Is fysiek goud kopen of in goud beleggen verstandig

Is fysiek goud kopen of in goud beleggen verstandig In tijden van lage rente lijkt goud een goede belegging. Het is crisisbestendig en heeft tal van oorlogen, depressies en valutahervormingen doorstaan. In tegenstelling tot papiergeld kan men het niet naar believen bijdrukken. Daardoor behoudt goud altijd waarde. Maar dat maakt het nog niet tot een belegging waarin men veel van zijn vermogen moet steken. Want het heeft ook nadelen. Goud is relatief duur. De vraag is enorm, niet alleen van particulieren, maar ook van landen als China. Ook de kosten bij koop en verkoop van goud, maken het tot een dure belegging. En het kostbare edelmetaal thuis in de linnenkast opbergen is een te hoog risico, terwijl opslag in een kluis evenmin gratis is. Bedenk ook dat goud wordt verhandeld in Amerikaanse dollars en dus een valutarisico vormt. Goud zelf is niet productief: het levert geen rente of dividend op. Je maakt alleen winst als de goudprijs stijgt. Maar het kwam al voor dat beleggers 25 jaar moesten wachten op het instapniveau.

Inhoud

Belangrijkste argumenten voor het kopen van goud

In tijden van lage rente lijkt goud voor veel beleggers een aantrekkelijke investering. Aanhangers van het edelmetaal beschouwen goud als absoluut crisisbestendig. Het wordt al duizenden jaren door de mensheid gewaardeerd. Goud heeft talloze oorlogen, depressies en valutahervormingen doorstaan. In tegenstelling tot ons papiergeld of ‘geld in de boeken’ is het tastbaar en van echte waarde. Bovendien kan men goud, in tegenstelling tot papiergeld, niet naar believen bijdrukken. Door deze beperking en de enorme vraag behoudt goud altijd waarde en biedt het bescherming tegen inflatie.

Goud heeft ook veel nadelen: steek er niet te veel van je vermogen in

Dat kan allemaal wel waar zijn, maar dit maakt goud niet tot een investering waarin particuliere beleggers een groot deel van hun vermogen moeten steken. Want goud heeft ook veel nadelen.

Goud is relatief duur

De vraag naar goud is enorm, niet alleen van particuliere beleggers, maar ook van landen als China. En de kosten en toeslagen in verband met het kopen (en later weer verkopen) van goud, kunnen een belegging in goud tot een dure aangelegenheid maken. Als belegger moet je er bijvoorbeeld rekening mee houden dat handelaren over het algemeen lagere aankoop- dan verkoopprijzen hanteren. Anders gezegd: als je een goudstaaf zou kopen en deze meteen weer zou verkopen, maakt je al verlies. Je krijgt er slechts de lagere aankoopprijs voor betaald. En de toeslagen voor kleine hoeveelheden (1 tot 5 gram) zijn bijzonder hoog. Vijf goudstaafjes van 20 gram kosten samen meer dan één staaf van 100 gram.

Ook goud opslaan is duur

Het dure edelmetaal thuis opbergen in de linnenkast is niet verstandig. Het risico op diefstal is te hoog en moet worden afgeraden. In plaats daarvan kan je je goud elders deponeren in een kluisje. Maar ook dat is niet gratis. Ook sommige goudhandelaren bieden bij aanschaf een opslagmogelijkheid aan, uiteraard tegen een navenante vergoeding, afhankelijk van de waarde van je bezit.

Verzekering van de kluisinhoud

Vraag ook na óf en tot welk bedrag de inhoud van de kluis verzekerd is. In geval van een calamiteit is is deze dekking mogelijk niet voldoende. Dan is aanvullende verzekering nodig. Ook dat brengt weer periodiek terugkerende kosten met zich mee die je moet goedmaken.

Opslag in kluis niet altijd verstandig

Men moet altijd de kosten van opslag en verzekering van goud beoordelen in verhouding tot de waarde ervan. Stel je bezit bijvoorbeeld goud ter waarde van 2.000 euro en je betaalt 50 euro voor een kluisje. Dan moet de prijs van het goud elk jaar al met 2,5 procent stijgen, wil je geen effectief verlies lijden. Bovendien wordt gering bezit aan goud en gouden sieraden meestal gedekt door je inboedelverzekering, ook al wordt dat niet in een kluis bewaard.

