InfoNu.nl > Financieel > Geld > Spaarders zijn beleggers geworden

Spaarders zijn beleggers geworden

Spaarders zijn beleggers geworden Beleggen, sparen, beleggen in obligaties, wat wordt het? Veel spaarders zijn volledig of gedeeltelijk in aandelen gestapt en zijn beleggers geworden. Zij geven de voorkeur aan sparen boven het beleggen van geld. Deze verschuiving naar beleggen is ook logisch. Mensen willen niet weer geld verliezen op hun spaarrekening, maar profiteren van een hoog rendement op de beurs. Geen spaarrente, maar dividend. Spaart u toch door, verander dan van spaarrekening of bank als u nu maar een lage spaarrente krijgt. Online is het zo geregeld en u verdient zo meteen geld. In 2018 was de spaarrente wel erg laag, wat weer een reden kon zijn om te gaan beleggen. Blijft u doorgaan met beleggen in 2019, beleggen is namelijk niet zonder risico.

Beleggen of topsparen in 2019?

Het totaal aan geld in Nederlandse aandelen en spaargeld bedraagt in ons land zo’n 350 miljard euro, waarvan 255 miljard euro aan spaartegoeden. Beleggers hebben niet alleen veel geld op de aandelenmarkten verloren, maar zijn ook veel meer gaan sparen op spaarrekeningen en op deposito’s. Massaal, want circa 1,5 miljoen mensen in Nederland belegt of spaart. Risico nemen is uit, sparen is in. Veel mensen hebben op de beurs geld verloren. Tegelijkertijd zijn er momenten dat de koersen op de effectenbeurzen flink stijgen terwijl de spaarrente verder lijkt te dalen. En dat doet mensen weer twijfelen in hun keuze: beleggen of toch sparen?

Hoogste rente is zonder risico

Sparen is vooral bij een hoge spaarrente aantrekkelijker dan beleggen. En veel risico loopt u ook niet, wanneer u zich maar houdt aan de regels van de Nederlandse garantieregeling van de Nederlandse Bank. De essentie van veilig sparen is:
  • Spreidt het spaargeld over meerdere banken.
  • Maximaal 100.000 euro is 100% gegarandeerd per instelling en per persoon.
  • Misschien weet de curator er nog meer geld uit te slepen dan dit.

Beurscrisis en topbeleggen

Iedereen ziet ook de problematiek op de beurzen wereldwijd maar heeft ook te maken met een lage spaarrente. Was sparen nog niet zo lang geleden te suffig om over te praten op een verjaardag, nu sparen vooral nog mensen die geen enkel risico kunnen of durven lopen. De rentes bij sommige banken zijn interessant en de spaarder probeert daar zo snel mogelijk een graantje van mee te pikken. En geeft ze eens ongelijk, want op de beurs zijn grote verliezen mogelijk. Zo leidde de kredietcrisis tot een mega verschuiving op de spaarmarkt. Spaarders zijn zo slim om hun geld te spreiden over meerdere banken en kiezen vaak voor een deposito, omdat de rente daarop vaak hoger is. Een betere rekening bij dezelfde bank, maar nog vaker bij een andere bank. Voor Nederland zijn dit ongekende verschuivingen op de spaarmarkt van particulieren.

Obligaties

U kunt ook beleggen in obligaties en daarbij zijn er verschillende mogelijkheden, afhankelijk van het risico dat u wilt nemen:

Bij obligaties krijgt u de couponrente als spaarrente, maar bedenk wel dat de waarde van een obligatie op de beurs ook kan veranderen. Dat kan een hoger, maar ook een lager rendement betekenen. Zolang de rente daalt stijgt de waarde van uw belegging in obligaties.

Hoogste spaarrente 2019

Wie alleen tijdelijk geld in kas wil om straks weer te kunnen inspringen op de beurs, zoekt een mooie spaarrekening met hoge rente zonder voorwaarden. Zorg wel voor een bank die onder de hoge Nederlandse garanties valt. Er is immers volop keuze en vele Nederlanders gingen u dus voor. Wilt u meer rendement op een spaarrekening en uw geld langer vastzetten, dan kunt u altijd kiezen voor een spaardeposito (termijndeposito).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sparen - hoogste spaarrente is slimmer dan beleggen?Sparen - hoogste spaarrente is slimmer dan beleggen?Sparen is vaak slimmer dan beleggen, minder risico en toch een mooi rendement. Een hoge spaarrente, terwijl beleggen vee…
Sparen – hoogste spaarrente bij Allianz pro rekeningSparen – hoogste spaarrente bij Allianz pro rekeningAllianz is wereldwijd een grote speler en vooral bekend als verzekeraar. In 2017 kunt u bij de Allianz Nederland sparen…
Beleggen of Sparen?Het kan een moeilijke keuze zijn en daarom belicht ik hier de belangrijkste voor en nadelen van beleggen en van sparen.

Reageer op het artikel "Spaarders zijn beleggers geworden"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Beleggen in 2019
Schrijf mee!