InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Wat is goud waard?

Wat is goud waard?

Wat is goud waard? Wat goud waard is, laat zich niet zo moeilijk beantwoorden. In 1971 kwam een eind aan het Bretton Woods-systeem en de koppeling van goudprijs en dollar. In de periode daarna steeg de goudprijs op een gegeven moment tot het dertigvoudige! Dat was natuurlijk geen continue opwaartse beweging. Naast de economische situatie oefent vooral het monetaire beleid van centrale banken invloed uit op de goudprijs. Die is uiterst gevoelig voor uitspraken van de bestuursorganen van centrale banken als FED of ECB. In ons economisch en monetair bestel stijgt de geldhoeveelheid sneller dan de hoeveelheid beschikbare goederen. In zo’n systeem verliest geld permanent aan waarde. Er treedt inflatie op. Goud echter is als natuurlijke hulpbron beperkt voorradig. De hoeveelheid goud neemt maar langzaam toe. Daarmee is goud een uitstekende manier voor koopkrachtbehoud. De stijging van de goudprijs is minder te danken een waardestijging van het edelmetaal zelf, maar meer aan de aanhoudende monetaire inflatie

Waarom de goudprijs stijgt

  • de nog op rendabele wijze te exploreren vindplaatsen van goud wereldwijd, raken stilaan uitgeput;
  • de vraag naar goud is groter dan de productie van goud;
  • de vraag vanuit opkomende markten in vooral Azië groeit snel;
  • particuliere beleggers hebben een toenemende interesse in goud;
  • de onzekerheid op de internationale financiële markten groeit met de dag.

Raken de goudreserves stilaan op?

Omdat de vraag naar goud voortdurend stijgt, zouden de goudvoorraden snel opraken. Wereldwijd schat men de ondergronds beschikbare goudvoorraad op pakweg 50.000 ton. De exploitanten van goudmijnen halen jaarlijks nog zo’n 2.500 ton goud uit de grond. Als we bedenken dat goud niet vergaat, moet de voorraad bovengronds goud enkel maar toenemen. Weliswaar kan goud van vorm veranderen (sieraden, elektronica, munten, baren), het edelmetaal blijft steeds aanwezig. Maar zoals al in de inleiding aangegeven maakt niet zozeer de schaarste goud waardevol. De totale goudvoorraad overstijgt immers de jaarlijkse vraag naar goud. Was goud alleen maar industriële grondstof, dan zou de goud aanzienlijk minder waard zijn. Het is eerder de voortdurende geldontwaarding die de goudprijs stuwt.

Stijgende vraag in opkomende economieën

Oorzaak van de stijgende vraag is de 'goud-boom' in opkomende economieën, voornamelijk in Azië. Van invloed is ook dat de goudmarkt in China werd geliberaliseerd. Daar kunnen particuliere beleggers inmiddels zonder enige beperking goud verwerven. De Chinese vraag naar het edelmetaal kan volgens een voorspellingen van de zakenbank Merrill Lynch tot 600 ton goud per jaar stijgen.

Goud wordt steeds meer waard

De prijsontwikkeling van langzaam oprakende grondstoffen laat zich aantonen met een zwaar metaal als indium. De reserves daarvan zijn in minder dan 10 jaar uitgeput. Indium gebruikt men onder andere voor de productie van platte beeldschermen en touchscreens. De prijs ervan schoot in amper twee en een half jaar tijd omhoog van 100 tot 1.100 dollar per kilo. Op grond van deze ontwikkeling mag men aannemen dat ook de prijs van goud verder zal stijgen.

Waarom beleggen in goud?

Waarom beleggers massaal goud kopen? Welnu, goud is en blijft de universele valuta. Goud is dan ook over de gehele wereld dagelijks verhandelbaar. Het edelmetaal geldt als zekerheid voor valutareserves en bescherming tegen economische crises en inflatie. Als we kijken naar de prijsontwikkeling van goud op langere termijn, zullen beleggers er zich niet gauw een buil aan vallen. Maar die prijsontwikkeling toont ook aan dat alleen op korte termijn in goud beleggen speculatief en volatiel kan zijn. Op lange termijn daarentegen is goud na beëindiging van het Bretton Woods akkoord in 1971, een solide en veilige belegging gebleken.

Goud biedt zekerheid

Sedert duizenden jaren wordt goud wereldwijd beschouwd als een veilige manier van betalen. Het is bestand tegen financiële crises, valutahervormingen en immense overheidsschulden. Daarentegen is papiergeld doorlopend onderworpen aan de invloeden van deze gebeurtenissen. Niet alleen in de vorm van waardeschommelingen, maar dikwijls ook in de vorm van enorme verliezen. De prijs van goud stijgt en daalt afhankelijk van de vraag weliswaar ook, maar het edelmetaal is altijd waardevol geweest. En het zal dat ook altijd blijven. Ook in het internationale monetaire systeem is goud nog steeds van eminent belang. Het dient bij centrale banken van economisch belangrijke landen als essentieel onderdeel van hun reserves. Met name omdat het een grote mate van zekerheid biedt.

Goud beschermt tegen inflatie

Goud kan niet zoals papiergeld te pas en te onpas door overheden worden bijgemaakt. En het kan als gevolg daarvan ook niet in waarde devalueren. Goud is bestand tegen elke vorm van inflatie. Het edelmetaal is daardoor niet alleen voor banken maar ook voor particuliere beleggers een belegging die stabiliteit en veiligheid biedt. Factoren die in tijden van crisis van groot belang zijn en die vrijwel geen elke andere investering evenaart.

Het meest veilige betaalmiddel wereldwijd

Om noodlijdende banken te redden en de economie te stimuleren, lieten overheden tijdens de financiële crisis massaal geld bijdrukken. De enorme expansie van de geldhoeveelheid leidt tot oplopende inflatie. Daardoor verliest niet alleen papiergeld aan waarde. Ook andere “gedrukte” beleggingsobjecten zoals aandelen, obligaties of bankdeposito's treft men ermee. Daarentegen kan goud door geen enkele overheid in de wereld worden bijgemaakt. Het is dus niet onderhevig aan het risico van waardeverlies door inflatie. Het behoudt zijn constante koopkracht.
Gerelateerde artikelen
Goud belenen – direct contant geldGoud belenen – direct contant geldGoud belenen is interessant. Het levert in 2019 direct contant geld op, ook al is de goudkoorts even voorbij. Zet uw gou…
Goud, koop goud om de goede redenenGoud, koop goud om de goede redenenGoud kopen en verkopen, in goud beleggen in 2019, het is niet moeilijk. Het is vooral de kunst om goud op het juiste mom…
Goud kopen en goud verkopen: hoge waarde en goudprijsGoud kopen en goud verkopen: hoge waarde en goudprijsWordt 2019 een interessant jaar voor goud? Kan de goudprijs in 2019 echt naar 4.000 euro per troy ounce (31 gram) stijge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Yamachem, Openclipart
  • https://marketupdate.nl/nieuws/goud-en-zilvermarkt/ondergrondse-goudreserve-raakt-niet-zo-snel-op/

Reageer op het artikel "Wat is goud waard?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 16-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!