Van de andere kant, als je van plan bent regelmatig goud te kopen, is bewaren in een (verzekerde) kluis een aanrader. Hoe meer goud je bezit, hoe lager de evenredige kosten voor opslag en verzekering.

Bij goud loopt men valutarisico

Goud wordt verhandeld in Amerikaanse dollars. Anders gezegd: wanneer je je goud verkoopt, ontvang je ​​eerst dollars en moet je deze vervolgens omwisselen voor euro's. Valutaschommelingen beïnvloeden daarom de tegenwaarde in euro’s. Dit betekent dat als de dollar in waarde daalt, er nadelen zijn voor beleggers bij het doorverkopen van goud. Ze krijgen dan immers minder euro's voor de dollar. In dat geval kan je verlies lijden, ook al is de goudprijs in dollars gestegen. De andere kant van de medaille: als de dollar stijgt, profiteer je daarvan.

Goud levert geen rente of dividend op

Goud op zich is niet productief: het genereert geen winsten zoals bij bedrijven waarin aandeelhouders beleggen. En men ontvangt er ook geen rente over zoals bij spaargeld of bij bezit van obligaties. Je maakt alleen winst als de goudprijs stijgt en dan verkoop je uiteraard. Maar let op: met die koerswinst moet je eerst diverse kosten verrekenen voordat je van échte winst kan spreken. Denk dan bijvoorbeeld aan:
  • de kosten voor kluishuur;
  • kosten gemaakt voor aan- en verkoop;
  • eventueel gemaakte verzendkosten;
  • het verschil in de aankoop en de verkoopprijs.

De goudprijs kan sterk fluctueren

Als belegger hoop je dus dat de vraag naar goud in de toekomst zal toenemen. Mocht die vraag afnemen, dan daalt ook de koers. In het verleden waren sterke prijsschommelingen geen uitzondering, maar regel:

  • tussen 1987 en 1999 halveerde de goudprijs;
  • ook in 2008 daalde de prijs met ongeveer 30 procent van 1.000 dollar naar 705 dollar per troy ounce (31,1 gram);
  • daarentegen steeg de goudprijs sinds 2009 sterk als gevolg van de financiële crisis. In 2011 bereikte de goudprijs meer dan 1.900 dollar;
  • in 2015 zakte de prijs weer onder 1.100 dollar;
  • op het moment van schrijven (10 juni 2020) bedroeg de prijs circa 1515 dollar per troy ounce.

Het is ook voorgekomen dat beleggers 25 jaar moesten wachten om weer op hun instapniveau te komen. Wie kan er dan nog spreken van een verstandige belegging?

Wat bepaalt de goudprijs eigenlijk?

De goudprijs wordt in de regel in euro's of dollars aangegeven, en heeft meestal betrekking op één ounce. Een ounce goud is precies 31.1034768 gram. De goudprijs is onderhevig aan grote schommelingen en kan in een tijdsbestek van enkele minuten veranderen! Over de actuele prijs van goud kan men zich op diverse websites informeren.

Algemeen wordt aangenomen dat de goudprijs zich in perioden van deflatie neerwaarts en in tijden van inflatie opwaarts ontwikkelt (of bij hyperinflatie naar boven schiet). Maar het best kan men zich op eigen onderbuikgevoelens en intellect verlaten……. Het blijft een investering met risico's. Wanneer je een indruk van de prijsbeweging wil krijgen, kan je op het internet een overzicht van de ontwikkeling gedurende de afgelopen decennia opvragen.

Als dat enigszins mogelijk is, wil natuurlijk iedereen tegen de laagst mogelijke prijs instappen. Een garantie geeft niemand uiteraard, maar in tijden van (financiële) crisis is het voor experts niet eens zo'n grote opgave om te voorspellen in welke richting zich de goudprijs bewegen zal.

Fysiek goud kopen

Wie fysiek goud wil kopen als belegging moet rekening houden met enkele hiervoor al genoemde regels:
  • goud biedt geen zekerheid in tijden van crisis, maar is een speculatieve belegging;
  • goud levert geen geen rente of dividend op;
  • je moet goud in een kluis bewaren. Dat brengt extra kosten met zich mee.

