InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Camper met belastingvoordeel

Camper met belastingvoordeel

Camper met belastingvoordeel Een camper kopen in Duitsland en die met Duits kenteken daar stallen, biedt belastingvoordeel. Maar vakantie met de camper in eigen land zit er dan niet in. Je mag immers met je camper het land niet in.

Camper met belastingvoordeel kopen in Duitsland

Een nieuwe camper aanschaffen in Duitsland is voor ons Nederlanders best lucratief. Dat komt doordat men in ons land BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) verschuldigd is over het “onderstel”, het transportgedeelte dus. Aangezien de BPM wordt berekend over de nettowaarde van een voertuig, kan die per geval verschillen. Maar bij een kampeerwagen van pakweg € 23.000,- is daar toch al gauw een bedrag van € 8.500,= aan BPM mee gemoeid.

Kopers van een camper kunnen in Duitsland daarom veel goedkoper terecht dan in Nederland. Daar zijn ze namelijk geen belasting op de aanschaf verschuldigd, wat bij een duurdere uitvoering duizenden euro’s fiscaal voordeel biedt.

Voorwaarden aanschaf zonder BPM

Bij menigeen bestaat de indruk dat de aanschaf van een camper zonder BPM te betalen niet is toegestaan. Niets is minder waar. Het is een volkomen legale constructie maar men moet zich wel aan een aantal specifieke regels houden:
  • het Duitse (!) kenteken moet worden gesteld op naam van de verkoper;
  • die betaalt ook de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting en verzekering;
  • de Nederlandse eigenaar vergoedt op zijn beurt die kosten aan de verkoper;
  • omdat er geen belasting over betaald is moet de camper wel in Duitsland worden gestald;
  • als de Nederlandse eigenaar ook maar één meter in Nederland rijdt, is hij in overtreding.

Camper stallen in het buitenland

Uit het bovenstaande blijkt al dat er één duidelijke restrictie is met betrekking tot het belastingvoordeel: de Nederlandse eigenaar van een camper met Duits kenteken mag met die camper in Nederland absoluut niet de weg op.

In de praktijk zien we dan ook dat steeds meer Duitse verkopers van campers om die reden de stalling voor hun rekening nemen of bijvoorbeeld doorverwijzen naar stallingsgelegenheid bij boeren in de omgeving. In de vakantieperiode arriveren talloze Nederlandse campereigenaren met hun personenwagen volgestouwd met vakantiespullen, die ze vervolgens overladen in hun camper. Hun vakantie vervolgen ze dan met de camper terwijl de personenauto enkele weken in de stalling achterblijft.

Belastingvoordeel bij invoeren achteraf

Veel Nederlandse bezitters van een camper met Duits kenteken, besluiten enige jaren na aankoop om de camper alsnog in ons land in te voeren. Uiteraard wordt men dan alsnog door de fiscus aangeslagen voor de BPM, al zal die door het verloop van de tijd toch wat minder hoog uitvallen. Al met al heeft men op die manier dan toch wel enige duizenden euro’s kunnen besparen.

Buitenlandse campers en de opsporing van zwart geld

De aankoop van een camper met Duits kenteken mag dan weliswaar legaal zijn, toch kan zo’n aankoop voor de eigenaren minder prettige fiscale gevolgen hebben. De Nederlandse belastingdienst blijkt in het kader van de jacht op zwart geld immers onderzoek te doen naar ingezetenen die in Duitsland een camper kochten. De personalia zijn in dat geval verkregen van de Duitse fiscus die deze heeft vergaard in het kader van BTW-controles bij camperhandelaren.

De belastingdienst wil van de betrokken camper-eigenaren onder meer weten waarvan de kostbare camper werd betaald. Kopers moeten rekening houden met een schrijven van de fiscus waarin hen om nadere uitleg wordt gevraagd van bijvoorbeeld:
  • de aankoopprijs;
  • de wijze van betalen;
  • de financiering;
  • het eigendom;
  • de verzekering;
  • de motorrijtuigenbelasting;
  • de stalling.

Burgers met een laag inkomen of weinig vermogen die desondanks in staat waren om een kostbare camper in het buitenland aan te schaffen, zullen zich kunnen verheugen op een uitnodiging van de inspecteur voor een nader gesprekje.

Kampeerauto vooral populair bij ouderen met geld en vrije tijd

De belangstelling voor campers neemt de laatste jaren erg toe in Nederland. Ondanks de financiële crisis nam het aantal bezitters van een camper tussen 2008 en 2012 met niet minder dan 36% toe.

In 2012 bezaten meer dan 80.000 landgenoten zo'n kampeerauto. Dat zijn volgens brancheorganisatie Bovag met name senioren met veel geld en veel vrije tijd. Ze trekken er niet alleen in het weekend op uit maar toeren evengoed een jaar door Europa.

Volledig rijbewijs niet langer nodig voor besturen camper

De interesse voor de kampeerauto zal naar verwachting nog gaan toenemen nu bekend is dat voor de besturing ervan geen volledig rijbewijs (C-rijbewijs) meer vereist is.
© 2012 - 2017 Grosso_Modo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is zwart geld?Wat is zwart geld?Zwart geld is geld waarvan de belastingdienst niet op de hoogte is dat u er over beschikt. Het geld dat u niet opgeeft b…
Benut belastingvoordeel maatschappelijke beleggingenBenut belastingvoordeel maatschappelijke beleggingenAls uw vermogen in box 3 boven een grens (heffingsvrij vermogen) komt, betaalt u over het meerdere een vermogensrendemen…
Kentekenplaten - geschiedenis en andere weetjesKentekenplaten - geschiedenis en andere weetjesAan het kenteken op een auto kunt u zien hoe oud een auto is en waar hij vandaan komt in Europa. Maar wanneer is het ken…
Camper kopen: Waarop letten en wat kost een kampeerauto?Ook wel eens jaloers op mensen met een eigen camper? Vrij om te gaan en staan waar je wilt en altijd je eigen huisje bij…
Rekenvoorbeelden HypothekenU wilt een huis kopen en zoekt op het internet naar informatie. U vindt verschillende hypotheekvormen met verschillende…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Camper met belastingvoordeel"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 16-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!