen en maandelijks de rekening voldoen. U opent een account bij het bedrijf en kunt uw aankopen doen. Vooral zakelijk is kopen op rekening zeker gebruikelijk, maar u kunt ook op rekening kopen bij een postorderbedrijf als Wehkamp.

Kopen op rekening, wat is de betekenis en wat zijn de voordelen?

Met kopen op rekening koopt u nu en betaalt u pas straks. Kopen op rekening heeft allerlei voordelen, particulier en zakelijk:
  • Niet steeds contant afrekenen, maar maandelijks betalen.
  • U krijgt een overzichtelijke factuur, wat het allemaal gemakkelijker maakt.
  • De producten worden snel geleverd, waardoor u er direct profijt van hebt.
  • Vaak is er ook de mogelijkheid om krediet op te nemen.

Kopen op afbetaling is in feite geld lenen tegen een vergoeding

Kopen op rekening hoeft niet hetzelfde te zijn als kopen op afbetaling. Als u netjes elke maand de rekening voldoet, wordt dat gezien als een directe betaling zonder dat u rente verschuldigd bent. Ook een creditcard werkt zo. U krijgt aan het einde van de maand de rekening en kunt er dan voor kiezen de rekening te voldoen. Kiest u voor betaling op krediet, dan betaalt u een kleiner maandelijks bedrag, maar ook rente. Posterorderbedrijven zoals Wehkamp en Neckermann bieden ook het kopen op rekening aan. Ook dan worden de gekochte spulletjes snel geleverd. Hebt u een krediet bij het postorderbedrijf, dan kunt kiezen voor een gespreide betaling en anders betaalt u het bedrag ineens. Het is een zeer comfortabele manier van inkopen doen en vaak zonder dat u de deur uit moet. Bij postorderbedrijven kunt u bijvoorbeeld op rekening kopen.

Onder rembours betalen

U kunt er ook voor kiezen om onder rembours te betalen. Dan betaalt u bij aflevering van de aankopen direct aan de chauffeur. Dan moet u dus wel contant betalen. Vaak wordt daarvoor een extra opslag in rekening gebracht wat het een stuk duurder maakt dan het betalen op rekening. Nogal wat webwinkels kiezen voor deze methode om zeker te zijn dat ze het geld krijgen. Begrijpelijk, maar onnodig als u ook de machtiging tot een automatische incasso afgeeft of met uw creditcard betaalt.

Is kopen op rekening duur?

Neen, kopen op rekening is niet per se duur. Kopen op rekening kan duur worden als u op krediet koopt of meer koopt dan op dat moment verstandig is. Wie gewoon op tijd betaalt, heeft nergens last van. Dan heeft u wel alle voordelen en geen nadelen. Als u toch op afbetaling koopt, moet u ervoor zorgen dat u voldoende aflost elke maand, want dan is de lening ook weer snel afgelost.

Een prepaid creditcard gebruiken

Een manier om te voorkomen dat u meer koopt dan u kunt betalen is het gebruik van de voordelige prepaid creditcard. Met deze creditcard hebt u ook alle voordelen van een gewone creditcard en geen contant geld nodig, maar hoeft u geen rente te betalen en geen kosten van lidmaatschap. De prepaid creditcard is de manier van goedkoop kopen. Niet voor niets bieden steeds meer bedrijven deze creditcard aan als betaalmiddel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kopen op rekening"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 20-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: BKR lenen
Schrijf mee!