Goud leent zich niet altijd voor snel gewin. Goudbeleggers denken meer in termen van jaren! Koop alleen goud van het geld dat je minimaal drie jaar kunt missen en beleg niet meer dan 10 procent van je vermogen in het edelmetaal. Stop ook niet met veilige beleggingen om goud te kunnen kopen.

Goudstaven of gouden munten

Goudstaven zijn geschikt voor bedragen boven de 1000 euro. Die moeten een gehalte aan fijngoud van 999,9 bezitten, de benaming voor puur goud. Fijngoud is niet gemengd met andere metalen maar goud in zijn pure vorm.Goudstaven met goudstempels van Heraeus zijn een goede keus. Dat bedrijf bezit een certificaat van de London Bullion Market Association (LBMA). Goudstaven zijn gemakkelijk te verkopen.

Kleine goudstaven zijn er van één gram tot 1000 gram. Kleine goudstaven tot 5 gram zijn niet geschikt als belegging, omdat het verschil tussen aan- en verkoopprijs te groot is. Bedenk ook: wie in tijden van crisis kleine goudstaven als zekerheid wil kopen, moet er rekening mee houden dat het niet altijd even makkelijk is om daarmee een simpel roggebroodje af te rekenen.

Gouden munten kunnen voor kleinere bedragen worden gebruikt. Beleg alleen in internationaal erkende gouden beleggingsmunten waarvoor dagelijks aan- en verkoopprijzen worden vastgesteld. Populaire munten in dat verband zijn:
  • Krugerrand;
  • Eagle;
  • Maple Leaf.

Collectormunten, medailles of gouden sieraden zijn niet geschikt als belegging. Ze zijn moeilijker te verkopen.

Waar kan je fysiek goud kopen

Er zijn nog steeds banken waar men goud kan kopen; even navragen. Meestal moet men er klant zijn en in de regel moet men baren en munten bestellen. Slechts incidenteel heeft men iets op voorraad. Bij sommige grotere bankinstellingen kun je goud eenvoudig online bestellen en laten leveren. Ook bij verschillende goudhandelaren kun je goud online bestellen. Als alternatief zou men ook op beurzen of via eBay kunnen kopen, maar je moet hier zeer alert zijn op valsmunterij. Zelfs op sommige particuliere fora wordt goud aan de man gebracht. Eigenlijk kan je het beste goud kopen aan de balie bij een bank of een lokale edelmetaalhandelaar.

Drie simpele stappen moet je zetten om goud te kunnen kopen:
  • bepaal eerst hoeveel geld je uit wil geven en wát je wil kopen (munten, staven, sieraden);
  • neem contact op met een goudhandelaar, ga naar een bank of oriënteer je op internet. Waar heeft men voorraad en hoe hoog is de prijs? Vergelijk die prijzen!
  • Rijd ernaar toe (neem contant geld mee) of plaats een bestelling.

Koop je goudstaven of munten via internet, dan moet je meestal vooraf betalen. Als de handelaar vervolgens failliet gaat, riskeer je dat je geld weg is zonder goud in handen te hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kan ik investeren in goud?Hoe kan ik investeren in goud?Gedurende de periode dat het slecht gaat op de beurs, zoeken beleggers naar alternatieven voor aandelen. In de jaren van…
Goud kopen? Investeren en beleggen in goudGoud kopen? Investeren en beleggen in goudSteeds meer mensen kopen goud, vaak bij wijze van belegging, bijvoorbeeld omdat de goudprijs in de loop der jaren enorm…
Goud kopen als investering, hoe doe je dat?Goud kopen als investering, hoe doe je dat?Bij een economische crisis gaan vermogende mensen hun vermogen beleggen in goud. Ook in de huidige crisis is er dan ook…
Goud als beleggingGoud als beleggingWie in goud wil beleggen heeft heel wat mogelijkheden. Voor de doorsneebelegger vallen goudstaven van 12,5 kg uiteraard…

