InfoNu.nl > Financieel > Geld > Goud belenen – direct contant geld

Goud belenen – direct contant geld

Goud belenen – direct contant geld Goud belenen is interessant. Het levert in 2019 direct contant geld op, ook al is de goudkoorts even voorbij. Zet uw goud om in contanten. Goud is veel geld waard vandaag de dag en het blijft aantrekkelijk om in te beleggen. Wie oud goud, zilver of gouden sieraden heeft, kan die verkopen tegen een hoge goudprijs of zilverprijs en zo geld vangen. Maar u kunt goud en zilver ook belenen. Belenen van goud als onderpand bij pandjeshuis of lommerd heeft voordelen. Het is de snelste manier van direct contant geld in handen en hoeft geen afstand te doen van uw goud. Goud is ruim 1600 dollar waard voor ruim 31 gram goud. Dat is dus snel cashen.

De hoge waarde van oud goud bij verkoop

Het mooie van goud is dat het eigenlijk nooit oud goud is. We noemen oude gouden sieraden of tandgoud nog wel eens zo, maar goud behoudt zijn waarde. Bij goud gaat het namelijk om de intrinsieke waarde, dat wil zeggen dat het gaat om het gewicht in puur goud. Het gaat niet om de vraag of het goud is opgepoetst of niet. De smelterij smelt al het goud om en de latere koper van een goudstaaf of gouden horloge merkt daar helemaal niet van. De waarde van oud goud is dus vrijwel volledig de waarde van nieuw goud.

Waarde van goud bij de juwelier

Wie een gouden sieraad, ring of horloge koopt moet dat niet doen vanwege de goudwaarde. Vaak zijn de kosten van bewerking hoog en die krijgt u bij het inruilen van uw goud niet meer terug. Koopt u het wel vanwege het gehalte aan goud, bekijk dan hoeveel karaat het is en of de waarde daarvan in de buurt komt van de prijs die u voor het sieraad wilt kopen. Bij gouden munten gaat het om het goudgehalte. Dat kan 90% zijn, 900/100, maar ook minder.

Goud heeft ook een emotionele waarde

Goud heeft ook een emotionele waarde. De ketting van uw overleden moeder die ze altijd droeg en natuurlijk de mooie gouden spullen die u van een vriend of vriendin hebt gekregen. Allemaal hebben ze een emotionele waarde, maar de smelterij trekt zich daar helaas niets van aan. Die is geïnteresseerd in de hoeveelheid puur goud in gewicht, ook wel de hoeveel fijn goud genoemd.

Goud als onderpand belenen bij pandhuis of bank van lening

In de nacht van 10 augustus 2011 was de goudprijs per kilo puur goud gelijk aan 40.000 euro. Dat is maar liefst 40 euro per gram goud. Misschien lachen we hier in 2019 om, maar het is wel een verdubbeling in drie jaar tijd. Wie wil profiteren van de hoge waarde van goud kan ook naar de lommerd, ook wel pandjeshuis of bank van lening genoemd. Die taxeren ter plekke de waarde van uw goud en betalen u contant uit. Het voordeel van deze methode is dat u:
  • Direct contant geld in handen krijgt;
  • Het gouden sieraad niet kwijt bent.

Goud in onderpand toch verkopen

Als u het goud nu of later toch wilt verkopen kan dat ook bij de bank van lening. Nu verkopen in plaats van belenen betekent een hogere contante uitbetaling en straks verkopen betekent dat u het ophalen van uw sieraad bewust laat verlopen. In dat laatste geval wordt uw goud geveild tegen de prijs die dan geldt. Dan hebt u er even over na kunnen denken. Restjes oud goud kunt u ook bij de lommerd kwijt, maar zeker ook bij een opkoper van goud. Allerlei bedrijven willen nu uw goud kopen. U kunt terecht bij een winkel in de stad, maar vooral ook via het internet. Kijkt u gerust rond en wacht niet te lang, want de goudprijs kan ook weer omlaag op enig moment.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goud belenen – direct contant geld"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 31-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Goud kopen
Schrijf mee!