InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen met risicospreiding

Beleggen met risicospreiding

Beleggen met risicospreiding Voor veel beleggers is het interessant om voor een beleggingsfonds te kiezen, omdat er zo een betere risicospreiding gerealiseerd kan worden dan wanneer zij zelf beleggen. Beleggen met risicospreiding doet u het beste door te beleggen in fondsen.

Beleggen met risicospreiding

Wie gaat beleggen, neemt altijd risico. Beleggingen kunnen in waarde fluctueren als gevolg van koersschommelingen. De belangrijkste regel is dat men nooit al zijn geld in één of enkele fondsen moet beleggen. Door beleggingen te spreiden over verschillende bedrijven, bedrijfssectoren en/of overheidsinstellingen, beperkt u het risico.

Beleggen in beleggingsfondsen

Een beleggingsfonds belegt in enkele tientallen tot honderden verschillende aandelen, obligaties of andere beleggingen. De fondsmanager en zijn team bepalen in welke producten belegd wordt.

Risicospreiding beleggingsfondsen

Beleggingsfondsen bieden de mogelijkheid tot een goede risicospreiding, omdat er in veel verschillende producten belegd wordt. Bovendien worden ze beheerd door financiële expert. Het kiezen van het juiste beleggingsfonds is geen eenvoudige opgave, omdat er honderden aanbieders op de markt zijn.

Beleggen in aandelen

Een aandeel is een bewijs van deelneming in het eigen vermogen van een onderneming± een aandeelhouder is mede/eigenaar van de onderneming voor het percentage aandelen dat hij bezit. In ruil daarvoor ontvangt u als aandeelhouder een deel van de winstuitkering: het divident.

Beleggen in aandelenbeleggingsfonds : risicospreiding

U kunt ook kiezen voor een aandelenbeleggingsfonds. Er is sprake van een goede risicospreiding, omdat de portefeuille uit tientallen of zelfs honderden verschillende aandelen bestaat.

Beleggen in obligaties

Een obligatie is een schuldbewijs dat wordt uitgegeven door ondernemingen, publieke instellingen en overheidsorganen. Er wordt onderscheid gemaakt in staatsobligaties en bedrijfsobligaties. Obligaties worden uitgegeven om het vermogen van een onderneming of instelling te vergroten. Door een obligatie te kopen, wordt u geen mede-eigenaar van de organisatie, zoals bij aandelen wel het geval is. U ontvangt jaarlijks rente en als de looptijd verstreken is, krijgt u het ingelegde bedrag terug, tenzij de onderneming failliet wordt verklaard.

Risicospreiding obligaties

Als u een goede risicospreiding wit realiseren, kunt u ervoor kiezen om te beleggen in een obligatiebeleggingsfonds. U belegt dan automatisch in een portefeuille van staatsobligaties, bedrijfsobligaties of een combinatie van beide.

Beleggen met risicospreiding
Door te beleggen in beleggingsfondsen (aandelenbelggingsfondsen, obligatiebeleggingsfondsen enzovoort) realiseert u een goede risicospreiding, omdat er wordt belegd in verschillende producten en/of bedrijven. Als u liever zelf belegd, kunt u de risico's spreiden door uit meer en minder risicovolle belegingscategorieën te kiezen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Telegraaf
  • Volkskrant
  • Rabobank

Reageer op het artikel "Beleggen met risicospreiding"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 19-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!