Lessen uit de pyramidefraude van Bernard Leon MadoffLessen uit de pyramidefraude van Bernard Leon MadoffVeel beleggers hebben zich in het verleden laten verleiden tot deelname in beleggingen die een (nagenoeg) dubbelcijferig…
De kracht van obligatiesEen obligatie is een lening, uitgegeven door een onderneming of door de staat met een bepaalde looptijd. Veel mensen ver…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istara, Pixabay

Reageer op het artikel "Is fysiek goud kopen of in goud beleggen verstandig"

Reacties

R. Rikers, 02-02-2017 12:27 #17
Investeer gerust een deel van je spaargeld in goud, ik heb me zelf al de vingers gebrand aan bedrijfsaandelen, waar je vaak ook goede winsten kunt maken, maar het kan vaak ook mis gaan, en dan komt het risico van beleggen vies om de hoek kijken. Zelfs goede analisten kunnen ook flink de mist in gaan. Bekijk de afgelopen decennia, goud is alleen maar meer waard geworden.

De meeste mensen die wat goudbaren kopen doen dat niet uit winstbejag, maar om hun kapitaal te verzekeren. Geld en aandelen kan naar wat zich aandient in deze wereld flink kelderen, maar goud blijft altijd waarde behouden. En dat is al eeuwen lang zo geweest. Alleen de opslag, daar moet je zelf zorg voor dragen.

M. van Diepen, 13-09-2012 15:39 #16
Waar kan ik nu het beste goudstaven kopen en ook voor mijn kinderen? En dan staat het geld niet meer op je rekening. Hoe wordt het dan belast?

Sebas, 17-09-2011 22:47 #15
Grappig die reactie hieronder uit 2009. 1500 maples ingekocht voor 12,- euro zoveel. Kleine 30k winst nu bij verkoop.

Wadriaan, 22-04-2011 11:33 #14
Het voordeel van beleggingsmunten en baren zijn dat het gehalte/hoeveelheid goud erop staat (in tegenstelling tot sieraden etc.), waardoor het vrij eenvoudig is om zelf een inschatting te maken van de huidige waarde. Munten zijn bijvoorbeeld bevatten over het algemeen 31,1 gram/1 troy ounce goud. En de huidige waarde van 1 troy ounce goud/zilver is weer overal op het Internet terug te vinden.

Tinus, 22-02-2011 12:06 #13
Voordat je ergens goud koopt of verkoopt, zorg dan dat je eerst de huidige goudprijs kent en ook weet wat elke munt waard zou moeten zijn. Elke handelaar heeft het over de beste prijs, maar er zit makkelijk 10-20% tussen de prijzen die ze hanteren als je alles goed gaat vergelijken.

Jan, 20-11-2010 19:16 #12
Ik heb zelf goede ervaringen met www.doijerkalff.nl erg klantvriendelijk en uitstekende service. Zeker een aanrader. Ik koop en verkoop regelmatig fysiek goud en zilver. dit doe ik puur als belegging. van de banken krijg je 2% rente op jaarbasis.

Latif, 19-07-2010 15:00 #11
Reitro, ik zat onlangs met hetzelfde vraagstuk. Na even getelefoneerd te hebben met een medewerker van de firma Amsterdamgold is mij verteld dat zij ook goud terugkopen. Ik overweeg zelf binnenkort een gedeelte van mijn voorraad te gelde te maken, ik zal verslag doen op deze pagina.

Gert, 18-05-2010 21:00 #10
Goud zal altijd een betaalmiddel blijven al is het om voor ons leven te moeten betalen, Het is bekend dat er in de laatste wereld oorlog geen ticket naar bv amerika meer was te kopen voor geld alleen nog voor een gouden rolex of iets dergelijks eten was alleen nog te ruilen dus ook niet meer voor geld! mijn opinie is houd je sierraden want deze zijn een goed ruilmiddel voor voedsel, voor grotere transacties hebben we wel stukjes goud nodig! mijns inziens krijgen we geen grote wereld oorlogen meer of het moet de allerlaatste zijn ded wapens zijn zo vol vernietiging dit gaat onze voorstelling ver te boven! wat we wel krijgen is anarchie op de straat daar voor is het goed wat voorraadjes aan te leggen blik, goud, en zeker wat brandstof bederft allemaal niet dus wat kost dat? een setje om rivierwater drinkbaar te maken kost ook niets, en op het ogenblik zijn er goedkope stroom opwekkers te koop op diezel deze hoor je niet meer. en zijn in moeilijke tijden zo ontzettend makkelijk draaien dagen op een paar liter! in 3 dagen zijn de supermarkten totaal leeg!

