InfoNu.nl > Financieel > Geld > Gouden sierraden ruilen voor geld

Gouden sierraden ruilen voor geld

Door de hoge prijs van goud, wordt het steeds interessanter om gouden sierraden om te smelten. Particulieren worden aangespoord om sierraden te verkopen aan handelaren of aan juweliers. Door de hoge prijs van goud, is er veel vraag naar gouden sierraden. Er zijn diverse partijen die de sierraden willen opkopen. Ze geven daar een bedrag voor per gram. De waarde van de sierraden en het bedrag wat u ervoor kunt krijgen, is wel afhankelijk van het aantal karaats. Een hoger gehalte aan goud zal een hogere waarde vertegenwoordigen.

Juweliers bieden geld voor goud

Veel juweliers hebben goud gebruikt als marketingactie. U kunt goud bij hun verkopen voor een bepaald bedrag, maar als u iets voor het inruilbedrag bij de juwelier koopt, krijgt u een hoger bedrag per gram. Hierdoor hebben de juweliers kans gezien om meer klanten aan te trekken, en om meer te verdienen. Ze kunnen goedkoop goud inkopen, en voor het bedrag dat ze u teruggeven kopen klanten ook nog weer sierraden terug.

Gouden sierraden verkopen

De waarde van gouden sierraden is afhankelijk van de waarde van goud. Per augustus 2011 bedroeg de waarde van goud ongeveer € 34 per gram. Dit is echter niet het bedrag dat u er voor geboden krijgt. De opkoper moet er uiteraard ook nog aan verdienen en er wordt rekening gehouden met het verlies dat op zal treden bij het omsmelten van het goud. Bij het verkopen loont het de moeite om prijzen te vergelijken.

Gaat de waarde van goud nog verder stijgen?

In een paar jaren tijd is de waarde van goud ruim verdubbeld. Deze trend kan nog een tijdje voortzetten, maar er komt een moment dat de waarde weer gaat zakken. De prijs die men betaalt voor goud kan niet oneindig blijven stijgen. In slechte tijden op de beurs, wordt er meer gehandeld in goud en zal de waarde van goud stijgen. Er komt echter een moment dat de groei eruit is, en dan kan de waarde weer hard zakken.

Alternatief voor goud, investeren in zilver

De waarde van zilver is de afgelopen jaren ook fors gestegen. De prijs van goud is ongeveer veertig keer zo hoog. Het nadeel van zilver is echter dat u bij het aankopen BTW verschuldigd bent. Dit is niet het geval voor goud, doordat goud wordt gezien als een betaalmiddel.

Wie biedt het hoogste bedrag voor mijn sierraden?

Bij het verkopen van sierraden wenst u uiteraard de hoogste prijs te ontvangen. De prijzen fluctueren echter sterk. De opkopers zullen ook zeer uiteenlopende bedragen bieden voor uw “oud goud”. Het bedrag dat ze vandaag bieden kan weer hoger of lager liggen dan het bedrag van gisteren. De juwelier om de hoek geeft over het algemeen niet het hoogste bedrag voor uw gouden sierraden. Op het internet worden er hogere bedragen geboden. Waar u mee moet oppassen is het opsturen van goud voor een taxatie of voor verkoop. Het risico bestaat dat het zoek raakt, of dat de koper claimt dat het zoek is geraakt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gouden sierraden ruilen voor geld"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 01-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!