InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen met een laag risico

Beleggen met een laag risico

Beleggen met een laag risico Beleggen met een laag risico lijkt een tegenstrijdigheid. Als je denkt aan aandelen en beleggingsfondsen, associeer je dat al snel met een hoog rendement, maar ook met een hoog risico. Toch zijn er mogelijkheden om kans te maken op een hoger rendement dan met een spaarrekening, zonder al te veel risico. Beleggen zonder risico is echter onmogelijk.

Verschillende aandelen kopen en daarmee risico's spreiden

Wanneer je aandelen in één bedrijf koopt, ben je daarmee afhankelijk van dat ene aandeel. Wanneer de waarde halveert ben jij de helft van je geld kwijt. En een halvering van de waarde lijkt misschien niet erg waarschijnlijk, maar in het verleden is het maar al te vaak gebeurt dat de waarde van een aandeel in één of enkele dagen tientallen procenten daalde.

Door aandelen van verschillende bedrijven te kopen kun je het risico op dit soort grote verliezen aanzienlijk beperken. Wanneer je van je geld 10 verschillende soorten aandelen koopt en van één daarvan daalt de waarde met de helft, dan ben je niet 50%, maar 5% van je geld kwijt. Dat is uiteraard alleen het geval wanneer de koers van de andere aandelen gelijk blijft. Om te voorkomen dat toch niet alle aandelen tegelijk zullen dalen, is het verstandig om aandelen te kopen in verschillende sectoren. Gaat het in de ICT slecht, dan zullen die aandelen waarschijnlijk dalen, maar tegelijkertijd kun je met je aandelen in een oliemaatschappij een leuke winst maken.

Een beleggingsfonds: een samengesteld aandelenpakket met een laag risico

Banken en andere financiële instellingen bieden zelf ook pakketten van aandelen aan: beleggingsfondsen. Doordat een beleggingsfonds al uit verschillende aandelen bestaat, is het risico al gespreid. Beleggingsfondsen zijn er in allerlei soorten en maten; het is ook zeker niet zo dat fondsen per definitie minder risico met zich meebrengen dan het kopen van losse aandelen. Over het algemeen zijn de risico's lager, maar dat is uiteindelijk sterk afhankelijk van waar je voor kiest. Bij de bank kun je je laten informeren over de verschillen in het verwachte rendement en het risico dat daar tegenover staat. Wanneer het rendement hoger is, zal het risico ook hoger zijn. Met andere woorden: beleggingsfondsen waarmee je veel geld kunt verdienen, kun je ook veel geld verliezen. Door meerdere beleggingsfondsen te kopen kun je de risico's nog verder spreiden.

Beleggen met een laag risico door sparen en beleggen te combineren

Uiteraard hoef je niet al je geld in aandelen te stoppen. Beleggen brengt altijd het gevaar met zich mee dat je een groot deel van je geld verliest. Om een bepaald bedrag veilig te stellen kun je er daarom voor kiezen om een deel op een spaarrekening te zetten en met de rest te beleggen. Zeker wanneer je het geld op den duur ergens voor nodig hebt, bijvoorbeeld voor de aanschaf van een huis, kan het verstandig zijn om met een groot deel van het geld te sparen, ook al levert dat weinig rendement op.

Beleggen en toch sparen, de inleg gegarandeerd door de bank: AEX sparen

Verschillende banken en financiële instellingen bieden een tussenvorm tussen sparen en beleggen. Zo is er het AEX sparen van de ABN Amro. Daarbij leg je een bepaald bedrag in en hoe beter de AEX het doet, hoe hoger de rente die je over dit bedrag ontvangt. Het rendement is niet zo hoog als het percentage dat de aandelen op de AEX stijgen, maar daar staat een garantie van de bank tegenover. Wanneer de AEX daalt, wordt jouw geldbedrag namelijk niet kleiner: de bank geeft de garantie dat je je inleg terugkrijgt. In dat geval heb je overigens nog steeds wel verlies gemaakt, aangezien je op een gewone spaarrekening niet alleen je inleg zou terugkrijgen, maar ook de rente daarover zou ontvangen.

Beleggen betekent altijd een risico

Hoewel je op de hierboven genoemde manieren de risico's behoorlijk in kan perken, bestaat er met beleggen altijd het gevaar dat je geld kunt verliezen. Je moet daarom nooit met geleend geld leggen. En met geld dat je ergens voor nodig hebt en dat je niet kunt missen moet je ook altijd sparen en niet beleggen. Aandelen kopen, of wel beleggingsvorm dan ook, betekent altijd dat je een bepaalde gok neemt. Hoe klein de kans ook is dat je een deel van het geld kunt kwijtraken, houd er wel altijd rekening mee dat het kan gebeuren.

Wanneer je wilt gaan beleggen en de risico's zo veel mogelijk wilt beperken, informeer dan altijd goed bij de bank of bij een financieel adviseur wat de mogelijkheden zijn. Doe niet zomaar wat: kijk en vergelijk altijd goed. Geld kwijtraken is heel eenvoudig; het terugverdienen is vaak een stuk moeilijker. Onthoud dat er met beleggen veel mogelijk is, maar dat als je werkelijk garanties wilt, je toch beter kunt sparen tegen een vaste rente.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen met een laag risico"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 19-12-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!