Reitro, 21-04-2010 16:26 #9
Wat me opvalt is dat tegenwoordig verschillende partijen goud aanbieden, maar hoe kom je er weer vanaf? Een partij als amsterdamgold.com geeft daar maar summier informatie over. Wat is bv. het verschil tussen bied- en laat en wat zijn transactiekosten als je een goudstaafje wilt verkopen? En bij kun je je goud weer terugruilen tegen euro's?

Frank Noordsma, 28-01-2010 04:53 #8
Bel met willem; amsterdamgold, koopgoud of via www.goudvast.nl. Zeer goede ervaringen mee! HBU is duur en ik heb geen zin om 300km vanuit Haren(Gr) te rijden… Verkoop het niet meteen morgen want de er zitten wel winsmarges tussen natuurlijk. Binnen 10 jaar is deze grap het 10voudige waard, daar ben ik van overtuigd. Groet Frank Noordsma

Mailo, 25-01-2010 23:20 #7
Beste Robert, de handelaren zijn tegenwoordig goedkoper dan de banken en het bewaren bij een bank lijkt me uiterst onverstandig --> gaat de bank failliet, hoe kom jij dan in godsnaam aan je goud. Veilig laten bezorgen en verstoppen op een plek waar je het je later nog kan herinneren :-p

Robert, 24-01-2010 13:30 #6
Graag wil ik mij in de discussie mengen. Stelling1: Ik heb nog nooit gehoord van een goudstaaf, die failliet is gegaan. (Wel grote banken en bedrijven) Stelling 2: Als je goud koopt, koop dan goud en geen emotie. Dus staven (je hebt ook kleintjes) Sieraden en munten zijn voor verzamelaars en raken uit de mode. Stelling 3: Ga niet voor snelle winst. De trend van Goud is door de jaren mooi opgaand. Echter hij is wel volatiel, dus de schommeling is sterk. Als je dan moet verkopen op zo'n dieptepunt kan het slecht uitkomen. Stelling 4: Koop gewoon bij je bank en niet bij een handelaar. En laat de bank de opaslag verzorgen of huur een safe.

Bas, 22-08-2009 16:32 #5
Zelf beleg ik ook in goud en zilver, zowel in baren als munten.

Rob vind ik gedeeltelijk gelijk hebben met zijn mening over gouden munten. Als je in gouden munten belegt, koop dan gerenommeerde beleggingsmunten Krugerranden, Maple Leaf´s, Philharmoniker`s etc. Die ook een vol Troy Ounce (1 OZ.) aan fijngoud bevatten.

Men moet inderdaad niet gaan beginnen aan kleinere muntjes simpelweg omdat de premium die je hiervoor betaald te hoog is. Zaken als Euro uitgaven in goud en wat al niet meer zijn niet rendabel, tenminste als je doel is beleggen in grondstoffen voor rendement. Voor een verzamelaar is het een ander verhaal natuurlijk.

Vaak is de spread, het verschil tussen aan en verkoop bij deze beleggingsmunten IMO, te groot. Zodat er niet optimaal geprofiteerd kan worden van kleinere koersstijgingen. Zelf koop ik mijn edelmetaal sinds kort bij www.tov-hazel.nl zij hanteren redelijke premiums op de goudmunten. Ook leveren zij het metaal desgewenst af, of slaan het voor u op bij hierin gespecialiseerde bedrijven (Brinks bijv.)

Wbt. baren begrijp ik het argument van Floris niet helemaal waarom een baar minder liquide is dan een munt? Het voordeel van bijv een baar goud of zilver is dat de prijs per gram edelmetaal die je betaald, lager ligt als bij munten. Aan de andere kant zijn munten/kleinere baartjes voor een belegger die kleinere hoeveelheden per keer wil kopen meer geschikt.

