InfoNu.nl > Financieel > Geld > Keurmerk goud en keurmerk zilver

Keurmerk goud en keurmerk zilver

Keurmerk goud en keurmerk zilver Wat is echt zilver of echt goud en waaraan ziet u dat? Het keurmerk voor goud of zilver geeft aan wat het gehalte aan goud of zilver in een sieraad of voorwerp is en wat dus echt is. Dat is belangrijk omdat goud en zilver meestal worden gemengd met andere metalen die goedkoper zijn. Zo is een gouden sieraad van 14 karaat veel minder waard dan als het goud het keurmerk van 20 karaat draagt. Zilver stijgt in prijs, zo is de verwachting. Pas op voor namaak edelmetaal.

Hoeveel is mijn gouden sieraad waard?

Sinds mensenheugenis wordt er met goud geknoeid, omdat goud altijd relatief veel waard is geweest. De koper denk goud te kopen, maar koopt goud van inferieure kwaliteit of het gewicht van het goud is minder dan bij de verkoop werd verteld. Hetzelfde geldt voor het zilver. Een beetje goud meer of minder kan dan al snel geld opleveren. U denkt puur goud te kopen, maar weet dat niet zeker. U loopt in een zuidelijk land op het strand en u krijgt een gouden sieraad aangeboden voor een weggeefprijs. Maar wat koopt u dan? Fraude ligt op de loer. Daarom zijn de keurmerken voor het goud en zilver uitgevonden.

Keurmerk goud en keurmerk zilver geven zekerheid

Om u tegen fraudeurs te beschermen is er het keurmerk voor goud en zilver ontwikkeld. Staat het keurmerk er niet in, dan is het geen goud of zilver. Een uitzondering kan een zeer oud voorwerp zijn, maar in de meeste gevallen is het geen goud of zilver. Wilt u weten of een voorwerp zonder keurmerk toch echt is, dan kunt u langs de juwelier die met een toetssteen kan bepalen hoeveel karaat uw gouden sieraad, ketting of ring is. Aan het eerder genoemde strand zal dat niet mogelijk zijn, dus doet u er goed aan om daar in ieder geval niets van waarde te kopen.

Keurmerk goud en zilver

Het keurmerk is een getal met vaak ook nog een teken. Ik beperk me hier tot de getallen en merken in ons land. In andere landen kunt u andere merken tegen komen. Let ook dan op de echtheid van het merk:

Keurmerken

goudzilver
22 karaat heeft een keurmerk met het getal 916 erin.92,5% zilver heeft het getal 925
18 karaat heeft een keurmerk met het getal 750 erin. 80% zilver heeft het getal 800
14 karaat heeft een keurmerk met het getal 585 erin.-

Waar u goed op moet letten zijn de vervalsingen die er als echt uitzien. Denk dan aan een gouden sieraad met een getal 505 of andere afwijkingen. Vals dus.

Wat is mijn goud of zilver momenteel waard?

Met het keurmerk weet u wat het goudgehalte of zilvergehalte is, maar dan weet u nog niet wat het waard is. Daarvoor hebt u de koers van het goud of zilver nodig en het gewicht van het voorwerp. Als u dat vermenigvuldigt, hebt u een goede indicatie van de waarde als u het ooit wilt verkopen. Bedenk wel dat de opkoper winst wil maken en u nooit de volle prijs zal bieden. De verkoper zal juist meer dan een goede waarde willen krijgen. Zorg daarom dat u goed op de hoogte bent en alles weet over het kopen en verkopen van goud en gouden sieraden. Pas dan haalt u het meeste uit de deal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Keurmerk goud en keurmerk zilver"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-09-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Zilver
Schrijf mee!