Floris, 08-07-2009 15:35 #4
Rob, ik vraag me serieus af of je gelijk hebt als het op munten aankomt. Munten zijn erg liquide als je maar de juiste beleggingsmunten koopt. Beleg zelf in gouden en zilveren munten en geef hier de voorkeur aan boven baren. Munten hebben dezelfde hoeveelheid goud, een garantiewaarde en een emotionele waarde. Baren zijn minder liquide en hebben voorgaande voordelen niet. De prijs ligt vaak iets hoger, maar niet veel.
Heb zelf een maandje geleden 1500 zilveren canadese maples gekocht bij http://www.koopgoud.nl voor € 12,05 per munt. Er is te onderhandelen zeker wanneer je in grotere hoeveelheden koopt.

Wat betreft middelkoop. Ik begrijp niet dat er moeilijk wordt gedaan over een premium. Bij elke andere belegging die je doet betaal je ook commissie en vaak een flink ook. Beleggingsfondsen hanteren een gemiddelde opslag van tussen de 4%-8% (zeker als het om fund-in-fund gaat) Om nog maar te zwijgen over polissen. Dus wanneer een middelkoop. zo'n 2,5% (net gekeken) aan commissie rekent heb ik daar geen problemen mee. Er zijn bijna geen instanties in Nederland die je kundig advies geven wanneer je een edelmetaal belegging wilt doen en ik ben persoonlijk best bereid daar iets voor te betalen. Wat bijvoorbeeld wel een zwakte van middelkoop is, is dat je grotere hoeveelheden persoonlijk moet komen afhalen. Lekker als je € 25.000 aan goud of zilver hebt besteld en moet er vervolgens mee over straat! Ik geef dan de voorkeur aan het bedrijf waar ik zaken mee heb gedaan. Aflevering aan de deur!

Rob, 20-06-2009 21:37 #3
Ik heb ze in goud en ziilvermijnen gestoken en dat valt best mee ;)). Ik zou de munten met een korrel zout nemen, mijn nonkel heeft tal van gouden euro's gekocht aan een gepeperde prijs en nu is maar de vraag, wie gaat die prijs er ooit voor geven? Jan met de pet, nee, t'zal ook een verzamelaar moeten zijn.

Aqua, 28-05-2009 22:49 #2
Goud kopen (of andere edelmetalen) als belegging, ja. waarom niet, goud heeft de laatste jaren prima rendementen behaald. Maar waar goud te kopen? Leuk om ze bij Middelkoop te bestellen, maar je betaalt voor de naam, uiteindelijk betaal je juist bij hem de hoogste prijs! (de laagste prijs garantie zoals hij ermee adverteert, is niet meer dan klanten winnen voor zijn eigen gewin). Heden, 28 mei 2009, een premium van ruim 5% op een kilobaar goud!

Wil je geld verdienen op edelmetalen met een relatief kleine inzet, stap dan in zilver en met name de munten, welke gelimiteerd worden uitgegeven. Neem de munten van Perth Mint, speciale munten in series en extreem gelimiteerd. Eenmaal "sold out" en de waarde van deze munten schiet als een komeet naar boven.

Voorbeeld: Een half jaar geleden kon je nog gewoon de munten "Treasures of Australia" kopen, met name de "sapphires". Ruim 50 Euro inkoop. Zoek nu eens naar dezelfde munt op eBay en zie wat er nu voor wordt gevraagd en betaald… Ruim, maar dan ook ruim boven de 200 Euro. Tel uit je winst…

Zie je de aanschaf van fysiek edelmetaal als een investering, neem dan wat meer tijd en bestudeer eens waar daadwerkelijk wat op valt te verdienen. Reactie infoteur, 29-05-2009
Dank voor deze zeer bruikbare aanvulling!

Joe Doef, 06-02-2009 02:51 #1
Sorry hoor, maar deze hele goud- en diamantenhandel is grotendeels een oplichtersbende. Onwetende mensen die in geldnood zitten zijn hiervan de dupe. Termen als ''Oud goud'' en ''Gediplomeerde inkoper'' etc etc worden gebruikt om het officieel te laten lijken. Beter breng e het naar een veiling en niet naar een handelaar. Met postzegels en munten is het evenzo het geval.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 25-06-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Goud beleggen
Reacties: 17
Schrijf mee!